مدیرکل هواشناسی گلستان عنوان کرد

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیستم‌های پایشی هواشناسی سامانه رادار است، گفت: برای پیش‌بینی نقطه‌ای ایجاد سامانه رادار هواشناسی در گلستان ضرورت دارد.

ایجاد سامانه رادار هواشناسی در گلستان ضرورت است

به گزارش گلستان 24 ، نوربخش داداشی با اشاره به ویژگی‌های بارشی استان، اظهار کرد: بارش‌های استان گلستان نوعی خاص و محلی است که با توجه به قرار گرفتن در شرق دریای خزر و با تاثیر از صحراهای آسیانه میانه به‌ویژه صحرای قره‌قوم ترکمنستان، در فصل گرم انرژی خاصی را می‌گیرد که با تقویت گرمای فلات ایران بعضاً دمای بالای 40 درجه را در استان تجربه می‌کنیم.

وی ادامه داد: از لحاظ سیستمی هنگام اضافه شدن سامانه سرد ناپایدار به دمای بالای 40 درجه، بارش‌های رگباری و محلی پرحجم و در زمان کوتاه ایجاد می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی به سه شیوه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود، تصریح کرد: در سیل اخیر ورود سامانه بارشی را یک هفته قبل پیش‌بینی کرده بودیم اما برای پیش‌بینی زمان و نقطه دقیق بارش‌ها نیازمند امکانات و تجهیزات هستیم تا پیش‌بینی خیلی کوتاه‌مدت و نقطه‌ای صورت بگیرد.

داداشی با اشاره به حجم بارش باران در 19 و 20 مردادماه جاری، بیان کرد: براساس آمار ایستگاه باران‌سنجی بارش 100 میلی‌متری در این دو روز ثبت شد اما با توجه به اینکه ایستگاه باران‌سنجی در همه شهرستان‌ها وجود ندارد، می‌توان گفت برخی از نقاط حجم بارش بیش از این مقدار نیز بوده است.

وی با بیان اینکه بارندگی اخیر در زمان بسیار کوتاهی صورت گرفت و به بیش از یک ساعت هم نرسید، متذکر شد: کوتاه‌مدت بودن بارش‌ در استان،‌ مدیریت و واکنش سریع را می‌طلبید که این مهم با هماهنگی مسؤولان ذی‌ربط تحقق یافت و بسیاری از خسارت‌های جانی را کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ابراز کرد: تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در سطوح جنگلی و بالادست استان گلستان کم است که افزایش و استانداردسازی این ایستگاه‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

داداشی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیستم‌های پایشی هواشناسی سامانه رادار است، گفت: بعد از پایش باید پیش‌بینی انجام شود که برای پیش‌بینی نقطه‌ای ایجاد سامانه رادار هواشناسی در گلستان ضرورت دارد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار