انتقاد خبرنگاران از عملکرد ضعیف مدیریت ارشاد گلستان

جامعه رسانه‌ای در استان گلستان از عدم وجود عزم جدی و برنامه در فرهنگ و ارشاد استان برای توسعه کمی و کیفی در رسانه‌ها در سال‌های اخیر انتقاد کردند.

خواسته حداقلی خبرنگاران و رسانه‌های گلستان هم محقق نشد

به گزارش گلستان 24؛در سال‌های اخیر شاهد رشد کمی رسانه‌ها مانند هفته نامه‌ها و پایگاه‌های خبری و تحلیلی در استان گلستان بوده‌ایم، با این حال همواره از ضعف محتوایی و سطح کیفی رسانه‌های فعال در استان نیز گلایه شده است.

این گلایه‌ها هم از جانب خود فعالان رسانه‌ای و مدیران مسئول مطرح شده و هم اینکه مسئولان بارها آن را گوشزد کرده‌اند. اما واقعیت این است تا زمانی که رسانه‌های محلی مورد حمایت قرار نگیرند، رشدی از نظر کمی و کیفی حاصل نمی‌شود و در چنین شرایطی که فعالان رسانه‌ای چندان دل خوشی از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند، مدیرکل این مجموعه بارها رسانه‌ها را مورد طعنه و گوشه و کنایه قرار داده است.

در حالی حجت الاسلام علی اصغر فضیلت بارها رسانه‌ها را کودکستانی بودن و غیرحرفه‌ای عمل کردن متهم می‌کند که خود به عنوان متولی، گامی برای بهبود وضعیت رسانه‌ها برنداشته است، وی در جای دیگری هم گفته بود در استان هیچ خبرگزاری وجود ندارد، اما گویا جناب مدیرکل فراموش کرده که بارها به گفته خودش، تنها موظف به ارائه خدمات به رسانه‌های محلی است و خبرگزاری‌ها را جدای از این رسانه‌ها می‌داند. به نظر می‌رسد این سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر بر گفته‌های خودش و نشانه بی‌اطلاعی وی باشد.

حجت الاسلام فضیلت که مدیرعاملی سازمان فرهنگی و ورزشی گرگان را در کارنامه خود دارد و از همان زمان هم یکی از علایقش ورزش تکواندو و تیم بسکتبال شهرداری گرگان بود، حالا بیش از 3 سال است که توانسته بر کرسی مدیرکلی مهم‌ترین دستگاه متولی فرهنگ و هنر تکیه بزند اما در تمام این سال‌ها رسانه‌های مستقل استانی و هم‌چنین فعالان رسانه‌ای به نحوه عملکرد این اداره کل انتقاد داشتند.

نداشتن سند جامع رسانه در استان، عدم وجود یک روزنامه محلی در استان با گذشت 2 دهه از انتزاع گلستان، برگزاری تنها یک‌دوره نمایشگاه مطبوعات البته با حواشی فراوان، عدم پیگیری و نبود عزم و اراده برای حل مشکل بیمه خبرنگاران، وضعیت نابسامان خانه مطبوعات به عنوان تنها تشکل صنفی در استان و غیره تنها برخی از انتقادات خبرنگاران و مدیران رسانه‌های استان به مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

مدیری که در برگزاری شایسته مراسم روز خبرنگار ناتوان است

مهدی بهرامی، سردبیر هفته‌نامه استرآباد در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مدیرکل فعلی فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان در همه زمینه‌های فرهنگی و هنری نمونه بارز ضعف و عدم مدیریت است. مدیری که حتی از برگزاری مراسم روز خبرنگار شایسته هم ناتوان است.

 

وی ادامه می‌دهد: جشنواره‌های مطبوعات امری فراموش شده در استان است و برگزاری دوره‌های آموزشی انگار اصلاً به گوش مدیرکل فعلی نخورده است و مدیرکلی که در مواردی شخصاً سعی می‌کند جلوی صدور مجوز نشریات را بگیرد.

سردبیر هفته‌نامه استرآباد نداشتن یک تشکل صنفی قوی را هم نتیجه دخالت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌داند و تأکید می‌کند: مدیرکل در انتخابات خانه مطبوعات دخالت می‌کند و دخالتی که نتیجه‌اش افتضاح خانه مطبوعات در هیئت مدیره قبلی می‌شود و این اتفاق محصول مستقیم مدیرکل فعلی است که باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی با بیان رشد کمی رسانه‌ها در همه دولت‌ها بوده و هست و این را نباید پای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشت، می‌افزاید: در دولت یازدهم صدور مجوز آزاد شده و کمیته مطبوعات در استان به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، اما جز کمیت که هیچ ربطی به ارشاد استان ندارد در عرصه مطبوعات اتفاقی نیفتاده به ویژه در زمینه کیفی‌سازی رسانه‌ها قدمی برداشته نشده است.

وی می گوید: 3 سال مدیریت فعلی فرهنگ و ارشاداسلامی یکی از بدترین دوره‌ها برای ژورنالیسم در استان گلستان بوده و هست.

خواسته حداقلی خبرنگاران و رسانه‌های گلستان هم محقق نشد

هادی علمدار، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی گلستان‌ما هم معتقد است با وجود اینکه حرفه خبرنگاری با مخاطرات زیادی رو به رو است اما هنوز امنیت شغلی برای اصحاب رسانه به وجود نیامده و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تحقق این خواسته حداقلی هم ناتوان بوده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 100 مجوز فعالیت مطبوعات در استان صادر شده، می‌گوید: خروجی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به خوبی نشان می‌دهد که تنها تعداد محدودی نشریه توزیع می‌شود و رسیدگی به این‌گونه موارد اگر بر هده فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد، پس چه کسی متولی است؟.

این فعال رسانه‌ای یکی از مشکلات و دغدغه‌های مهم خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این استان را عدم پوشش بیمه‌ای می‌داند و تأکید می‌کند: باید ساز و کاری برای تحقق بیمه خبرنگاران در استان اندیشیده شود، خبرهای رسیده حاکی از این است که در برخی از استان‌ها با پیگیری فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری نهادهای دیگری مانند استانداری، تأمین اجتماعی و غیره مشکل بیمه خبرنگاران تا حدود زیادی برطرف شده است.

وی افزود: اما در استان گلستان از ظرفیت همکاری‌های بین دستگاهی برای حل مشکل خبرنگاران بهره‌گیری نشده و اقتصاد ضعیف نشریات استان سبب شده که آنها نتوانند خبرنگاران خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند از سویی دیگر برای توانمندسازی این رسانه‌ها نیز در این سال‌ها فکری نشد. تنها پاسخی که فرهنگ و ارشاداسلامی استان می‌دهد این است که رسانه‌ها "باید" خبرنگاران را بیمه کنند اما با وجود آگاهی از مشکلات زیادی که بر سر راه قرار دارد، آن‌گونه که باید و شاید اقدامی نشد.

پس از 2 سال، مدیرکل ارشاد یک‌بار هم در دفتر نشریات استان حاضر نشد

سمیه مرادقلی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته‌نامه سرزمین‌جم است، وی در همان ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید: از فرهنگ و ارشاد استان به شدت گلایه دارم و با اینکه 2 سال بدون وقفه این هفته‌نامه چاپ می‌شود و چند بار هم شخصاً از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان برای حضور در دفتر نشریه دعوت کردم اما حتی یک‌بار قدم‌شان را به دفتر نگذاشتند تا حداقل ببینند که خبرنگاران در یک هفته‌نامه استانی چگونه کار می‌کنند.

وی با اشاره به بنیه ضعیف رسانه‌های استانی می‌افزاید: دریافت آگهی برای مطبوعات استانی، به منزله حیات آنهاست. اما متأسفانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حتی در ساماندهی توزیع آگهی‌ها نیز موفق نبوده است. برخی نشریات سراسری در استان نمایندگی دارند و در روز 10 نسخه به استان وارد می‌شود اما آگهی‌های ادارات و سازمان‌ها را در قرق خود دارند. این مسئله بارها در جلسات مختلف هم به آقای فضیلت و هم به رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان گوشزد شد و قول پیگیری را دادند اما کاری انجام نشد.

 

مرادقلی می گوید: ضمن احترام برای همه رسانه برخی از مطبوعات استان هر 6 ماه یک‌بار و در صورت داشتن آگهی منتشر می‌شوند و البته 100 درصد مطالب آنها کپی از سایت‌ها و خبرگزاری‌های دیگر است، بارها از فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستیم برآوردی از وضعیت مطبوعات انجام دهند و آنها را رتبه‌بندی کنند و براساس آن، رسانه‌ها مورد حمایت قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه پس از 2 سال انتشار بدون وقفه حتی یک ریال به عنوان یارانه کاغذ دریافت نکرده است، می‌گوید: وقتی این مسئله را پیگیری کردم ابتدا ارشاد استان مدعی شد که اعلام وصول‌های نشریه دچار مشکل است، آن را رفع کردم. اما بار دیگر مدعی شدند به علت به حدنصاب نرسیدن بیمه خبرنگاران نشریه یارانه‌ای به ما تعلق نگرفته که این مسئله هم حل شده است اما خبری از دریافت یارانه کاغذ نیست.

برخورد جناحی با رسانه‌ها

امین الله منتظری، که یکی از خبرنگاران باسابقه استان و شهرستان علی‌آبادکتول است هم می‌گوید: اوضاع رسانه‌های محلی و خبرنگاران در استان به هیچ وجه مطلوب نیست و مشکلات عدیده در ارشاد استان و شهرستان علی‌آبادکتول وجود دارد که مسئولان یا از آن غافل‌اند و یا نشانه ناکارآمدی خودشان است. اگر از رئیس اداره شهرستان بپرسید چند خبرنگار در این شهرستان هستند، نمی‌داند حتی اگر اسامی خبرنگاران را هم بخواهید ندارند. بعد همین مسئولان بی‌اطلاع، داعیه حمایت از رسانه‌ها را هم دارند.

وی یادآوری می‌کند: در روز خبرنگار از تکریم و گرامیداشت این روز در شهر ما خبری نیست و در استان هم که این مراسم هرسال ضعیف‌تر از سال قبل برگزار می‌شود. مسئولان و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید پاسخ دهند که خبرنگاران و حتی رسانه هایی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، در کجای تصمیم‌گیری‌های آنان قرار دارند. خبرنگاران شهرستانی مظلوم‌ترین قشر هستند که نه استان آنها را می‌بیند و نه اداره‌های شهرستانی آنان را به رسمیت می‌شناسند. این در حالی است که حفظ شأن و جایگاه خبرنگاران، ابتدایی‌ترین حق آنان است.

وی ادامه می‌دهد: بیمه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان با وجود دستورالعملی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده، در استان در اهاله‌ای از ابهام قرار دارد.

منتظری، مانند بسیاری از خبرنگاران استان معتقد است که ضعف در پیگیری مطالبات خبرنگاران ناشی از رویکرد منفعلانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و علاوه براین برخوردهای جناحی با رسانه‌ها نیز برخی از آنها را تا مرز تعطیلی نیز کشانده است و برخی هم که دو هفته‌نامه بودند امروز فصلی یک‌بار منتشر می‌شوند. اگر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌ها حمایت کرده است چرا باید هر روز شاهد چنین اوضاعی در رسانه‌ها به ویژه مطبوعات باشیم.

/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار