مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی آیین عزاداری روز یازدهم محرم «مراسم بنی‌اسد» در شهرستان بندرگز در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

ثبت 9 اثر میراث ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی

به گزارش گلستان 24؛به نقل از روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: با توجه به اهمیت ثبت مواریث استان گلستان علی‌الخصوص مواریث معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور، دهم مرداد در جلسه شورای ثبت میراث معنوی که با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی، کارشناسان موزه ملی و مجموعه‌های تاریخی نیاوران، کاخ گلستان و تعدادی از استان‌ها برگزار شد 9 اثر میراث ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با اشاره به ثبت این آثار افزود: آیین عزاداری روز یازدهم محرم، مراسم «بنی‌اسد» در شهرستان بندرگز یکی از 9  آثاری است که در دهم مردادماه در جلسه شورای عالی ثبت آثار به ثبت ملی رسید.

 

 

 

آیین عزاداری روز یازدهم محرم

آیین عزاداری روز یازدهم محرم1

آیین عزاداری روز یازدهم محرم2

آیین عزاداری روز یازدهم محرم؛ مراسم «بنی‌اسد» در شهرستان بندرگز

سال 62 هجری، حضرت امام حسین (ع) به همراه یارانش برای اشاعه امر به معروف و نهی از منکر علیه حکومت غاصب بنی‌امیه قیام کردند و 72 کشته بر جای گذاشتند که به دلیل ظلم و ستم بیش از حد بنی‌امیه، حتی پس از واقعه کربلا نیز کسی جرات ورود به منطقه جنگ برای تدفین پیکر مطهر شهدای کربلا را نداشت، پس از واقعه عاشورا، زنان قوم بنی‌اسد گذرشان به میدان جنگ افتاد و از دیدن پیکر شهدا کربلا بسیار متـأثر شدند.

زنان قوم، مردان خود را به دفن اجساد شهدا فرا خواندند ولی مردها به دلیل ترس از بنی‌امیه، اقدامی نکردند.

به همین خاطر زنان بنی‌اسد با بیل و کلنگ به طرف صحرای کربلا به راه افتادند و وقتی که مردان قبیله، آنان را چنین در تصمیم‌شان راسخ دیدند، به میدان جنگ آمده و اجساد را دفن کردند. این دفن کردن اولین جنبش بر ضدامویان به حساب می‌­آید.

امروزه برای حفظ چنین قیام شجاعانه‌ایی در یاد و خاطره مردم، هر ساله مراسمی نمادین و به شکل تعزیه در روستای گزغربی و گزشرقی شهرستان بندرگز در روز یازدهم محرم بعد از اذان مغرب و عشا برگزار می­‌شود.

این مراسم از مسجد شهدای روستای گزغربی با پوشیدن لباس عزا و پیراهن‌های سیاه بلند بر تن جوانان محل و بستن چفیه یا کوفیه و عقال (حلقه‌ای است سیاه رنگ) بر سر، به همراه پوشاندن صورت مردان، آغاز می­‌شود. به این افراد در گروه بنی‌اسد، «میر عرب» گفته می­‌شود. آنها با گرفتن بیل بروی شانه‌های خود در حیاط مسجد به دور شهدا می‌­گردند و مداح اشعاری از این قبیل را می‌خواند:                                                           ما بنی‌اسد امشب دفن شهدا داریم            72 قربانی در کربلا داریم

گغتنی است نوجوانان روستا نیز نقش شهدا را با کشیدن پارچه‌­ایی سفید بروی خود در بخش مرکزی حیاط مسجد ایفا می­‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و میراث معنوی این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام‌های ارزنده‌ای برای حفظ واحیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

شایان ذکر است  لوح ثبتی آثار پس از طی تشریفات قانونی توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صادر و به استان ابلاغ خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار