استاندار گلستان:کوتاهی سازمان محیط زیست برای نجات خلیج گرگان

استاندار گلستان گفت: یکی از بزرگترین مشکلات پروژه پتروشیمی گلستان عدم اشتیاق و استقبال سرمایه‌گذاران و بانک‌ها برای مشارکت در این پروژه است.

تمام توسعه استان را منوط به توسعه آشوراده نمی‌دانم

به گزارش گلستان 24 ؛حسن صادقلو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان که به مناسبت آغاز هفته دولت برگزار شد اظهار کرد: این هفته را با تاسی از شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: رویکرد تمامی اقدامات و عملیات در راستای این شعار و مسیر خواهد بود و امید داریم در سایه روح بلند شهیدان بزرگوار به طور خاص شهیدان مدافع حرم به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: تا قبل از هفته دولت امسال قریب به 8 هزار و 303 عنوان پروژه را افتتاح و کلنگ‌زنی کردیم که یک هزار و 299 عنوان در هفته دولت امسال به آنها اضافه می‌شود که 165 عنوان کلنگ‌زنی و باقی آن افتتاح است و از این جهت ما بیش از 5 هزار میلیارد تومان بودجه و هزینه این پروژه‌ها است که در وجه عمرانی و اقتصادی عملیاتی شده است.

صادقلو بیان کرد: در تولید محصول در استان گلستان روزی با قریب 3/5 میلیارد تولید روبرو بودیم و امروز غریب به 4/5 میلیارد تولید روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: در سال 1395 قاطعانه می‌گویم که خارج از بودجه عمومی دولت شاخص خاص عملیاتی داشتیم که 305 میلیارد تومان فقط از محل تبصره 36 که اسناد دولتی است برای مسائل زیرساخت‌ها استفاده کردیم.

استاندار گلستان گفت: در حوزه آب منطقه‌ای بیش از 32 میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها که از جمله برای سد نرماب بود در نظر گرفته که این سد را با 23 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم و امروز با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

صادقلو گفت: یک سوم از جمعیت استان را این سد تحت تاثیر قرار می‌دهد و امید داریم با تزریق بودجه جدیدی که در حال انجام است بتوانیم تا انتهای سال 1396 و یا تا نیمه اول سال آینده آن را تکمیل کنیم هر چند که آبگیری این سد تا سال 1397 پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه امنیت غذایی در سال 1392 سهم استان گلستان در کشور چهار و سه دهم درصد بود اما امروز نقش استان در این عرصه هفت و یک دهم درصد است.

 

تمام توسعه استان را منوط به توسعه آشوراده نمی‌دانم

استاندار گلستان تصریح کرد: اولین دیدارم با دولت جدید با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود که انگیزه اصلی آن طرح دغدغه‌های مهم استان بود که یک ظرفیتی از پیگیری و اقدام برای پروژه‌های مهم استان باید پیگیری می‌شد که یکی از آن منطقه آزاد اینچه‌برون بوده است.

صادقلو گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های استان جزیره آشوراده است که به شکل مطالبه عمومی تبدیل شده، هرچند که تمام توسعه استان را به این موضوع گره نمی‌زنم بلکه تاثیراتی از توسعه و اشتغال را در این حوزه قبول دارم.

وی تاکید کرد: ما زحمات زیادی را برای پیگیری این مسئله کشیدیم و دورهای مختلفی از بررسی‌های کارشناسی شکل گرفت و تائید کلی برای اجرای پروژه گردشگری و بوم‌گردی تصویب شد.

صادقلو گفت: نجات خلیج گرگان نکته دیگر مطرح شده در این دیدار بود و نظر ما این بود که انتظارات ما از سازمان حفاظت از محیط زیست خصوص نجات خلیج گرگان برآورده نشده و حتی بودجه لازم برای اجرا و اقدامات مناسب نجات خلیج گرگان مصوب شد و این مصوبه را ما از معاون رئیس جمهور اخذ کردیم اما اقدامات و راهکارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست باید ارائه می‌کرد انجام نشد.

وی گفت: ما این پنج میلیاردی که دستور گرفتیم را باید به سرمنزل مقصود برسانیم و حساسیت این جلسه از این جهت بود که این بودجه را بتوانیم جذب کنیم و خلیج گرگان را نجات دهیم.

استاندار گلستان تاکید کرد: دو کانال را باید در خلیج باید لایروبی کنیم که به عنوان اقدام عاجل باید انجام شود.

صادقلو گفت: در استان گلستان احداث سد را ضرورت و واقعیت گریز ناپذیر می‌دانیم و یکی از دستگاه‌های متولی برای مجوز اجرای پروژه سازمان حفاظت محیط زیست بود و دید ما این است که اگر سد نباشد به دلیل وحشی بودن رودخانه‌های استان و شیب‌های تند، ایجاد سیلاب و تخریب در استان ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: هر سال سه سیل در استان گلستان رخ می‌دهد که یکی از خسارات سایه و پنهان در حوادث سیل، مانداب‌هایی است که در استان باقی می‌ماند و آسیب زیادی را به استان می‌زند.

استاندار گلستان گفت: در طول چهار سال اگر روزی زبان باز کنم در خصوص دغدغه‌ها و کمبودهای استان صحبت‌های زیادی دارم، گاهی سال‌های تاریک مالی داشتیم و گاهی به دنبال این بودیم بدون ورود دولت ظرفیت‌های توسعه اقتصادی را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: در تسهیلات بانکی 730 میلیارد تومان برای 523 واحد تسهیلات بانکی را پرداخت کردیم و رتبه ششم کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی شدیم.

استاندار گلستان بیان کرد: در حالی اصفهان و تهران را در رتبه اول و دوم قرار دادند که شاخص استان گلستان در حوزه اقدام و عمل با منابع و ظرفیت بسیار کمتر اما عملکرد بسیار بالاتری را داشته است.

 

تلاش برای معرفی 14 روستای پاک تا پایان سال 1397

صادقلو گفت: یکی از نقدهای ما به ارزیابی و رتبه بندی همین موضوع کمبود منابع مالی و عدم توازن منابع با واحدهای اقتصادی در استان‌ها به ویژه استان گلستان بوده است.

وی گفت: شمال استان یکی از دغدغه‌های استان است و اگر فکری برای این منطقه نکنیم خطر ریزگرد برای استان افزایش میابد و این امر یکی از دغدغه‌های مدیریت استانی است.

صادقلو بیان کرد: یکی از محورها در توسعه موضوع گردشگری است و سه هفته قبل با همکاران در حوزه گردشگری جلسه گذاشته و به نتیجه رسیدیم که موزه قرق، خانه های تاریخی و بافت تاریخی گرگان شهرها از مباحث این جلسه بود.

استاندار گلستان بیان کرد: دومین ملاقات من با اعضای دولت با مسوولان در حوزه گردشگری است که به طور جدی مباحث را پیگیری خواهم کرد که موضوع دیوار تاریخی گرگان، موزه گرگان، خانه‌های تاریخی گرگان و بافت‌های تاریخی شهرهای استان است.

صادقلو گفت: امسال به دنبال آنیم که 14 روستای بدون بیکار را پیگیری کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال آینده به این توفیق دست پیدا کنیم.

استاندار گلستان در خصوص بندر خشک اینچه برون بیان کرد: بر اساس تفاهمنامه انجام شده مقرر شد ایستگاه بندرخشک توسط راه آهن در استان احداث شود که اجرای پروژه آغاز شده است.

صادقلو گفت: روزی وجود بوژی در داخل کشور مورد بحث بود اما امروز ریل عریض در استان نصب شده و تمام بارگیری و بارگذاری در اینچه‌برون باید از طریق ایستگاه‌های بارگیری داخل استان انجام شود که برای استان ارزش افزوده خواهد داشت.

وی در خصوص سرنوشت پتروشیمی در استان گلستان گفت: یکی از بزرگترین مشکلات این پروژه عدم اشتیاق و استقبال سرمایه‌گذاران و بانک‌ها برای مشارکت در این پروژه است.

صادقلو گفت: هر فردی اگر می‌تواند سرمایه‌گذاری را برای این پروژه مشارکت دهد ما با تمام توان در کنار سرمایه‌گذار خواهیم بود و از سرمایه‌گذار حمایت خواهیم کرد.

استاندار گلستان در خصوص حجم مطالبات از استاندار تاکید کرد: باید مطالبه‌گری از هر مسئول را در اندازه مسئولیت و توان آن مسئول در نظر گرفت.

صادقلو در پایان بیان کرد: در برخی موارد و موضوعات مشکلات قانونی و موانع قانونی داریم که باعث طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار