انتقاد تند پیشکسوتان عرصه رسانه از عملکرد ضعیف مدیرکل ارشاد گلستان

عملکرد بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در دولت تدبیر و امید که فعالان رسانه اصلاح‎طلب و اصولگرا بر آن اتفاق نظر دارند واکنش‎های تند پیشکسوتان اهالی رسانه را در پی داشته است.

برخی ادارات خبرنگاران را به تکدی‎گری عادت دادند
به گزارش گلستان 24 ؛جامعه بعد از هر تحولی، خواهان تغییر وضع موجود به سمت مطلوب است، اما جامعه رسانه در استان گلستان نه تنها فرآیند تحولی را در دولت تدبیر و امید به خود ندید بلکه از متولی حوزه فرهنگ و رسانه حرف‎های شعاری و گزنده بسیاری شنید که امیدها از تحول در عرصه فرهنگ و رسانه ناامید شده است.

کمیت‎سالاری به جای کیفیت‎سالاری، رویکرد تنگ‎نظرانه، عدم ساماندهی توزیع آگهی نشریات، بلاتکلیفی خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل صنفی، عدم رتبه‎بندی خبرنگاران، نامشخص ماندن وضعیت بیمه اهالی رسانه و بر زمین ماندن بسیاری از مطالبات عرصه رسانه؛ مهر تائیدی بر ناکارآمدی حجت‎الاسلام علی‎اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان دارد و این کارنامه ضعیف را به ضرب‎المثلی تشبیه می‎کند که «عالم بی‎عمل مانند زنبور بی‎عسل است».

عملکرد ناموفق حجت‎الاسلام فضیلت باعث شده تا دیوار بی‎اعتمادی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی رسانه بلند باشد و فارغ از هر نوع نگاه سیاسی و حزبی واکنش‎های متعددی از سوی اهالی فرهنگ و رسانه اعم از اصلاح‎طلب و اصولگرا در استان را شاهد باشیم که در ذیل به آن اشاره می‎شود.

* حجت‎الاسلام فضیلت طی 4 سال تحول فرهنگی یا رسانه‎ای در استان ایجاد نکرد

مدیرمسوول نشریه محلی گلستان‎مهر در گفت‎وگو با خبرنگار فارس پیرامون ارزیابی عملکرد حجت‎الاسلام فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: رسانه‎های گلستان اسیر مدیری هستند که مافوق را «رئیس‎جمهور» و مادون را «بی‎سواد» می‎خواند.

علی منصوری‎رضی افزود: ادبیات مدیری که در جشن روز خبرنگار به مافوق خودش لقب رئیس‎جمهور می‎دهد و نسبت به مادون حساب دیگری باز می‎کند و آنها را مهدکودکی یا بی‎سواد می‎خواند نشان می‎دهد که ایشان در یک تزلزل شخصیتی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت عالیه بر مسائل فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه داشته باشد، تصریح کرد: مدیر دستگاه اجرایی که بر مسند مسوولیت قرار می‎گیرد باید یک توانمندی و نگاه جامع نسبت به مسائل تحت مدیریت داشته باشد اگر خدای ناکرده مدیر یک دستگاه نگاه سیاسی‎اش بر نگاه فرهنگی و وظیفه قانونی بچربد مصیبت بزرگی متوجه آن جامعه و استان خواهد شد.

مدیرمسوول نشریه محلی گلستان‎مهر با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‎های فرهنگی باید نگاه فرهنگی به مسائل داشته باشند، گفت: ممکن است فردی تفکر سیاسی هم داشته باشد اما این تفکر نباید بر کار فرهنگی و مدیریتی غالب شود.

منصوری‎رضی بیان کرد: جناب فضیلت در مدت چهار سال یک حرکت قوی که بتواند تحول فرهنگی یا رسانه‎ای در استان ایجاد کند مشهود نبوده و اگر اقدام برجسته‎ای صورت گرفته آن را بفرمایند که چه بازخوردی در جامعه داشته است.

وی گفت: حجت‎الاسلام فضیلت باوجود آنکه مدعی هستند نگاه همه جانبه به رسانه‎ها دارند اما واقعا این طور نبوده است دلیل آن را می‎توان در وهله نخست در عدم نظارت عالیه این اداره کل نسبت به رسانه‎ها عنوان کرد و یکی از مسائل اظهر من‎الشمس نیز عدم نظارت عالیه این اداره کل نسبت به نشریه استارباد بوده است و حتی بعد از دو سال اهانت این نشریه به امام و انقلاب متاسفانه موضع‎گیری ایشان به گونه‎ای بود که هیچ راهبرد فرهنگی در این بخش مشاهده نشد.

* نظارت اداره کل ارشاد گلستان بر تشکل‎های مختلف گلستان قابل دفاع نبوده است

مدیرمسوول نشریه محلی گلستان‎مهر ابراز کرد: نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تشکل‎های فرهنگی از جمله خانه مطبوعات، انجمن‎های هنری، تئاتر، خوشنویسی و نویسندگان نیز قابل دفاع نیست وقتی در بدنه این انجمن‎ها وارد شویم یک نارضایتی نسبت به عملکرد ضعیف جناب فضیلت وجود دارد.

منصوری‎رضی گفت: در جلسه‎ای دوستانه به آقای فضیلت عرض کردم که یک مدیر قوی و توانمند باید زیرمجموعه توانمندتری را انتخاب کند؛ خدای ناکرده نمی‎خواهم به کسی اهانت کنم ولی نگاه جناب فضیلت یک رویکرد مدیریتی روزمره است و این نگاه به حوزه فرهنگ و رسانه آسیب وارد می‎کند.

وی ابراز امیدواری کرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دولت جدید برنامه مدون را به رسانه‎های استان اعلام کنند تا اهالی قلم در مدت چهار سال از ایشان مطالبه‎گری کرده و آقای فضیلت بتواند پاسخگوی برنامه‎های خودش باشد.

* روزگار به کام روزنامه نگاران نچرخیده است/ روزگار گذشته بهتر از امروز بوده است

دیدگاه و ارزیابی احسان مکتبی، صاحب امتیاز نشریه استانی گلشن‎مهر نیز حکایت از ضعف عملکرد حجت‎الاسلام فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارد؛ این پیشکسوت عرصه رسانه در تحلیلی که چندی پیش در آستانه روز خبرنگار در نشریه خود به آن پرداخته؛ از غربت رسانه‎های گلستان سخن به میان آورده است.

مکتبی در ارزیابی عملکرد متولی رسانه‎های استان اشاره کرد: از پس 20 سال کار پر فراز و نشیب روزنامه نگاری، همواره در پارادوکس آنچه که هست و آن چه که باید باشد گرفتار بوده‎ام و شوربختانه باید اقرار کرد که با وجود گسترش فناوری، روزهای گذشته بهتر از روزهای امروز بود، و این حادثه‎ای نا مبارک و تلخ است که به روزهای پر فروغ گذشته حسرت بخوریم.

وی ادامه داد: در روزگاری نه چندان دور مطبوعات در گلستان مملو از نویسنده و روزنامه‎نگار و اهل قلم بود و رسانه‎ها مداوم در حال تربیت نویسنده و اهل قلم بودند، در روزگاری نه چندان دور چندین نشریه و چند 10 نویسنده در حال تلاش و فعالیت بودند، در روزگاری نه چندان دور سلیم و حریف و گلستان مهر ... در حال تاثیرگذاری در ساختار مدیریتی استان بودند در سالیانی نه چندان‎دور پژواک سخن و گلستان سلام و ... تاثیر بیشتری داشتند و می‎توانستند تعادل و عقلانیت را در گلستان رونق دهند.

مکتبی در ادامه تحلیل وضعیت رسانه‎های استان گفت: در روزگاری نه چندان دور نهادهای مدنی فعال‎تری داشتیم، انجمن صنفی روزنامه نگاران، خانه مطبوعات، انجمن مدیران مسوول و ... می‎بینید روزگار به کام روزنامه نگاران نچرخیده است روزگار گذشته بهتر از امروز بوده است و این تقصیر حرکت روزگار و گسترش فناوری نیست.

* گلستان در شاخص توسعه مطبوعات جزو رتبه‎های پایین جدول است

صاحب امتیاز نشریه استانی گلشن‎مهر اظهار کرد: معلوم است که دنیا به پیش می‎رود، آشکار است که انسان‎ها می‎خواهند هر روزشان بهتر از دیروز باشد و بدیهی است که هر روز باید گامی به پیش رفت، اما ما در گلستان خلاف حرکت روزگار تنها گذران روز و شب را دیده‎ایم و نه پیشرفت و ترقی را، آسمان نواحی ما  مملو از ابرهای ناتوانی و بی‎تدبیری است و مدام بر ما ناداری و ناتوانی می‎بارد، ابرهای بی‎باران، ابرهای نازا، ابرهای سترون، اما این ابرها در سال‎های نه چندان دور پر باران بود و زمین‎های حاصلخیز را سیراب می‎کرد.

مکتبی با این تحلیل که روزها به ناتوانی گذشت و با توجیه به سر آمد تا نتیجه آن این باشد که گلستان جزو چند استان پایین جدول به لحاظ شاخص توسعه مطبوعات باشد، اشاره کرده است: این وضعیت سبب شده تا گلستان استانی باشد که روزنامه نداشته باشد، تا گلستان استانی محروم باشد باوجود آنکه مدیرانش همواره خود را اهل قلم و دانایی می‎دانند.

وی با طرح این سوال که راستی در این سال‎ها کدام اقدام مشخص برای شخصیت دادن به اهل قلم، احترام و جایگاه دادن به آنها در گلستان آنجام شده است، گفت: چند نفر مانند کریم‌الله قائمی و سیدحسین میرکاظمی و .. در گلستان داریم، آیا برای یک بار هم نمی‎توانستیم از آنها قدرشناسی کنیم و دست کم در مجلسی آنها را بر صدر بنشانیم.

مکتبی سوالات دیگری را در این تحلیل مطرح کرده است که چند بار صاحبان آثار و نویسندگان گلستان را به شهروندان معرفی کردیم، چند بار کوشیدیم تا نویسندگان ما احساس عزت و سربلندی کنند، چند بار؟ چرا نباید در و دیوار شهرهای گلستان را عکس‎ها، نوشته‎ها و زندگی نخبگان گلستانی پر کند چرا باید همواره هنرمندان و نویسندگان ما در حسرت اندک قدرشناسی بمانند و از کلافگی و افسردگی هر روز بیشتر در خود فروروند و هر روز بیشتر احساس تلخ یاس را با خود به این سوی و آن سو ببرند.

وی ادامه داد: می‎بینید این پاردوکس‎ها به خودی خود فرساینده روح و روان است و فرصت آرامش را از انسان می‎ستاند و حالا تو می‎مانی با بزک کردن روزهایی مانند روز خبرنگار و به یک باره سخنانی در دفاع از قلم و هنرمند و اندیشه و ... بگذریم.

* کارها باید به کاردانان سپرده شود و اهل فرهنگ بر صدر بنشینند

صاحب امتیاز نشریه استانی گلشن‎مهر در پایان این تحلیل ابراز امیدواری کرده است که کارها به کاردانان سپرده شود و اهل فرهنگ بر صدر بنشینند و عقلانیت و معنویت چراغ فروزان روزگار ما شود،  امید که نویسندگان و اهل قلم هر روز که از خواب بر می‎خیزند با شوق و ذوق به دنبال آفرینشی دیگر باشند و ایران عزیز ما روزهای با شکوه‌تری را در عرصه اندیشه و فرهنگ تجربه کند و گلستان پوستین نخوت را از تن بیرون درآرد.

* متولی عرصه رسانه به اصحاب رسانه احترام نمی‎گذارد

محبوبه قربانی سردبیر روزنامه گلستان‎نو نیز که سابقه طولانی در عرصه رسانه دارد از عدم توجه به جامعه رسانه‎ای استان گلایه کرد و گفت: خبرنگاران فعال استان گلستان که قلم می‎زنند مشخص هستند اما دریغ از آنکه کوچکترین حمایتی شوند، خداقوت مسوولان در روز خبرنگار با آمدن به دفتر نشریات تنها دلخوشی این قشر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متولی عرصه رسانه به اصحاب رسانه احترام نمی‎گذارد این وضعیت را بغرنج خواند و افزود: متاسفانه در سایت‎های خبری می‎بینیم که به راحتی به فعالان رسانه استان توهین می‎کنند و نمی‎دانم چرا خبرنگاران استان نسبت به این مسائل واکنشی نشان نمی‎دهند و چرا سایت‎های خبری را مطالعه نمی‎کنند؟ بنده وقتی اهانت متولی رسانه را به جامعه خبری دیدم آتشی بر دلم افروخته شد.

سردبیر روزنامه گلستان‎نو تاکید کرد: چرا به جای خداقوت به اهالی رسانه به آنها توهین می‎کنید، ما همان خبرنگاران 15 سال پیش هستیم، ولی روابط عمومی برخی ادارات خبرنگاران را به تکدی‎گری عادت دادند که نباید چنین اجازه‎ای به آنها داد.

قربانی با اشاره به اینکه ادارات باید از رسانه‎های استان حمایت کنند، افزود: هزینه چاپ روزنامه و نشریه بسیار بالاست، پول اجاره دفتر، آب، برق، گاز، تلفن و حق تحریریه خبرنگار از طرفی دیگر به رسانه‎ها فشار وارد می‎کند، چرا برخی ادارات تعرفه آگهی را آنقدر تنزل می‎دهند و طبق قاعده و ضوابطی آگهی و رپورتاژ بین رسانه‎ها توزیع نمی‎شود اینها ظلم بزرگی است که باید رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار فارس؛ متولی رسانه در استان گلستان اکنون باید پاسخگو باشد که برای برون‎رفت مشکلات اهالی رسانه چه اقدامات موثری انجام داده است و مطبوعات استان بعد از کارنامه چهارساله ایشان در چه مرحله‎ای از رشد و بالندگی قرار گرفتند؟! تا ضمن تاثیرگذاری بخواهند افکار عمومی را مهندسی کنند.

جناب فضیلت در تازه‎ترین افاضات خود اشاره داشتند که در استان گلستان خبرگزاری نداریم! که وضعیت گلستان را در بخش‎های مختلف تحلیل کنند! اگر ایشان کمی در حوزه مسوولیت خودشان پاسخگوی عملکردشان باشند این تحلیل را به طور شفاف‎تری حداقل در حوزه رسانه خواهند دید.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار