وضعیت نامساعد سینماهای گلستان

گلستان گرچه سابقه ای طولانی در هنر نمایش و فیلم دارد ولی 11 شهرستان استان فاقد سینما بوده و این مساله در اوقات فراغت جوانان تاثیر منفی گذاشته است.

۱۱ شهرستان گلستان فاقد سینما/ بخش خصوصی حمایت شود

به گزارش گلستان 24 ، سینما محیطی است که مخاطبش خاطرات و تجربیات خود را در آن می بیند، یکی رویاهای خویش را رقم می زند، یکی می بیند تا غم هایش را فراموش کند و این تعامل اتفاق نمی افتد مگر این که دسترسی به سینما مقدور باشد و کیفیت سالن های نیز مخاطب را جذب کند.

 

دسترسی ها به سینما در استان پرنقش و نگار گلستان آسان نیست، از مجموعه ۱۴ شهرستان استان گلستان، تنها گرگان، گنبدکاووس و آزادشهر دارای سینما هستند و ۱۱ شهرستان سینما ندارند.

آمارهای قبل از انقلاب از وجود ۱۲ سینما در استان خبر می دهد ولی اکنون پنج سینما فعال است. از دلایلی که کارشناسان برای اوضاع اسف بار سینماهای استان مطرح می کنند عدم استقبال مردم در سال های گذشته بوده امّا این خود نتیجه کیفیت بد سالن و پخش با تأخیر فیلم ها است.

اوضاع سینما در شهرستان های گلستان خوب نیست

پنج سینمای استان در مجموع دو هزار و ۲۷۰ صندلی دارند. این در حالی است که در استان مجاور یعنی مازندران با ۲۳ هزار و ۸۴۲ کیلومترمربع مساحت، ۱۱ سینما وجود دارد که مجموع ظرفیت پذیرش آن‌ها بیش از پنج هزار و ۴۰۴ صندلی است و بالاترین سرانه شهری دارای سینما را به خود اختصاص داده است.

اکثر سینماهای شهرستان ها غیرفعال است، سینما قدس و ۲۲ بهمن گنبد کاووس از مراکزی است که سال هاست در آن بسته شد و به حالت غیرفعال درآمده است، اکنون مردم گنبد کاووس تنها از یک سالن سینما استفاده می کنند.

تنها سینمای شهرستان کردکوی نیز متروکه و غیرفعال است و اهالی آن خواهان توجه مسئولان برای رونق دوباره این مکان فرهنگی هستند. همچنین سینمای بندرترکمن که روزگاری در آن فیلم اکران می شد اکنون به انبار متروکه مبدل شده است. سینمای بندرگز نیز که به دلیل آتش سوزی در سال های قبل تعطیل شده بود اکنون غیر قابل استفاده است.

علی آبادکتول نیز پیش از انقلاب دو سینما داشت که یکی از این دو سینما قبل از انقلاب دچار آتش سوزی شد و دیگری پس از انقلاب در سال ٨٥ به علت عدم توجیه اقتصادی و فرسودگی شدید سینما غیرفعال شد. پیگیری های فراوانی برای بازسازی و رونق دوباره سینما فرهنگ علی آباد صورت گرفت که منجر به نتیجه نشد.

اکنون سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد علی آباد با مشارکت بخش خصوصی به امکانات پخش فیلم مجهز شده است امّا صحبت کوتاهی با شهروندان آن نشان می دهد، استقبال و رضایت مردم از این سالن بسیار کم است زیرا رنگ و بوی سینما در این سالن احساس نمی شود.

رضا برزگر به ما گفت: سینمای شهرستان علی آباد باید راه اندازی شود، سالن اداره ارشاد کیفیت سینما را ندارد، این سالن تمام وقت باز نیست و در برخی از زمان ها اکران فیلم دارد.

امکانات سبب جذب مخاطب به سینما می شود

آنچه که در جذب مخاطب به سینما مؤثر است، امکانات است، وجود امکانات مناسب در سینما انگیزه لازم را برای حضور و تماشای فیلم به مخاطب می دهد.

مائده جلالی درباره سینماهای گرگان به ما گفت: من حداقل دو بار در ماه به سینما می روم و به خاطر امکانات بهتر سینما کاپری آن را انتخاب می کنم.

وی ادامه داد: استقبال مردم نیز از این سینما، بیشتر از دیگر سینماها است و در پخش فیلم های جدید مخاطب بیشتری نیز جذب سینما می شود.

احسان محمدی یکی دیگر از مخاطبان سینما بود که در خیابان پنجم آذر با وی گفتگو کردم، او گفت: سینماهای گرگان نه از لحاظ سیستم سرمایشی و گرمایشی و نه از نظر کیفیت صندلی مناسب نیستند ولی مخاطب به دلیل علاقه ای که به فیلم دارد به سینما می آید.

وی تأکید کرد: مسئولان باید به فکر تجهیز و ساختن سینماهای جدید باشند و با این کار سرمایه گذاری فرهنگی انجام خواهند داد.

کوچک سازی سالن های سینما و هم زمانی پخش فیلم با فیلم های اکران شده در تهران نیز می تواند انگیزه حضور مخاطب در سینما را چند برابر کند. علاقه‌ مندان و مخاطبان گاهی چاره ای جزء رفتن به پایتخت برای مشاهده فیلم های دست اول ندارند زیرا در غیر این صورت از دیدن فیلم‌های جدید کشورشان محروم می مانند.

آشتی دادن خانواده با سینما یک حرف است و فراهم کردن امکانات مناسب برای استفاده خانواده از سینما سخن دیگر، اگر خانواده تجربه ای خوب در سینما داشته باشد مطمئناً به جای گشت و گذار کوتاه در خیابان سینما را برای تماشا برمی گزیند.

سینما در کاهش آسیب های اجتماعی سودمند است

به منظور درک نقش و جایگاه اجتماعی سینما، با جامعه شناس و مدرس دانشگاه، گفتکو کردیم؛ حمیدرضا آقاملایی گفت: به طور کلی رسانه و مخصوصاً سینما، با توجه به نفوذی که در جامعه دارد، می تواند نقش مؤثری بر اقناع مخاطب داشته باشد و در نگرش افراد نیز بسیار تأثیرگذار است.

آقاملایی سینما را آینه جامعه خواند و تصریح کرد: فیلم نامه نویس معمولاً بر اساس واقعیت ها جامعه می نویسد بنابراین افراد جامعه می توانند سینما را به شکل آینه نگاه کنند و واقعیت های جامعه خود را در آن ببینند و به نوعی بازخوردی از عملکرد خود را در سینما بگیرند.

دانشجوی دوره دکتری تخصصی جامعه شناسی به تأثیرات مثبت سینما اشاره کرد و گفت: سینما تأثیرات مثبت بسیاری در حیات اجتماعی و برون رفت از آسیب اجتماعی دارد و می تواند به دلیل جاذبه هایی که دارد سرگرم کننده باشد و امید، خودباوری، نشاط و شادابی را در جامعه تزریق کند.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان تأکید کرد: سینما پرمخاطب است، بنابراین در کاهش آسیب های اجتماعی، جلوگیری از نابسامانی ها، افزایش آگاهی عمومی، تربیت فرزندان، وفاق ملی و سایر کارکردهای اجتماعی دیگر می تواند، مؤثر باشد.

آقاملایی به آسیب های مختلفی از جمله طلاق، سرقت، پرخاشگری و اعتیاد در جامعه اشاره کرد و اذعان کرد: سینما می تواند راهکارهایی برای جلوگیری و کاهش آسیب های اجتماعی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: سینماها گرایش ها متفاوتی دارد، سینمای معناگرا، سینمای کودک و نوجوان، سینمای انسانی و غیره که همگی بر جامعه اثرگذار هستند.

جامعه شناس و مدرس دانشگاه اظهار کرد: سینما در کاهش خشونت و بالا رفتن آستانه تحمل افراد نقش دارد، سینما مناسب ترین مکان برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است و نبود آن به جامعه صدمه می زند.

سالن های سینما چندمنظوره شود

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این که باید فضایی ایجاد شود تا کسانی که کار فرهنگی می کنند، به سمت ساخت سینما بروند، افزود: در سینما کاپری، سالن های سینما در طبقه چهار واقع شده و سایر طبقات تجاری است، باید مساعدتی مالی شود تا سایر سازندگان و سرمایه گذاران مجتمع یا برج، یکی از طبقات آن را به کار فرهنگی اختصاص دهند.

وی چند منظوره کردن سالن ها را یکی از راه های رونق کار سینماداران برشمرد و توضیح داد: سالن های سینما کاپری چند منظوره است و چون خود مجتمع نیز محل رفت و آمد مردم برای رفع نیازهای خود است، ناخودآگاه جذبه ای برای کشاندن مخاطب به سینما ایجاد می شود.

آقاملایی بار دیگر وجود سینما را الزامی دانست و تأکید کرد: اگر از هر منظر به سینما نگاه شود، سودمند است، پیشرفت تکنولوژی و امکانات مختلف باعث شده مردم نسبت به گذشته کمتر به سینما مراجعه کنند، اما پرده نقره ای هنوز هم جاذبه های خود را دارد.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه از نبود کتاب و سینما در سبد فرهنگی خانواده ها اظهار تأسف کرد و گفت: شگردهایی چون نیمه بها کردن می تواند برای جذب مخاطب سودمند باشد، البته اداره ارشاد یا هر ارگان مسئول دیگر می تواند مقاطعی (سه الی چهار بار در سال) هزینه سینمای مردم را تقبل کند تا آن ها رایگان به تماشای فیلم بنشینند.

فعال شدن سینماهای استان با مشارکت بخش خصوصی ممکن است

مرکز استان گلستان سه سینما دارد، دو سینمای «عصر جدید» و «بهمن» در اختیار حوزه هنری هستند و مجتمع تجاری- تفریحی «کاپری» نیز به سینما مجهز است. سینماهای «عصر جدید» و «بهمن» هر دو متعلق به دهه ۴۰ هستند و بیش از ۳۰ سال از عمر آنها می‌گذرد. سینما «عصر جدید» سال ۸۵ و سینما «بهمن» سال ۸۷ بازسازی شدند. کیفیت سالن ها در همه بخش ها حتی در استان های بزرگ نیز کاملاً مطلوب نیست، در نور، صدا، سیستم سرمایشی و گرمایشی تا ایده آل ها فاصله داریم

محمدزمان کاشفی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان گلستان گفت: در حال حاضر هشت سالن سینما در استان فعال هستند که ۶ سالن تحت نظارت حوزه هنری و دو سالن متعلق به بخش خصوصی است. ظرفیت عصر جدید، سالن یک ۴۰۰ و سالن دو ۱۱۰ تاست. سینما بهمن، سالن یک ۳۸۰ و سالن دو ۱۳۰ ظرفیت دارد، هجرت گنبد ۴۷۰ و بهمن آزادشهر نیز ۳۸۰ تا صندلی دارد، سینمای کاپری نیز دو سالن هرکدام به ظرفیت ۲۰۰ تا دارد.

کیفیت سالن های سینما گلستان پایین است

کاشفی افزود: کیفیت سالن ها در همه بخش ها حتی در استان های بزرگ نیز کاملاً مطلوب نیست، در نور، صدا، سیستم سرمایشی و گرمایشی تا ایده آل ها فاصله داریم.

وی بیان کرد: در گرگان بین تعداد صندلی ها و افراد تناسب وجود دارد اما اداره ها و سازمان و ارگان ها باید نسبت به بخش فرهنگی بیشتر کار کنند، مشتری انتظار دارد سالن با کیفیت باشد و از لحاظ اقتصادی نیز سینما در سبد کالا آن خانوار قرار گیرد.

کاشفی ادامه داد: اداره ها طبق دستورالعمل می توانند از بودجه فرهنگی خود استفاده کنند و سینما را در سبد کالای خانواده زیر مجموعه خود قرار دهند تا تعامل بین سینمادارها و خانواده ها برقرار شود، با این کار از فیلم ها نیز حمایت می شود.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان گلستان تأکید کرد: در استان این توان و پتانسیل وجود دارد تا فیلمی که در سطح کشور اکران می شود بر روی پرده بیاید.

کاشفی به سینماهای غیرفعال استان اشاره کرد و گفت: مکان های فرهنگی در شهرستان ها وجود دارد و غیرفعال هستند و باید سرمایه گذاری یا به شکل واگذاری یا به صورت مشارکتی با بخش خصوصی انجام گیرد، نهادهای دولتی، فرهنگی و ورزشی، استانداری یا شهرداری می تواند بودجه بخش فرهنگی خود را برای این کار در نظر گیرند و محیط های فرهنگی را مشارکتی بسازند، دستورالعمل آن نیز وجود دارد.

چه باید کرد

به تأکید مسئولان فرهنگی گلستان تأسیس سینما نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد، بهترین کار و با توجه به سیاست‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جذب سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی برای تجهیز مجتمع های فرهنگی و هنری بهترین روش است، و نیاز است در این زمینه تدابیر اصولی اتخاذ شود البته باید نظارت کامل بر کار آن ها صورت گیرد.

بررسی ها نشان داده تجهیز سالن های ارشاد به پخش فیلم دردی از جامعه دوا نمی کند زیرا استقبال مردم از سینماهای گلستان بیش از مجتمع های فرهنگی بوده است.

اگر می خواهیم که کار سینما رونق یابد و تعطیلی را شاهد نباشیم باید از راه حل های مختلفی استفاده کنیم، جذب مخاطب کودک و فراهم کردن وسایل راحتی او در سینما، قرارداد با سازمان ها و ارگان های مختلف برای فروش بلیت، فرهنگ سازی در بین مردم برای حضور در سالن سینما و .. از جمله این اقدامات است.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار