مجموعه آبشارهای 'اوتره' در حوزه شهرستان رامیان در شرق استان گلستان این روزها میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است که ساعاتی را در این محل زیبا و رویایی در آرامش می گذرانند.

مجموعه آبشارهای 'اوتره' در شرق استان گلستان

به گزارش گلستان 24؛این مجموعه که شامل چهار آبشار است در روستای شفیع آباد دهستان فندرسک جنوبی شهرستان رامیان واقع شده و در دره ای که رودخانه اوتره از آن عبور می کند، قرار دارد.
این مجموعه آبشار در دل جنگل در مساحت 13 هکتاری مناظر زیبایی از طبیعت آرامش بخش را ایجاد کرده است.
مسیر پیاده روی این مجموعه آبشار زیبا و جذاب بوده و در طول راه تا زیر آبشار اصلی چندین آبشار دیگر وجود دارد که هریک زیبایی خاص داشته و به منشاء خود که چشمه ای بسیار کوچک است، متصل می شود.
براساس اعلام میراث فرهنگی گلستان مجموعه اوتره از چهار آبشار دیدنی به نام های اوشرشره، او گردگر، هفت بهشت و اوتره تشکیل شده است.

**اوشرشره
این آبشار بر روی یک صخره سنگی کله قندی با پوششی از خزه های پراکنده قرار گرفته وارتفاع کلی ریزشگاه آب 15 متر است و در قسمت جنوب شرقی رودخانه اوتره قرار دارد. 
از چشم اندازهای محیطی این آبشار زیبا وجود آبشارهای کوچک است که از مسافت 150 متر نرسیده به آن شروع و از دیواره های سمت راست دره به داخل رودخانه سرازیر هستند و منظری حیرت انگیز و جذاب را در طبیعت دره ایجاد کرده اند.
** او گردگر
آبشار اوگردگر بر روی یک دیواره سنگی بلند قرار گرفته و ارتفاع کلی ریزشگاه آب 30 متر است.

** هفت بهشت
در قسمت راست این منطقه و به فاصله کمی آبشار شگفت انگیز و پلکانی هفت بهشت قرار دارد که ارتفاع کلی ریزشگاه آن 20 متر است و دراثر فرسایش آب در زمان آبدهی فراوان صخره به صورت پلکانی در آمده و چشم انداز فوق العاده ای در محیط ایجاد کرده است. 
در زمان آبدهی کم به وضوح می توان سطح این اشکال پلکانی را در آبشار هفت بهشت مشاهده کرد.

** اوتره
اوتره در بالای آبشار هفت بهشت قرار گرفته و میزان آبدهی آن بیشتر از دیگر آبشارها است و مسیر اصلی رودخانه اوتره را تشکیل می دهد و ارتفاع کلی ریزشگاه آب از آن به 25 متر می رسد که در زمان طغیان سبب از بین رفتن صخره های سنگی و حتی تخریب و فرسایش بستر رودخانه هم می شود.
به گزارش ایرنا شهرستان رامیان با افزون بر 85 هزار نفر جمعیت واقع درشرق استان گلستان و در فاصله حدود 70 کیلومتری گرگان واقع بوده و دارای دو بخش مرکزی و فندرسک، چهار شهر رامیان، دلند، تاتارعلیا و خان ببین و 61 روستای دارای کد شناسایی است.
از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامیان می‌توان به قله 2400 متری قلعه موران به همراه چشم انداز زیبا و بقایای تاریخی، استخر طبیعی گل رامیان با عمق نزدیک به 80 متر، مجموعه آبشارهای سرخه کمر به تعداد 5 آبشار، مجموعه آبشارهای جوزک، مجموعه آبشارهای سید کلاته به تعداد 8 آبشار، مجموعه آبشارهای چفت که تعداد آنها به 12 آبشار می‌رسد که کوتاهترین آن 8 و بلندترین آن 32 متر ارتفاع دارد و مجموعه آبشارهای پشمکی اشاره کرد.
همچنین چشمه زارهای نیلبرگ، سید کلاته، انجیر چشمه، منطقه کوهستانی النگ، چشمه پیر کرم، دهکده های ییلاقی و توریستی در ارتفاعات رامیان مانند پاقلعه، رضی، ملچ آرام، جنگل دره ملا و باغ تاشته، پارک جنگلی دلند، ذخیره گاه بین‌المللی سرو زربین، ذخیره گاه بین المللی سرخدار، جنگل پنهان خانه، گرم چشمه، دیو چشمه، روستای تاریخی کشکک، تپه تاریخی نقاره خانه، بقعه متبرکه امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و موزه مردم‌شناسی شهر رامیان از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
در استان مرزی و شمالی گلستان ادامه رشته کوه های البرز، رودخانه ها و آبشارهای بسیاری در نقاط مختلف استان به وجود آورده که‌ هریک زیبایی طبیعت را به رخ می کشند.
حدود 60 آبشار کوچک و بزرگ در نقاط مختلف استان روان است که آبشارهای گلستان (پارک ملی گلستان)، شیرآباد، لوه، کبودوال، زیارت، باران کوه، دوآب و شادان از آن جمله می باشد.
استان گلستان بین دو قطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد واقع بوده ودر ایام تعطیلات سال و بویژه تابستان پذیرای گردشگران عبوری واقامتی بسیاری است.
این استان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و حدود 1075 روستا زندگی می کنند.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار