عدالت اجتماعی مولفه‌ای فراموش شده در حوزه توانبخشی

با وجود تاکیدات مکرر سیاست‌های کلی نظام مبنی بر حمایت از جامعه توان‌خواه و معلول همچنان درب تصمیمات مسوولان بر یک پاشنه چرخیده و خبری از تحت پوشش قرار دادن بیمه خدمات توانبخشی نیست.

 مجلس و دولت، قبل از ایجاد بحران به فکر باشند

به گزارش گلستان 24 ؛ عدالت اجتماعی و توجه متوازن به همه اقشار و گروه‌ها یکی از اصولی است که انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور بر آن تاکید کرده‌اند و حمایت از مستضعفان و محرومان نیز شعار اساسی نظام اسلامی ماست که موجب شده روح آزادگی، مهربانی و خیرورزی در جامعه همواره جاری و ساری باشد.

معلولان و بیماران جسمی حرکتی بخشی از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند که با وجود دل‌های دریایی و روح کبریایی و مستحکم خود به لحاظ جسمی دچار برخی نقص‌ها و کاستی‌های ظاهری شده‎اند و در زندگانی خود نیازمند کمک، حمایت و توجه بیشتر هستند که بخشی از این توجه مربوط به عامه مردم بوده و بخش عمده آن به دستگاه‌های اجرایی و دولتی بر می‌گردد.

امروز به دلیل عدم حمایت بخش دولتی و بیمه‌ها از خدمات توانبخشی در کشور شامل خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی، خدمات مددکاری و مشاوره‌ای برای معلولان، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی، این قشر از جامعه که خود از درد و رنجی جسمی در مضیقه و عذاب هستند بابت تحمل هزینه‌های سنگین بهبود و درمان نیز از سویی دیگر متحمل فشارهای بسیاری می‌شوند که با اصول عدالت اجتماعی در کشور متناقض است.

 دولت با توجه به این موضوع لایحه‌ای را روانه مجلس کرده است تا این موضوع یک بار برای همیشه حل شده و با تصویب قرار گرفتن خدمات توانبخشی در زمره پوشش بیمه‌ای توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بخشی از مشکلات این قشر حل شود. تاخیر در بررسی «لایحه حمایت از حقوق معلولان» در مجلس شورای اسلامی کمی نگرانی و اعتراض را در برخی خانواده‌ها ایجاد کرده است که منتظر هستند تا این موضوع با بررسی و تصویب مشکلات آنها را حل کند. علاوه بر این طرح تحول سلامت نیز نتوانست دست نوازشی بر سر جامعه معلولان کشیده و خدمات بیمه‌ای را به حوزه توانبخشی بیارود.

از این‌رو بخشی از ممدکاران اجتماعی، فعالان حوزه سلامت، دانش‌آموختگان توانبخشی و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد با اعتراض به این رویه و ‌راه اندازی پویش‌های اجتماعی و ارائه بسته‌های پیشنهادی در تلاش هستند تا به نوعی صدای خود را به گوش مسوولان رسانده و آنها را از دردها و رنج‌های خانواده‌های جامعه معلولان مطلع کنند.

در هفته گذشته شبکه‌های اجتماعی به ناگاه مملو از درخواست‌های اجتماعی و مردمی بود که باعث شد ترند و هشتک بیمه خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی در صدر هشتک‌های شبکه‌های مجازی ایران قرار بگیرد و همه اخبار پُرحجم سیاسی و فرهنگی را نیز پشت سر بگذارد.

اما پس از حجم گسترده اعتراضات و درخواست‌ها مسوولان حوزه بیمه در سازمان تامین اجتماعی با شکستن سکوت خود واکنش‌هایی را در قالب مصاحبه با رسانه‌ها نشان دادند که البته بیشتر به پاک کردن صورت مساله تشابه دارد تا حل آن و به نظر می‌رسد عزمی راسخ برای حل این موضوع وجود ندارد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار یکی از پایگاه‌های خبری در واکنش به سوالی مبنی بر چگونگی برنامه سازمان تامین اجتماعی برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی توپ را به زمین شورای عالی بیمه انداخت و گفت: برای تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات تنها شورای عالی بیمه می‌تواند تصمیم‌گیری کند و سازمان تامین اجتماعی در این حوزه تصمیم‌گیر نیست.

محمد توانایی با تاکید بر اینکه همه سازمان‌هایی بیمه کننده موظف به اجرای مصوبات شورای عالی بیمه هستند، خاطرنشان کرد: امروز هیچ کدام از سازمان‌های بیمه کننده خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

وی خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی را در سه سطح دانست و تصریح کرد: در حال حاضر از این سطح تنها روان‌شناسی و فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و خدمات دیگری نظیر شنوایی‌سنجی و گفتاردرمانی و کاردرمانی هنوز تحت پوشش بیمه نیست.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به کسری بیمه‌ها و فقدان منابع مالی برای ادای تکلیف در حوزه بسته‌های خدماتی فعلی، تاکید کرد: ایجاد تعهدات جدید برای بیمه‌ها در شرایط فعلی بسیار سخت بوده و فعلا هم در شورای عالی بیمه مطرح نشده است.

توانایی با بیان اینکه با توجه به شرایط مالی سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش بار مالی در نگاه دولت نیز وجود ندارد، گفت: در چنین شرایطی اگر خدمت خاصی مورد نیاز باشد، به فراخور مساله و بنا به شرایط اضطرار، در شورای عالی بیمه مطرح و درباره آن اظهار نظر می‌شود.

اما پس از این اظهار نظر که به نوعی نادیده گرفتن همه درخواست‌های انجام شده و استدلال‌های بیان شده بود واکنش‌هایی در فضای مجازی و حقیقی رخ داد که نشان داد افراد پیگیری کننده وضعیت بیمه خدمات توانبخشی راه سختی را برای ایجاد درک درستی از شرایط برای برخی از مسوولان دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه بشر دیگر تنها به فکر زنده ماندن نیست و در عصر جدید افراد به دنبال بازگشت به زندگی و ارتباط با جامعه هستند، اظهار کرد: موضوع معلولان دیگر تنها بهبودی و زنده ماندن نیست و امروز باید کاری کنیم تا این عزیزان را به زندگانی طبیعی در جامع برگردانیم.

اتابک وثوقی با بیان اینکه 12 تا 17 درصد جامعه به نوعی درگیر معلولیت ذهنی و جسمی هستند، افزود: بالغ بر 35 درصد افراد نیز در طول زندگی خود حداقل یک‌بار به فعالیت‌های توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند که این نشان دهنده جامعیت و فراگیری این حوزه و لزوم توجه بیشتر و جدی‌تر به آن است.

وی با تاکید بر اینکه در این گونه بیماری‌ها تشخیص به موقع و حضور منظم و مکرر در زمان طلایی درمان بسیار مهم و حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: امروز به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی بسیاری از خانواده‌ها حتی پس از تشخیص به موقع به دلیل عدم توانمندی پرداخت هزینه‌های درمان نمی‌توانند در زمان طلایی به بهبودی و بازگشت بیمار خود کمک کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی کشور با اشاره به اینکه وظیفه همه آحاد جامعه به ویژه مسوولان و مدیران کشور است که با حمایت از این قشر آسیب‌پذیر زمینه رفاه نسبی آنها را فراهم کنند، ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که خانواده‌ها با فراغت بال به درمان بیمار خود در حوزه خدمات توانبخشی بپردازند و هیچ‌گونه دغدغه‌ای غیر از رنج و محنت بیماری نداشته باشند.

وثوقی از ارائه بسته کامل و کارشناسی شده‌ای پیرامون موضوع بیمه خدمات توانبخشی به وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: در این طرح ضمن آنکه اولویت‌های بیمه‌ای و نحوه استفاده از آن به نحوی که از اسراف و هدر رفت منابع بیت‌المال جلوگیری شود تدوین شده، به گونه ای طراحی صورت گرفته است که بار مالی جدیدی بر دوش دولت نگذارد.

وی با انتقاد از ضعف ساختاری در مدیریت کشور و برهم خوردن همه معادلات پس از جابه‌جایی در مدیریت‌های کشور، اضافه کرد: با تغییر وزیر رفاه و تغییر مدیرکل بیمه سلامت و همچنین تغییر وزیر بهداشت و درمان زحمات چند ساله ما برای تدوین و بررسی بیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها عملا از پایه به صورت مجدد انجام گرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی کشور با اشاره به مصاحبه مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز، خاطرنشان کرد: آقای توانایی متاسفانه با وجود اینکه مسوولان مربوطه مرجع نخست تصمیم‌گیری برای پوشش بیمه‌ای را سازمان تامین اجتماعی می‌دانند از این امر شانه خالی می‌کنند.

وثوقی با اشاره به اینکه ایشان شرایط بحرانی وضعیت بیماران و خانواده‌های آنان را در حوزه گفتاردرمانی و کاردرمانی درک نمی‌کنند، گفت: ایشان به راحتی قشر عظیمی از جامعه را که امروز نیازمند کمک و توجه ویژه مسوولان هستند نادیده گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هشت سال است که فعالان اجتماعی و بسیاری از مددکاران و دانش‌آموختگان به دنبال ارائه و نهایتا تصویب  لایحه‌ای در حوزه پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی هستند، افزود: متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی و برگزار نشدن جلسات تخصصی کمیسیون مربوطه در مجلس با وزرای بهداشت و رفاه و مدیران سازمان تامین اجتماعی در بودجه امسال اثری از تحقق خواست ما مشاهده نشد و امیدواریم در بودجه سال 1397 این اتفاق به صورت جدی رخ دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی کشور با بی‌اساس دانستن طرح موضوعاتی مبنی بر حل موضوع معلولان با کاهش تعرفه‌های توانبخشی، تصریح کرد: پائین آوردن تعرفه‌های توانبخشی به بسته شدن کلینیک‌ها و مطب‌ها و بیکار شدن متخصصان و کارشناسان این حوزه می‌انجامد.

وثوقی با تاکید بر اینکه اگر به زودی پوشش بیمه‌ای برای جامعه توان‌خواه محقق نشود، جامعه معلولان دچار مشکل می‌شوند، ادامه داد: مسوولان باید قبل از ایجاد بحران در این حوزه و ایجاد اختلال در فعالیت همکاران ما در مسیر توانبخشی، فکری به حال بیمه خدمات مرتبط با این حوزه بکنند.

وی با اشاره به دغدغه‌های امام راحل برای رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر و تاکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر توجه به حقوق معلولان و جامعه توان‌خواه، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه با حضور دولت یازدهم و وزارت آقای هاشمی اتفاقات مثبتی از جمله ایجاد بخش مشاوره توانبخشی در ساختارها رخ داده است اما انتظار این بود که طرح تحول سلامت موجب شود تا خدمات توانبخشی نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی کشور با اشاره به اینکه باوجود دید باز و درک درست وزیر محترم بهداشت از موضوع هنوز اقدام عاجلی در خصوص بیمه خدمات توانبخشی صورت نگرفته است، گفت: البته در این موضوع دستگاه‌های بسیاری دخیل هستند که آموزش و پرورش استثنایی، نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، مجلس محترم و سمن‌های اجتماعی و سلامت، بخشی از آنها هستند.

وثوقی با تاکید بر اینکه هشت سال است که برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات در حال تلاش هستیم، اظهار کرد: همه می‌دانند که قدمت خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در کشور بسیار بیشتر از سایر بخش‌های توانبخشی است اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی از دانش‌آموخته شدن بیش از 22 هزار نقر در حوزه توانبخشی در کشور خبر داد و اضافه کرد: اگر موضوع بیمه خدمات توانبخشی به سرانجامی نرسد بدون تردید با بیکار شدن این افراد بحران اشتغال با شدت بیشتری گریبان کشور را خواهد گرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی کشور با اشاره به اینکه در میان خدمات توانبخشی تنها فیزیوتراپی در حوزه بیمه مقداری پیشرفت کرده است که آن هم در سطح پایه و اولیه است، ادامه داد: خدمات گفتار درمانی و کار درمانی به هیچ عنوان به اندازه فیزیوتراپی هزینه و بار مالی برای دولت نخواهد داشت اما در دهه بعدی که افراد مسن کشور بیشتر می‌شوند کمک بسیاری به حوزه سلامت خواهد کرد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار