بررسی ابعاد تخلفات صندوق فرهنگیان و فساد ۸ هزار میلیارد تومانی/وام کلان با سود صفر درصد/‍ پیشنهاد عضویت در هیئت‌مدیره برای انصراف از تفحص

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ۹۰ درصد وام‌های کلان بانک سرمایه به افراد خاص به صورت صوری بوده است و افراد حتی شرکت و بنگاه اقتصادی نداشتند و به صورت باندی از وام‌های کلان بهره بردند.

ارائه ۹۰ درصد وام‌ها به شرکت‌های صوری با زدوبند

به گزارش گلستان24، نشست بررسی ابعاد تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان و فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

صندوق فرهنگیان

در این نشست جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون و آموزش تحقیقات و مجلس و از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: بحث صندوق فرهنگیان یکی از مطالبات جدی حدود یک میلیون نفر از فرهنگیان کشور است که در مناطق مختلف از نقاط شهری و روستایی به آموزش فرزندان این سرزمین مشغول هستند.

وی افزود: در اواخر مجلس هشتم بحث تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شد، در آن زمان به نظر می‌رسید که مشکلات این صندوق اندک است و افرادی که خواستار تحقیق و تفحص بودند در مجلس نهم رأی نیاوردند. بنابراین با شروع به کار مجلس نهم بار دیگر بحث تحقیق و تفحص از صندوق را مطرح کردیم اما به بهانه‌های مختلف مسیر را منحرف کردند و در نهایت براساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس از هیئت رئیسه درخواست کردیم تا گزارشی را از این صندوق تهیه کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: در اواخر مجلس نهم گزارش تهیه شده از صندوق فرهنگیان در صحن علنی مجلس قرائت و به دستگاه‌های نظارتی ارسال شد درآن گزارش متوجه شدیم که در صندوق فرهنگیان مشکلات اساسی وجود دارد. بنابراین در مجلس دهم نخستین موضوع تحقیق و تفحص به بحث صندوق ذخیره فرهنگیان اختصاص یافت اما متأسفانه بازهم این روند حدود سه ماه به طول انجامید.

** مسئولان صندوق فرهنگیان مدعی هستند مشکلی وجود ندارد و اتهام زده‌ایم

کوچکی نژاد بیان کرد: با اعتراضات صورت گرفته سرانجام موضوع تحقیق و تفحص از صندوق به کمیسیون آموزش مجلس ابلاغ شد و پس از آن مسئولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق فرهنگیان با نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص وارد مذاکره شدند این افراد در ابتدا مدعی بودند که در صندوق هیچ مشکلی وجود ندارد و ما به آنها اتهام زده‌ایم.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس دلایل و مستندات خود را به کمیسیون آموزش ارائه کردند و این موارد باعث شد آنها نیز بپذیرند که در صندوق ذخیره مشکلات جدی وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: تمام اعضای کمیسیون آموزش به تحقیق و تفحص رأی مثبت دادند و در صحن علنی مجلس نیز زمانیکه بنده گزارشی را از وضع صندوق ارائه و تأکید کردم که این مجموعه از سال 72 آغاز به کار کرده و منابع مالی خود را با کسر از حقوق فرهنگیان و سهم دولت به دست آورده است و در حالیکه باید در جهت بهبود معیشت فرهنگیان و بحث اختصاص وام به آنها اقدام می‌کرد، دچار تخفاتی شده است 200 نفر از نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره رأی مثبت دادند.

** 200 رای مثبت برای تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان بی‌نظیر است

کوچکی نژاد مطرح کرد: این اولین بار است که نمایندگان مجلس به یک تحقیق و تفحص این همه رأی می‌دهندِ گروه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره شامل 15 نفر از نمایندگان مجلس هستند که با ابلاغ رئیس مجلس روند تحقیق را آغاز خواهند کرد و تا سه ماه برای این کار فرصت دارند که پس از آن گزارش تهیه شده برای فرهنگیان بیان خواهد شد.

وام‌های کلان به افراد خاص بدون دریافت وثایق لازم، فساد نیست؟

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در روز معرفی وزرا در صحن علنی مجلس مطالبی را در خصوص فساد 8 هزار میلیارد تومانی مطرح کرد، گفت: چگونه آقای رئیس جمهور مطرح می‌کند که این موضوع فساد نیست و معوقات بانک سرمایه است، افرادی با زدوبند وام دریافت کرده‌اند و هم اکنون آن را پس نمی‌دهند آیا این مصداق فساد نیست؟ چرا با کلمات بازی می‌کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: نکته جالب اینجاست که معاون اول رئیس جمهور درمراسم معارفه وزیر آموزش و پرورش پذیرفت که معوقات بانک سرمایه 8 هزار میلیارد تومان است در حالی که رئیس جمهور این رقم را هم نمی‌پذیرفت.

** 100 میلیارد تومان وام با سود 1.5 درصد به یک خانم و آقا

کوچکی نژاد بیان کرد: بانک سرمایه 100 میلیارد تومان وام با سود 1.5 درصد به خانم و آقایی پرداخت می‌کند تا فروشگاه‌هایی را برای عرضه کالاهای ارزان قیمت به فرهنگیان ایجاد کنند که این طرح شکست خورد و یک ریال از پول به بانک برنگشته است در حالیکه اگر یک معلم بخواهد وام جزئی از بانک سرمایه دریافت کند مراحل پیچیده‌ای را پیش پای او قرار می‌‌دهند که خودش منصرف می‌شود.

** 90 درصد وام‌های کلان بانک سرمایه صوری بود

وی تصریح کرد: 90 درصد وام‌های کلانی که بانک سرمایه به افراد خاص اعطا می‌کرد صوری بود و افراد شرکت و بنگاه اقتصادی نداشتند بلکه به صورت باندی از این وام‌های کلان بهره می بردند امیدواریم مسئولان به جای خط قرمز کشیدن بر روی تحقیق و تفحص یا بحث فساد مالی عزم جدی را برای برخورد با متخلفان داشته باشند و افرادی که به اموال فرهنگیان دست درازی کرده‌اند را مجازات کنند.

** در حین تفحص اگر به تخلفات رسیدیم وزرای اسبق را هم را احضار خواهیم کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارکرد: وزیر سابق آموزش و پرورش بالاترین مقام اجرایی در صندوق ذخیره فرهنگیان بود و باید نسبت به تمام مسائل پاسخگو باشد البته براساس تحقیق و تفحص از ابتدای تأسیس صندوق تا به امروز را بررسی خواهیم کرد و هرجا که متوجه شویم تخلفاتی صورت گرفته است وزرای مربوطه باید پاسخگو باشند.

** تطمیع مسئولان با وام‌ها و ماشین‌های مدل بالا

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه نظارت بر صندوق فرهنگیان ضعیف است، ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مسئولان هیئت مدیره و هیئت امنای صندوق از میان وزرای آموزش و پرورش یا معاونان وزارتخانه هستند که مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان با وام‌ها و ماشین‌های مدل بالا مدیران را تطمیع می‌کنند تا آنها رغبتی برای بازرسی نداشته باشند.

وی ادامه داد: بانک سرمایه به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان دچار تخلفاتی شده است و بخشی از این تخلفات در زمان سپرستی آقای غندالی در این بانک صورت گرفته است، وی و همسرش مسبب بخشی از انحرافات بانک سرمایه بودند از سوی دیگر در بحث تحقیق و تفحص وضعیت دولت‌های گذشته نیز دربرابر عملکرد صندوق فرهنگیان مشخص خواهد شد. 

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه برجستگی‌های فساد مالی در بانک سرمایه بیشتر است، ادامه داد: ماهانه 19 میلیارد تومان از درآمد فرهنگیان وارد صندوق می‌شود و علاوه بر آن سهم دولت نیز واریز می‌شود که با این رقم بالا این صندوق اقدام به فعالیت می‌کند اما به جای ارائه خدمات به فرهنگیان ساختمان 15 طبقه‌ای را در مناطق شمالی پایتخت خریده‌اند.

کوچکی نژاد بیان کرد: با ورود قوه قضاییه به بحث تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان حدود 6 نفر بازداشت شده‌اند افرادی که مدعی هستند غندالی هیچ مشکلی ندارد بگویند چرا وی بازداشت شده است، آیا بازداشت‌ها غیرقانونی بوده است؟!

** خدمت به فرهنگیان یا 80 میلیون وام با سود صفر درصد به افراد خاص؟

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان تأسیس شد تا خدمات رفاهی به معلمان این کشور ارائه کند اما هم اکنون اگر از فرهنگیان سوال کنید اکثر آنها می‌گویند این صندوق کارایی لازم را ندارد، سوال این است که آیا این صندوق تأسیس شد تا به معلمان خدمت کند یا به افراد خاص 80 میلیون تومان وام با سود صفر درصد بدهد.

 وی ادامه داد: در شعبه عراق بیمه معلم نیز تخلفاتی صورت گرفته حتی قوه قضاییه نیز به تخلفات صورت گرفته در صندوق فرهنگیان رسیده است اما چرا برخی افراد در تلاش هستند بگویند هیچ تخلفی انجام نشده است.

** فامیل بازی و باندبازی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: علاوه بر فساد مالی ابعادی در خصوص فامیل بازی و باندبازی در این صندوق مشاهده شده است به عنوان مثال یک فرد هم عضو هیئت مدیره صندوق، هم مدیر عامل شعبه عراق هم معاون بیمه معلم بود و علاوه بر این در سه بنگاه اقتصادی زیرمجموعه صندوق از اعضای هیئت مدیره بوده است و از تمام مجموعه‌ها حقوق دریافت می‌کرد.

کوچکی نژاد افزود: بنده در مجلس نهم برای مذاکره با مسئولان ارشد صندوق ذخیره فرهنگیان به این صندوق مراجعه کردم که متأسفانه به بنده پیشنهاد دادند که شما را برای هیئت مدیره بانک سرمایه انتخاب می‌کنیم، از تحقیق و تفحص منصرف شوید.

وی مطرح کرد: بحث تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان سیاسی نیست چرا که 200 نفر از نمایندگان مجلس با آن موافقت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا همگی موافق روشن ابعاد پنهان این صندوق هستند.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار