مدیر خبرگزاری فارس استان گلستان:

مدیر خبرگزاری فارس استان گلستان با بیان اینکه جامعه رسانه‌ای استان گلستان نیازمند اتاق فکر است، گفت: تشکیل اتاق فکر نقش رسانه را در توسعه استان سرعت می‌بخشد.

نقش رسانه‌ها در توسعه استان مشخص شود

به گزارش گلستان 24؛غلامرضا رجایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به نقاط قوت و توانمندی رسانه‌ای استان گلستان، اظهار کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی نامناسب، رسانه‌های مکتوب استان گلستان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده طوری که مشکلات مربوط به تأمین هزینه، مانع انتشار مداوم هفته‌نامه‌ها شده، از این رو در استان گلستان روزنامه وجود ندارد که فقدان آن نقطه منفی برای استان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش خبرگزاری‌ها قریب به 6 خبرگزاری فعال در حال فعالیت هستند و به‌طور متوسط ماهانه بیش از 800 خبر تولید می‌کنند که زمینه مناسبی برای معرفی قابلیت‌ها، نقاط ضعف استان گلستان و بیان مشکلات مردم، دیدگاه‌های دستگاه‌های اجرایی و خدمات دولتمردان در استان هستند.

مدیر خبرگزاری فارس استان گلستان با تأکید بر اینکه برای دستیابی به شرایط مطلوب باید در بخش رسانه سند چشم‌انداز تدوین شود، بیان کرد: در حالی که سایر بخش‌ها اعم از صنعت، کشاورزی و ... از افق و چشم‌انداز برخوردار هستند و سند این بخش‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده است اما متأسفانه این مهم در حوزه رسانه‌ها محقق نشده است.

* رسانه‌های گلستان براساس برنامه‌ استان حرکت نمی‌کنند/ نقش رسانه‌ها در توسعه استان مشخص شود

رجایی ادامه داد: در حالی که در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی از رسانه‌ها به‌عنوان بسترساز توسعه یاد شده است اما رسانه‌های گلستان براساس برنامه‌ استان حرکت نمی‌کنند حال آنکه تصویب سند چشم‌انداز در حوزه رسانه یکی از مطالبات رسانه‌های استان است.

وی متذکر شد: چنانچه نهادها و تشکل‌های صنفی بخش رسانه‌ای استان گلستان بر تصویب سند چشم‌انداز در حوزه رسانه مُصر بودند و این مسأله را به‌عنوان یک نیاز رسانه‌ای مطرح می‌کردند به طور قطع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد گلستان به‌عنوان دستگاه متولی می‌توانست در قالب تصویب سند چشم‌انداز نقش رسانه را در توسعه استان گلستان مشخص کند.

مدیر خبرگزاری فارس استان گلستان با اشاره به قابلیت‌های بی‌شمار استان گلستان، نقش رسانه‌ها را در توسعه استان بسیار مهم خواند و گفت: توسعه به‌معنای بهبود شرایط فعلی است و ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را شامل می‌شود و نکته مهم برای استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای توسعه آن است که نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان گلستان باور و اذعان داشته باشند که رسانه‌ها تسهیل‌کننده و هموارکننده مسیر توسعه هستند.

رجایی یادآور شد: با وجود نقش پُررنگ رسانه‌ها در توسعه، اما متأسفانه طی فعالیت 14 ساله‌ام در خبرگزاری فارس به ندرت مشاهده کردم که دستگاه‌ و یا نهادی در استان گلستان براساس اسناد توسعه‌ای و سند آمایش از رسانه‌ در تسهیل‌بخشی شرایط و امورات کمک بگیرد این در حالی است که اگر در بخش‌های مختلف به‌درستی از ظرفیت رسانه استفاده شود اهداف سازمانی دستگاه‌ها و نهادها بهتر و سریع‌تر تحقق می‌یابد.

*باید انقلاب رسانه‌ای در استان گلستان ایجاد شود/ آموزش و توانمندسازی نیاز جدی جامعه رسانه‌ای استان است

وی با بیان اینکه کمک به توسعه استان گلستان خواسته و هدف همه رسانه‌های سطح استان است، یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی ظرفیت، توانمندی و اثرگذاری هر رسانه را شناسایی کنند و براساس آن از رسانه‌ها برای توسعه استان و تحقق اهداف موردنظر کمک بگیرند، در واقع برای تحقق این مهم نیاز است انقلاب و توجه رسانه‌ای در استان گلستان ایجاد شود.

مدیر خبرگزاری فارس استان گلستان آموزش و توانمندسازی را از نیازهای مهم رسانه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه سال‌ها است که برای خبرنگاران استان دوره‌های آموزشی برگزار نشده این در حالی است که خبرنگاران نیازمند آموزش‌های تخصصی، به‌روزرسانی و توانمندسازی هستند، حتی ضروری است دستگاه‌های اجرایی به تربیت خبرنگاران تخصصی اقدام کنند تا موقع تولید اخبار واژه‌ها به درستی به مردم منتقل شود.

رجایی بر تشکیل اتاق فکر ویژه جامعه رسانه‌ای استان گلستان تأکید کرد و گفت: جامعه رسانه‌ای ما تفکرات سیاسی متفاوتی دارند و متأسفانه نتوانستیم با حفظ مواضع سیاسی خود، چالش‌های عمده استان را با بیان مشترک، هماهنگ و به‌طور واحد مطرح کنیم.

وی یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی درست بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه در حوزه فرهنگی را کاهش دهند و به طور قطع تشکیل اتاق فکر ویژه جامعه رسانه‌ای استان گلستان نقش رسانه را در توسعه استان سرعت می‌بخشد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار