رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، برنامه ابلاغی کشت چغندرقند را در سال زراعی 96- 97در استان در سطح 3 هزار هکتار بیان کرد و گفت: توسعه و ترویج این کشت با هدف حفظ منابع آبی از کشت بهاره به پاییزه پیگیری می شود.

توسعه و ترویج کشت چغندرقند از کشت بهاره به پاییزه

به گزارش گلستان 24 ،مختار مهاجر در نشست برنامه ریزی کشت پاییزه چغندرقند استان اظهارداشت: چغندرقند در گلستان بیشتر در اراضی شهرستانهای گنبدکاووس، آق قلا، علی آباد، رامیان، کلاله و مراوه تپه کشت می شود.
وی؛ اراضی استان گلستان را با توجه به مشکلات منابع آبی مستعد کشت پاییزه چغندرقند بیان کرد و این محصول را در تناوب زراعی خوبی با گندم و باعث افزایش عملکرد آن دانست و افزود: در سال های اخیر حمایت خوبی توسط دولت در جهت توسعه کشت چغندرقند پاییزه انجام شده است.
مهاجر اضافه کرد: از جمله حمایت های دولت در این کشت؛ اختصاص یارانه تا 50 درصد بذر مصرفی، پرداخت کمک کرایه حمل، اختصاص تسهیلات کم بهره تا سقف 50 میلیون ریال، خرید ادوات با وام کم بهره 4 درصدی وهمچنین همکاری کارخانه قند معین استان با در اختیار قرار دادن تمام نهاده ها و ادوات کاشت و داشت است. 
براساس اعلام جهادکشاورزی گلستان در این نشست که در سالن اجتماعات این سازمان در گرگان برگزار شد، کارشناسان و مدیرعامل کارخانه قند جوین، رییس و کارشناسان اداره پنبه و دانه های روغنی و مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستانها، شرکت های کشت و صنعت و مدیران عامل تعاونی های تولید زراعی حضور داشتند.
به گفته سهراب سهرابی معاون بهبود تولید ات گیاهی جهادکشاورزی گلستان؛ پارسال در این استان 783 هکتار چغندر قند کشت شد که با سرمای شدید آذرماه 540 هکتار آن سبز شد و بیش از 15 هزار تن محصول برداشت و به کارخانه قند جوین در خراسان رضوی به منظور فرآوری حمل شد.
استان گلستان با داشتن 650 هزار هکتار از قطب های تولید محصول های کشاورزی در کشور به شمار می رود.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار