نظارت ارشاد گلستان در حد تمسخر قانون رنگ باخت

دعوت متولیان اداره کل ارشاد گلستان از هیئت‎مدیره معزول خانه مطبوعات برای برگزاری انتخابات این تشکل صنفی به وضوح نشان داد نظارت مسوولان متولی استان در حد کشک بوده تا قانون در حد المپیک تمسخر شود.

معنای سواد مدیریتی و قانون کشکی در ارشاد گلستان
به گزارش گلستان 24 ؛گویا حواشی خانه مطبوعات استان گلستان پایانی ندارد، قابل‎تأمل‎تر آنکه این‎بار با همراهی مسوولان متولی در اداره کل فرهنگ و ارشاد نشست مشترکی با هیئت‎مدیره معزول خانه مطبوعات استان و معاون اجرایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد برگزار شد‎ تا سطح سواد مدیریتی برخی مدیران گلستانی بر همگان آشکارتر شود.

برای اینکه تناقض آشکار رفتار مدیریتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان را با مخاطبان این رسانه مرور کنیم و سواد مدیریتی مسوولان متولی در گلستان را نشان دهیم گریزی به اقدامات این اداره کل در چند ماه اخیر می‎پردازیم؛ چندی پیش تیتر خبری با مضمون «هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان عزل شدند» در فضای حقیقی و مجازی نقل محافل گروه‎های مختلف خبری شد.

 

فارغ از انتشار این مطلب در رسانه‎های مکتوب و مجازی؛ در سایت اداره کل ارشاد گلستان نیز خبر فوق منتشر شد که با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل مشاهده و دسترسی است.

طنز تلخ یا قابل تامل ماجرا آنجایی است که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با ارسال نامه‌ای به مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان هرگونه فعالیت اعضای عزل شده خانه مطبوعات استان را غیرقانونی دانسته و خواستار منع هرگونه همکاری با این افراد با عنوان خانه مطبوعات گلستان شدند.

قابل تأمل‎تر آنکه در نامه رسمی اداره کل ارشاد گلستان اشاره شد تا اطلاع ثانوی تمامی مکاتبات اعضای هیات مدیره مذکور با عنوان تشکل خانه مطبوعات استان گلستان فاقد وجاهت قانونی است.

 

با شرح این ماجرا؛ حالا در اقدامی غیرمنتظره طی روزهای اخیر مسوولانی که خودشان مهر تائید بر عزل هیئت‎مدیره خانه مطبوعات زدند و فعالیت آنها را غیرقانونی خواندند حتی دستگاه‎های اجرایی استان را با ارسال نامه‎ای منع به همکاری با این تشکل صنفی کردند و در جایگاه مدیرکل، معاون و کارشناس ارشاد گلستان با رسانه‎های مختلف به مصاحبه پرداختند؛ اکنون خودشان ناقض قانون شده و تیر خلاص را این‎بار خود بر پیکره سوءمدیریت و سواد مدیریتی‎شان زدند.

سووال ما از مدیرکل معزز و باسواد فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان این است که چرا تکلیف جامعه خبری استان را مشخص نمی‎کنید؛ آیا فعالیت هیئت‎مدیره خانه مطبوعات معزول، قانونی است یا غیرقانونی؟ اگر قانونی است جواب کسانی را بدهید که در مجمع عمومی در سالن اجتماعات آن اداره کل حضور یافتند و رای بر عزل هیئت مدیره دادند؟ اصلا بگویید آن نامه منع همکاری دستگاه‎های مختلف اجرایی با خانه مطبوعات گلستان برای چه بود؟

و اما اگر معتقد هستید فعالیت آن خانه و تشکل صنفی، غیرقانونی است پس چرا برای آینده جامعه خبری دست به دامان هیئت‎مدیره معزول می‎شوید و با حضور آنها و معاون اجرایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست خصوصی می‎گذارید؟ حتی هیئت مدیره معزول خانه مطبوعات مبادرت به آگهی فراخوان برگزاری مجمع عمومی عادی به صورت فوق‎العاده کرده است و همچنان این اداره کل روزه سکوت گرفته است؛ آخر باید به کدام سواد مدیریتی مسوولانی چون شما چشم امید داشت؟ یا ما معنای سواد مدیریتی را بد درک کردیم و یا قانون در ارشاد گلستان کشک است.

 

جالب‎تر آنکه اکبر ملکی معاون اجرایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خصوصی مذکور اشاره کرده است «افراد ثبت‎نام شده برای تائید هویت و عضویت خانه از سه فیلتر خانه مطبوعات، اداره کل ارشاد و اداره کل مطبوعات داخلی باید عبور کنند.»

حداقل تکلیف جامعه خبری استان را مشخص کنید تا ما هم بدانیم در کجای مسیر قرار داریم؟ آیا هنوز فعالیت خانه مطبوعات قانونی است؟

در بخش دیگری از سخنان اکبر ملکی به لزوم همراهی هیئت مدیره خانه مطبوعات در برگزاری انتخابات درباره ترکیب ستاد اجرایی انتخابات خانه مطبوعات اشاره شده بود و اینکه «اعضای ستاد اجرایی هر استان متشکل از مدیرکل ارشاد هر استان به عنوان رئیس ستاد با دو نفر کارشناس ارشاد استان و یک نفر از پلیس فتا و یک نفر از استانداری و دو نفر از هیئت مدیره خانه مطبوعات هستند» مورد تاکید و تائیدتان قرار گرفت.

 

ظاهرا معلوم است که فعالیت خانه مطبوعات استان را قانونی می‎دانید که در چنین شرایطی روزه سکوت گرفتید؛ از اینکه برای جامعه خبری ارج و منزلتی قائل نیستید را در محافل مختلف خبری و غیرخبری دم زدید و به هیچ‎کسی برنخورد اما این رسانه آن را بارها منعکس کرد؛ اما برایمان جالب است که شما حتی برای نامه رسمی این اداره‎کل که با دستان مبارکتان دستور به منع فعالیت خانه مطبوعات دادید نیز ارج و منزلتی قائل نشده و قانون را نقض آشکارا کردید.

همه این حواشی و اتفاقات در سایه بی‎اعتنایی تمام و کمال مسوولان متولی به آرای همین جامعه خبری که دست رد بر سینه یک تشکل صنفی زدند و با نظارتی که همین فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بر روند ماجرا داشته و عزل هیئت‎مدیره خانه مطبوعات را تائید کرده اتفاق افتاده است.

مسوولانی که با هیئت‎مدیره معزول خانه مطبوعات استان کمک به دور زدن قانون و پوزخند بر اجرای مقررات می‎زنند و رسانه‎ها را گاهی بی‎سواد و مهدکودکی می‎خوانند اکنون خودشان در معرض افکار عمومی مورد ریشخند قرار گرفته و حتی به قانون ریشخند می‎زنند.

اقدام نابخردانه‎ای که بیش از هر چیز نشان می‎دهد مسوولان متولی جامعه خبری در استان گلستان بیش از همه نیازمند گذراندن دوره‎های آموزشی در اجرای قانون، ضوابط و مقررات هستند.

 

در این مجال نظرات دو عضو سابق هیئت‎مدیره خانه مطبوعات استان شنیدنی است؛ عضو سابق هیئت‎مدیره خانه مطبوعات گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان ضمن ابراز تاسف از قانون‎‎شکنی و قانون‎گریزی برخی اعضای سابق هیئت‎مدیره و بی‎تفاوتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گفت: کسانی که اصرار برای به کرسی نشاندن فعالیت‎های غیرقانونی خود دارند باید بدانند با همان قانونی که در خانه مطبوعات و با اعتماد جامعه خبری استان مسوولیت گرفتند با همان روال قانونی از مسند مسوولیت کنار گذاشته شدند و لازم است به قانون تکمین کنند.

زهره رجبی همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در عدم تکمین هیئت‎مدیره سابق خانه مطبوعات استان را نگران‎کننده خواند و افزود: در حالیکه از مسوولان متولی به عنوان یک ارگان رسمی انتظار می‎رود مانع فعالیت‎های غیرقانونی خانه مطبوعات شوند اما همراهی آنها برای جامعه خبری سوال‎برانگیز است؟.

وی با طرح این سووال که چرا مسوولان ارشاد گلستان از هیئت‎مدیره معزول دعوت به نشست با معاون اجرایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده و از دو عضو مستعفی این هیئت مدیره دعوت نکرده است؛ عملکرد دوپهلو و یک بام و دوهوای اداره کل ارشاد را غیرقابل اغماض خواند و ابراز کرد: اداره کل ارشاد گلستان باید پاسخگوی عملکرد توهین‎آمیز خود به شعور جامعه خبری استان باشد؟ و اگر توانایی مدیریت در آنها وجود ندارد بیش از این کارنامه فعالیت خود در گلستان را سیاه نکنند؟

رجبی با بیان اینکه زیرپا گذاشتن و دور زدن قانون از سوی اداره کل ارشاد گلستان باعث عدم اعتمادآفرینی جامعه خبری در انتخابات آتی خانه مطبوعات می‎شود خواستار شفاف‎سازی اقدامات مسوولان متولی در استان شد.

وی گفت: جامعه خبری وقتی می‎بیند به راحتی حق و حقوق قانونی آنها از سوی مسوولان متولی زیرپا گذاشته می‎شود از کجا معلوم که ارشاد در برنامه به ظاهر انتخابات آتی، دخل و تصرفی نداشته باشد وقتی که نظارت ارشاد گلستان در حد تمسخر قانون رنگ می‎بازد.

وحید عرب‎احمدی دیگر عضو سابق هیئت‎مدیره خانه مطبوعات استان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با تاکید بر تخلف آشکار مسوولان ارشاد گلستان در نشست اخیر با معاون اجرایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیئت‎مدیره خانه مطبوعات استان که طبق قانون و اساسنامه با رأی خبرنگاران باطل شده و هرگونه فعالیت این تشکل بنا به نظر ارشاد غیرقانونی است چرا باید اقدام عجیب و معکوس ارشاد گلستان را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اقدام مسوولان ارشاد در حقیقت بی‎احترامی به رأی خبرنگاران بود، تصریح کرد: مسوولان ارشاد گلستان بدون اینکه نظر خبرنگاران برای آنها مهم باشد با هیئت‎مدیره‎ عزل شده جلسه برگزار کردند که این نشان می‎دهد وضعیت رسانه‎ها و خبرنگاران اصلا برای مسوولان متولی مهم نیست.

عرب‎احمدی با اشاره به اینکه اعضای خانه مطبوعات برای تغییر در وضعیت این تشکل صنفی رای به عزل هیئت‎مدیره دادند، گفت: خبرنگاران با کسی دشمنی ندارند آنها وقتی دیدند مطالبات و مسائل صنفی آنها از سوی خانه مطبوعات به خوبی پیگیری نمی‎شود موضع‎شان را بدون اغماض و رودبایستی اعلام کردند.

وی بیان کرد: ارشاد گلستان در حالی رسانه‎های استان را بی‎سواد می‎خواند که به نظر من آنها خودشان بی‎سواد هستند و حواشی اخیر خانه مطبوعات این مسئله را به واقع نشان دادند، ارشاد گلستان باید پاسخ دهد که چرا نسبت به خالی شدن حساب خانه مطبوعات هیچ برخوردی انجام نداده و با هیئت‎مدیره معزول همراهی می‎کند.

عرب‎احمدی خواستار پاسخگویی مسوولان ارشاد و لزوم شفافیت هر چه بیشتر حواشی اخیر شد و تاکید کرد: مسوولانی که حتی روی حرف خودشان حساب باز نمی‎کنند و با هیئت‎مدیره‎ای که باطل اعلام کردند نشست می‎گذارند آنها صلاحیت تصمیم‌گیری برای جامعه خبری را ندارند.

انتهای پیام/

منبع :فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار