معاون حفاظت آب منطقه‌ای استان گلستان: حساسیت مردم نسبت به کمبود منابع آبی کم است

معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: 96 درصد آب‌های زیرزمینی استان در حال استحصال است که سهم چاه‌های مجاز و قنوات 87 درصد بوده و 13 درصد مابقی توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود، در مجموع حدود 35 هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که 20 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار حلقه غیرمجاز است

13 درصد آب‌های زیرزمینی گلستان توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود

به گزارش گلستان24 ، سیدمحسن حسینی با بیان اینکه میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 95) تا انتهای تیر ماه 96 نسبت به سال آبی گذشته 37 درصد و نسبت به درازمدت 18 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: هم جریان آب رودخانه‌ها و هم ذخیره آب آبخوان‌ها نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی داشته است و کاهش آورد آب رودخانه‌های استان بین 55 تا 78 درصد بوده است.

وی افزود: در بخش آب زیرزمینی نیز حدود 15 درصد نسبت به ذخیره آب در سال‌های متوسط کاهش داریم و همه این‌ها نشانگر این است که وضعیت بارش‌های استان در سال آبی جاری مناسب نبوده است، همچنین کاهش 61 درصدی آب پشت سدهای استان نسبت به زمان مشابه در سال قبل از پیامدهای کاهش بارش‌ها بوده است.

حسینی بیان کرد: 96 درصد آب‌های زیرزمینی استان در حال استحصال است که سهم چاه‌های مجاز و قنوات 87 درصد بوده و  13 درصد مابقی توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود، در مجموع حدود 35 هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که 20 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار حلقه غیرمجاز است، چاه‌های غیرمجاز باوجود تعداد زیاد آنها ، به دلیل اینکه عمدتا در سفره‌های سطحی و نیمه‌عمیق و در فواصل نزدیک به هم و غالبا غیراصولی حفر شده است، توان برداشت آب توسط آنها محدود است ولی همین میزان برداشت نیز هم به آبخوان‌ها و هم به صاحبان چاه‌های مجاز مجاور آنها آسیب وارد می‌کند.

معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: طبق استاندارد اعلام شده وزارت نیرو در دو سال اخیر،  سقف میزان برداشت آب زیرزمینی در کشور ما حداکثر تا 75 درصد پتانسیل آبخوان است و ما باید تلاش کنیم با اقدامات مناسب به این مقدار برسیم و این مستلزم کاهش حدود 21 درصد از برداشت سالانه آب است.

 حسینی افزود: در استان گلستان با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای، شرایط اقلیمی و همکاری نسبتا مناسب کشاورزان و سایر دستگاه‌های مرتبط، دشت‌های ممنوعه بحرانی نداریم و از این لحاظ نسبت به بسیاری از استان‌های کشور وضعیت بهتری داریم.

وی با اشاره به  اهداف طرح احیا و تعادل‌بخشی گفت:  هدف از این طرح تعادل آب‌های زیرزمینی است که در بخشی از آن با ساختن سازه‌های تغذیه مصنوعی، در مناطقی که  آب مازاد سطحی و سیلاب وجود داشته باشد را به زمین تزریق می‌کنیم.

 معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در بخش غیرسازه‌ای نیز با افزایش آگاهی عموم مردم و کشاورزان و اطلاع‌رسانی مناسب تلاش داریم، فرهنگ صحیح استفاده از آب نهادینه شود.

حسینی تصریح کرد: اطلاعات مردم نسبت به کمبود منابع آبی تقریبا مناسب، اما حساسیت آنها کم است که بایسته است با افزایش حساسیت مردم کاهش مصرف را شاهد باشیم.

وی افزود: در راستای همین طرح، گروه‌های گشت و بازرسی نیز در کل استان روزانه بازدیدهایی را انجام می‌دهند و هم از بیش برداشت چاه‌های مجاز جلوگیری می‌کنند و هم از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کنند.

حسینی نصب حدود یک‌هزار و 500 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در راستای کنترل برداشت آب توسط چاه‌ها بر اساس پروانه بهره‌برداری وانسداد چاه‌های غیرمجاز را از جمله دیگر اجزای طرح احیا و تعادل‌بخشی در استان عنوان کرد و گفت: امید داریم با تقویت اعتبارات این بخش بهتر بتوانیم از منابع آب زیرزمینی استان صیانت کنیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار