استان‌های گلستان، اردبیل و قم به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار در این فصل ارزیابی شدند که تحلیل این اتفاق چیزی جز سقوط آزاد در محیط کسب و کار نیست.

بازار کساد کسب و کار در گلستان

به گزارش گلستان 24 ، انتشار نقشه موضوعی شاخص استانی محیط کسب و کار نشان داد که استان‌های گلستان، اردبیل و قم به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌ و کار و استان‎های همدان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها در این فصل ارزیابی شده‌اند، این در حالی است که مسوولان استان گلستان شعار امید به مردم می‎دهند و جذب سرمایه‎گذار بیشتر به جوک اقتصادی و بازی با افکار عمومی تبدیل شده است و خروجی سرمایه‎گذاری در این خطه شمالی در حد فیلم و عکسِ یادگاری باقی مانده است.

استان گلستان به دلیل داشتن مسوولان اقتصادی ناکارآمد همچنان درجا می‌زند و وضعیت فضای کسب و کار دچار سردرگمی شده است که باید هر چه زودتر برای این وضعیت ناخوشایند تدبیر شود.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان گلستان با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در این استان ناخوشایند و نافرم است از ادبیات اقتصادی مسوولان انتقاد کرد و گفت: استان گلستان حمایت لازم در جذب سرمایه‎گذار را ندارد.

وی که نخواست نامش فاش شود در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: مدیریت در فضای کسب و کار به قدری ضعیف است که مسوولان نمی‎توانند کار را در حوزه تولید و اقتصاد پیش ببرند و مشکلات این بخش بسیار عدیده است.

*هیچ چیز سر جای خودش نیست

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به یکسری بهانه‎های زیست‎محیطی، تامین اجتماعی و امور مالیاتی که خروجی آن عدم موفقیت جذب سرمایه‎گذاری در استان بوده است، تصریح کرد: تاکنون سرمایه‎گذاری وارد استان نشده که سرمایه‎اش تبدیل به سرمایه‎گذاری پایدار شود، فرآیند کارهای اداری، بروکراسی پیچیده، عدم هماهنگی و همکاری‎های محلی باعث شده تا استان در جذب سرمایه‎گذار کارنامه ناموفقی برجای بگذارد.

وی؛ تنگ‎نظری در انجام سرمایه‎گذاری را یک معضل اساسی در استان خواند و بیان کرد: برای ایجاد یک پایانه در گنبدکاووس آنقدر تنگ‎نظری وجود دارد که حتی روستاهای‎ همجوار مداخله‎گری کرده و می‎گویند زمین برای اجرای چنین پروژه‎ای نمی‎دهیم، دخالت افراد محلی در فعالیت واحدهای تولیدی برای ایجاد گمرک از دیگر مشکلات است که نشان می‎دهد عملا هیچ چیز سر جای خودش نیست.

*5 تا 7 درصد از منابع آبی استان گلستان برای صنعت هزینه می‎شود

این کارشناس اقتصادی افزود: یک فرد جنب کارخانه تولیدی خودش تلاش داشت تا برای تامین آب مبادرت به حفر چاه کند اما روستائیان اجازه ندادند و گفتند با این کار آب منطقه قطع می‎شود.

وی با اشاره به اینکه حدود پنج تا هفت درصد از منابع آبی استان گلستان برای صنعت هزینه می‎شود، ابراز کرد: برای همین اندازه آب باید زمان زیادی مصروف شود تا مجوز آب بدهند، فرآیند تبدیل اراضی بسیار دشوار است همه این موارد روی محیط کسب و کار قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

*منابع بانکی را از حوزه تولید خارج کردند/ گلستان در جذب سرمایه‎گذار کارنامه موفقی ندارد

این کارشناس مسائل اقتصادی در استان گلستان با اشاره به اینکه شرکت‎های بزرگ حساب‎های خودشان را از استان خارج کردند، اظهار کرد: حدود اختیارات بانک‎ها در استان گلستان بسیار ناچیز است، منابع بانکی را از حوزه تولید خارج کردند و به سمت ربا، بورس و سفته‎بازی سوق دادند که این موارد در فضای کسب و کار اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه استان گلستان در جذب سرمایه‎گذار و حمایت همه‎جانبه از سرمایه‎گذاران کارنامه ناموفقی بر جای گذاشته است، تاکید کرد: مسوولان استان فقط به گرفتن فیلم و عکس دل خوش کردند و بعد هم می‎بینیم که هیچ اتفاقی نمی‎افتد.

*فرجام بی‎سرانجام پروژه‎های کلان اقتصادی در گلستان

این کارشناس مسائل اقتصادی در استان گفت: بوق و کرنای راه‎اندازی واحد ماشین‎سازی در گنبدکاووس که سال قبل با حضور استاندار گلستان انجام گرفت هیچ ‎گاه از خاطر مردم فراموش نمی‎شود مسوولان باید اکنون بگویند وضعیت این واحد به کجا رسیده است؟ اصلا آثاری از این واحد وجود ندارد.

وی فرجام بی‎سرانجام در پروژه‎های شهرک متالوژی، بندرخواجه‎نفس، بندرخشک، پایانه غلات اینچه‎برون، فولاد 6 میلیون تنی را در حد شعار و جوک اقتصادی دانست و گفت: وضعیت بندر خواجه‎نفس بغرنج است، یک سرمایه‎گذار در این پروژه به دنبال سرمایه‎گذار دیگری می‎گردد و این مسئله را بیشتر به یک جوک تبدیل کرده است، مسوولان برای وضعیت کسب و کار استان نباید با افکار عمومی بازی کنند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار