در نشست خبری با محوریت خانه مطبوعات مطرح شد؛

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان گلستان گفت:در واقع ایراد وارده بر خانه مطبوعات گلستان به دلیل ثبت نکردن تغییرات اساسنامه نمی‌تواند مانع از برگزاری انتخابات شود.

فضیلت: اساسنامه و بازرس خانه مطبوعات فاقد وجاهت قانونی است

 به گزارش گلستان 24، حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت در نشستی خبری که امروز (16 آبان) با موضوع انتخابات خانه مطبوعات گلستان در اداره کل ارشاد گلستان برگزار شد، اظهارکرد: خانه مطبوعات باید به دنبال رفع مشکلات و معضلات جامعه خبرنگاران باشد و بدور از حاشیه بر وظائف خود تکیه نماید و از ظرفیت های موجود را در جهت توسعه به کار بگیرد.

فضیلت

وی در ادامه به وظائف خانه مطبوعات بر طبق اساس نامه اشاره کرد و افزود: ما همیشه باید قانون را ملاک خود قرار دهیم و هرگاه این کار را انجام دهیم عده ای تب می کنند و مقاومت ایجاد می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ادامه با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که خانه مطبوعات فعلی اشکالات را برطرف کند و توسط همین هیئت‌مدیره انتخابات برگزار شود و علت تعویق برگزاری انتخابات نیز همین بوده ، تصریح کرد: طبق قانون اساسنامه خانه مطبوعات باید ثبت می شد و بعد از طی مراحل قانونی این تغییر اساس نامه باید به صورت آگهی در روزنامه رسمی ثبت می شد که به خاطر اینکه این اساس نامه ثبت نشده است هیئت مدیره و اساسنامه وجاهت قانونی خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه از تاریخ 30 مهرماه امسال مهلت اعتبار فعالیت خانه مطبوعات به پایان رسیده و اطلاع رسانی مناسبی برای انتخابات خانه مطبوعات بین اعضا انجام نشده است ، گفت: انسجام و همگرایی لازم در خانه مطبوعات وجود ندارد و در این مدت هیچگاه خانه مطبوعات برای رایزنی با دستگاه های اجرایی و حتی در موضوع توزیع آگهی ها که بسیار کمتر از حق مطبوعات پرداخت می شود نیز از ارشاد درخواست کتبی نداشته و تفاهم نامه ای در این مدت با دستگاه های اجرایی نداشته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گلستان در ادامه اذعان داشت: برای من فرقی نمی کند خانه مطبوعات دوست من باشد یا دشمن من ، بنده ممکن است گرایشی داشته باشم ولی به هیچ وجه در راستای مدیریت فرهنگی و هنری اجازه رفتار سیاسی به دستگاهی که مسئولیتش را دارم نمی دهم.

وی همچنین افزود تاکنون هیچ شماره حسابی برای کمک به خانه مطبوعات به ارشاد گلستان معرفی نشده است.

جواب عضو هیئت مدیره خانه طمبوعات به فضیلت

در ادامه این جلسه محمد آریان نیا یکی از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان در پاسخ به برخی صحبت‌ها که چرا آغاز فعالیت رسمی خود را از زمان برگزاری انتخابات منظور نمی‌کند و 7 ماه بعد یعنی زمان انتشار در روزنامه رسمی را ملاک قرار می‌دهید ،گفت: طبق ماده 125 - اشخاص حقوقی باید نزد مرجع ثبت شرکتها به ثبت برسند و شخصیت حقوقی آنها «پس از ثبت در مرجع مذکور و آگهی مراتب در روزنامه رسمی کشور» به هزینه شخص حقوقی علیه ثالث قابل استناد است.

وی در ادامه در پاسخ به این ابهام که تغییرات اساسنامه باید در ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شد ، تصریح کرد: طبق ماده 640  قانون تجارت تغییرات در اساسنامه باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شود اما بلافاصله در ماده 641 آمده است: عدم ثبت تصمیمات مذکور و آگهی آن به موجب این قانون باعث بطلان آنها نیست، ولی شرکت در مقابل اشخاص ثالث ناآگاه نمی تواند به این تصمیمات استناد کند. (ارشاد قطعا شخص ثالث ناآگاه نیست)

آریان نیا افزود: اگر کسی بگوید این ماده در مورد شرکت‌هاست و در مورد خانه صدق نمی‌کند (گرچه همه مواد قانون تجارت منطقا نمی‌توانند نافی هم باشند) بند صریحتری را می‌شود آورد که طبق قانون در ماده 9 این آیین نامه آمده است موسسات و تشکیلات مذکور باید کلیه تغییراتی که در مواد اساسنامه و یا اشخاصیکه حق امضا دارند و یا اقامتگاه قانونی آنها پیدا می شود ظرف یک ماه به اداره ثبت شرکتها اطلاع دهند و مادام که اطلاع نداده اند استناد به آن تغییرات در مقابل اشخاص ثالث معتبر نخواهد بود .(ارشاد هم شخص ثالث نیست.)

وی تصریح کرد: در واقع ایراد وارده بر خانه مطبوعات گلستان به دلیل ثبت نکردن تغییرات اساسنامه نمی‌تواند مانع از برگزاری انتخابات شود.

عضو هیت مدیره خانه مطبوعات اذعان داشت : ارشاد گلستان از ما شماره حساب نخواسته که بخواهیم این کار را انجام دهیم چون همیشه گفته شده اعتباری وجود ندارد و با کمبود آن مواجه هستیم قطعا اگر از ما شماره حساب می خواستید اسقبال می کردیم.

در ادامه فضیلت عنوان کرد: اگر فکر می کنید حقی از شما ضایع شده است می توانید از ما شکایت کنید این حق شما است.

وی ادامه داد: الان هم می گوئیم پول نداریم ولی اگر از ما می خواستید و شماره حساب می دادید شاید در مقاطعی می شد به شما کمک کرد و علت این نخواستن شماره حساب این است که دنبال دردسر نمی گردیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما هیچ اعتباری از استان دریافت نکردیم و هر چه گرفتیم از وزارتخانه بوده است.

وی گفت : برخی از پرونده ها را که نگاه می کردیم فقط یک برگ در پرونده داشتند و با این وجود خانه مطبوعات با چه آمادگی قرار بود که انتخابات را برگزار کند .

انتهای پیام /گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار