عدم تعهد دولت امنیت غذایی کشور را به مخاطره می‎اندازد

گندم یک محصول استراتژیک محسوب می‎شود که در صورت عدم حمایت‎های مناسب و پرداخت به موقع مطالبات، رفته رفته کشاورزان از کشت این محصول فاصله گرفته و امنیت غذایی کشور با تهدید مواجه خواهد شد.

تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران روی مدار بی‎تدبیری

به گزارش گلستان 24 ، داستان تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران به داستان تکراری برای کشاورزان این مرز و بوم تبدیل شده است، داستانی که هرساله با شروع فصل برداشت گندم آغاز و تا ماه‌ها بعد ادامه دارد داستانی که به واقع از بی‎تدبیری مسوولان نشأت می‎گیرد.

کشاورزی به عنوان مهمترین بخش اقتصادی در گلستان محسوب می‎شود که تعداد زیادی از مردم این خطه با این فعالیت سروکار دارند به بیانی دیگر معیشت بسیاری از افراد در این استان وابسته به بخش کشاورزی است و هر بی‎برنامگی می‎تواند زندگی فعالان در این بخش را دستخوش مشکلات عمده‎ای کند.

گستان سال‌هاست که به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‎های گندم، این محصول استراتژیک در کشور محسوب می‎شود با این وجود و بعد از گذشت ماه‌ها از فصل برداشت هنوز تعداد زیادی از  گندمکاران موفق به دریافت کامل مطالبات خود نشده‎اند و این امر مشکلات عدیده‎ای را برای کشاورزان استان ایجاد کرده است اگرچه در ماه‌های اخیر پیگیری‎های زیادی در رابطه با پرداخت مطالبات گندمکاران توسط رسانه‎ها انجام شده اما تاکنون به جز پرداخت قطره چکانی گندم چیزی عاید کشاورزان استان نشده است.

*کاهش فعالیت کشاورزان در صورت عدم حمایت دولت

در همین رابطه یکی از کشاورزان گندمکار استان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: سال گذشته حدود چهار هکتار از اراضی خود را به کشت گندم اختصاص دادم در حالی‌که سه ماه از برداشت این محصول می‎گذرد اما تا کنون نیمی از مطالبات خود آن هم در چند مرحله دریافت کردم.

مهدی دوستی با بیان اینکه کشاورزان با مشکلات اقتصادی بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: زمانی که مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت نشود آنها نمی‎توانند اراضی خود را برای کشت بعدی آماده کنند چرا که هر کشت جدید نیاز به نهاده دارد و فراهم کرده نهاده‎ها بدون پول امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: از طرفی بسیاری از کشاورزان از تسهیلات بانکی برای کشت و کار خود استفاده می‎کنند و تأخیر در پرداخت اقساط مساوی با افزایش کارمزد بانکی است که واقعأ پرداخت این وام‎‎ها با سود بالا در حالت معمولی از توان کشاورز خارج است حال آنکه کارمزد بانکی نیز بر آن افزوده شود.

این کشاورز گلستانی بیان کرد: از مسوولان تقاضا داریم کمی جدی‎تر به مشکلات کشاورزان توجه کنند اگر امنیت غذایی برای دولت اهمیت دارد باید برنامه‎ریزی دقیق‎تری برای پرداخت مطالبات داشته باشد در صورت عدم حمایت از مسوولان کشاورزان تمایلی برای فعالیت در این عرصه نخواهند داشت و این امر نیز مشکلات بیشتری برای کشور رقم خواهد زد.

*تأخیر در پرداخت مطالبات، موجب بی‎اعتمادی بانک‎ها به کشاورزان شده است

کشاورزی گندمکار دیگری با ابراز نارضایتی از  وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کشاورزان با مشقت‎های فراوان نسبت به کشت یک محصول اقدام می‎کنند به امید آنکه در زمان برداشت بتوانند بخشی از هزینه‎های خود را پوشش دهند.

علی اصلانی تصریح کرد: بیشتر کشاورزان برای یکسری از وام‎ها و پرداختی‎های خود برنامه‎ریزی می‎کنند تا بتوانند در زمان برداشت محصول این اقساط را پرداخت کنند اما با تأخیر در پرداخت مطالبات آن هم در چند مرحله برنامه‎ریزی کاری و زندگی کشاورز از تعادل خارج می‎شود.

وی با بیان اینکه تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان وجهه این قشر در جامعه را بد جلوه خواهد داد، افزود: وقتی پرداختی‎ها به کشاورز با تأخیر انجام شود در نهایت کشاورز هم مجبور می‎شود بخشی از بدهی‎های خود به بانک‎ها یا به اشخاص دیگر را با تأخیر پرداخت کند که این امر موجب سلب اعتماد از کشاورزان خواهد شد چرا که دیگر بانک‎ها برای ارائه تسهیلات نمی‎توانند به کشاورزان اعتماد کنند.

کشاورز گندمکار استان یکی از عواقب تأخیر در پرداخت مطالبات را کاهش کشت محصول در سال زراعی جاری عنوان کرد و گفت: با این وضعیت نابسامان در پرداختی‎‎ها کشاورز دیگر علاقه‎ای برای کشت گندم در سال زراعی جدید نخواهد داشت و بسیاری از کشاورزان هم‎چون من به فکر کاهش سطح کشت گندم و جایگزینی برخی محصولات همچون سیب‎زمینی در مزراع خود هستیم.

*عدم تعهد دولت در قبال خرید تضمینی محصولات

از سویی دیگر، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور با بیان اینکه  قانون خرید تضمینی، دولت را موظف کرده است به محض خرید محصولاتی نظیر گندم و جو ، پول کشاورزان را پرداخت کند  در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از طرفی دولت طبق قانون مکلف است به ازای روزهای تأخیر در پرداخت وجه، این تأخیر را در پرداخت خود لحاظ کند.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: کشاورزی استان یک کشاورزی روزمرگی و معیشتی است و کشاورزان از مرحله کاشت محصول تا برداشت و بازرگانی با مشکل مواجه هستند بنابراین وقتی پیش‎بینی برای سطح کشت و برداشت انجام می‎شود باید به فکر تأمین منابع نیز بود.

وی بیان کرد: برای تأمین منابع مالی باید مکانیزمی طراحی شود تا شاهد گرفتاری کشاورزان بیش از این نباشیم و این درست نیست که گندم تحویل گرفته شود وارد سیلو کنیم و سپس به فکر تأمین منابع باشیم.

ایمانی تولید برخی از محصولات استراتژیک همچون گندم را جزو مهمترین محصولات زراعی گلستان عنوان کرد و افزود: برای استمرار خودکفایی کشور در تولید گندم لازم است در بحث بارزگانی دقت بیشتری کرد تا موجبات دلسردی کشاورزان فراهم نشود.

بر اساس این گزارش، بیش از یک میلیون و 40 هزار تن گندم به ارزش یک هزار و 400 میلیارد تومان توسط گندمکاران به مراکز خرید تحویل داده شده است و تاکنون حدود 80 درصد از این مبلغ آن هم به صورت کاملأ قطره چکانی به حساب گندمکاران واریز شده است. گندم یک محصول استراتژیک محسوب می‎شود که در صورت عدم حمایت‎های مناسب و پرداخت به موقع مطالبات، رفته رفته کشاورزان از کشت این محصول فاصله گرفته و امنیت غذایی کشور با تهدید مواجه خواهد شد بدون تردید شایسته نظام و کشور ما این نیست که برای تأمین قوت یومیه مردم سرزمین‎مان به کشورهای بیگانه وابسته باشیم بنابراین در این شرایط تنها سخن برخی از مسوولان که «در خزانه پول نیست» نمی‎تواند دردی از مشکلات جامعه کشاورزان را درمان کند چرا که این سخن فقط بیانگر بی‎برنامگی مسوولان برای پرداخت مطالبات که طبق قانون موظف آن هستند، می‎باشد.


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار