کسی حق ندارد اعضاء را از داشتن حق رای محروم کند

امروز کسی حق ندارد اعضاء خانه مطبوعات استان را با طرح هر توجیه و تفسیر بجا و نابجایی از داشتن حق رای محروم کند و باید از همان ابتدا مانع ورود و عضویت افراد فاقد شرایط لازم در خانه می شدند .

چرا از 300 عضو خانه مطبوعات گلستان فقط 100 نفر حق رای دارند ؟

دیگر بحث و صحبت از خانه مطبوعات گلستان در دهه اخیر به مثنوی 80 من کاغذ (!) تبدیل شده که اصلا حوصله و مجال ورود و تحلیل و تفصیل در آن وجود ندارد .

  به گزارش گلستان24، اما در چند ماه اخیر این مثنوی خواندنی با تاخیر و تمدید 3 باره در برگزاری انتخابات خانه به بهانه های مختلف و دلایل گوناگون ؛ بروز و انتشار دیدگاه های رنگارنگ و گاها بدیع به صفحات جالب و طنزگونه خود نزدیک شده است .

خانه مطبوعات گلستان

در این مدت مطالب بسیار زیادی در این زمینه در سطح اصحاب رسانه و کارشناسان مختلف مطرح شده است که برخی از این موارد به این مباحث در بخش پایانی همین مطلب و در قسمت مطالب مرتبط به صورت تیتروار آورده شده است .

اما نکته جالب توجه با عنایت به آخرین برگ قرائت شده از این مثنوی جذاب که در آن گفته شده " حدود 100 نفر از اعضا خانه حق رای دارند " ، خود نیاز به شرح مبسوطی دارد ولی در این سیاهه فقط به طرح یک سوال اکتفا می شود .

چرا از 300 عضو خانه مطبوعات فقط 100 نفر حق رای دارند ؟

در یکی دو سال گذشته تلاش های گسترده ای صورت گرفت تا تعداد زیادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه از شهرهای سراسر استان در خانه مطبوعات گلستان عضو شوند تا این نهاد صنفی ، ساختار و تشکیلات اصلی خود اعم مجمع عمومی ، هیئت مدیره و ... خود را با فراگیری و شمولیت بیشتری قوام بخشد .

برای این عضویت دارا بودن شرایط ، ارائه مدارک و حتی پرداخت مبلغی به عنوان حق عضویت لحاظ شده بود تا فقط کسانی که از جهات گوناگون دارای صلاحیت حرفه ای و تخصصی مطبوعاتی هستند به کسب توفیق عضویت در خانه مطبوعات استان گلستان نائل شوند .

با همه کش و قوس های مختلف و مطابق آخرین شنیده ها از آمار و اطلاعات موجود تا زمان تنظیم این مطلب ، تا کنون حدود 300 نفر با تشکیل پرونده مزبور به عضویت خانه مطبوعات استان در آمده اند که علی القاعده این تعداد شرایط و صلاحیت های اولیه مورد نیاز را دارا بوده اند .

اما حالا که نوبت تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات خانه مطبوعات است در کمال تعجب لیستی منتشر می شود و از میان حدود 300 عضو خانه فقط حدود 100 نفر را واجد رای دادن اعلام می کنند . و براحتی رای 200 عضو دیگر خانه را نادیده می گیرند .

این مساله در حالی است که در دو ماه اخیر مناقشات زیادی صورت گرفت تا با تمسک به اساسنامه قدیم و جدید و تبصره های مختلف آن و حتی استعلام از تهران ، تعدادی از فعالین رسانه ای استان را از حضور در جمع کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره خانه مطبوعات حذف کنند .

کسی حق ندارد اعضای خانه مطبوعات را از داشتن حق رای محروم کند

اگر این افراد بنا بوده در تنها اجتماع بزرگ مربوط به خانه مطبوعات شرکت داده نشوند و یا در تنها انتخابات مهم مربوط به این نهاد بزرگ و مهم صنفی حق رای نداشته باشند ، پس چرا به عضویت این خانه در آمده اند ؟ و با چه دلیل و منطقی از این اعضاء ، مبلغی به عنوان حق عضویت دریافت شده است ؟

و اگر عضویت این اعضا بر اساس دارا بودن شرایط و با ارائه مدارک و مستندات بوده و با پرداختن حق عضویت ، کار خود برای ثبت نام کامل کرده اند ؛ امروز کسی حق ندارد آنان را با طرح هر توجیه و تفسیر بجا و نابجایی از داشتن حق رای محروم کند و باید از همان ابتدا مانع ورود و عضویت افراد فاقد شرایط لازم در خانه می شدند .

دیروز حذف عده ای از حق کاندیدا شدن در هیئت مدیره ؛ امروز حذف عده ای از حق رای دادن در انتخابات ؛ فردا ....

زمینه سازی برای رشد و بالندگی نه تداوم حاشیه سازی

با این حال انتظار می رود تا وقتی که دیگر آن جنجال و  بگو مگو های قدیمی و بی فایده بر سر داشتن یک خانه یا دو خانه مطبوعات در استان برطرف شده و تنها یک نهاد صنفی قانونی در این زمینه کاملا پذیرفته شده و فعالیت دارد و برای سر و سامان دادن به ساختار و تشکیلات خود تلاش های زیادی هم کرده است با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، انتخاباتی فراگیر و باشکوه با حضور همه اصحاب رسانه و خبرنگاران و فعالین خبری و رسانه ای از سراسر استان برگزار نماید و یک بار برای همیشه به همه حرف و حدیث ها و حواشی در این زمینه خاتمه دهد . نه اینکه خود مسبب تولید و انتشار چندین حاشیه دیگر شود .

نهاد صنفی خانه مطبوعات ، مجموعه ای صنفی ، حرفه ای و فرهنگی است و باید فارغ از هر گونه اعمال نظرات شخص و سلیقه های سیاسی و اداری خاص شکل بگیرد و بر اساس مناسبات تخصصی خود اداره شود تا شائبه های خاصی نیز پیش نیاید و برگزاری مجمع عمومی و انتخابات آن بصورت فراگیر با حضور همه گروه ها و مجموعه های فعال رسانه ای استان بر اعتبار و جایگاه آن می افزاید .

شایسته آن است انتخاباتی برگزار شود که همه اعضا خانه مطبوعات استان و همه اعضا خانواده بزرگ مطبوعاتی و خبری گلستان با حضوری گسترده و فعال در آن شرکت کنند و با برگزاری مجمع عمومی و در انتخاباتی کاملا آزاد و بی حاشیه ، منتخبین خود در بخش های مختلف مربوط را برگزینند تا تکفل امورات خود در این نهاد صنفی برای مدت دو سال آینده به آنان بسپارند و زمینه رشد و بالندگی فضای خبری و رسانه ای استان را فراهم نمایند .

انتهای پیام /گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار