معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 3 میلیون بیکار در کشور داریم که که حاصل دوران رکود، تحریم و غفلت از استفاده از فرصت‎هاست.

ایجاد ۶۵ هزار شغل به عهده بخش تعاون است

به گزارش گلستان 24 ؛ سیدحمید کلانتری پیش از ظهر امروز در چهارمین کارگروه اشتغال استان گلستان اظهار کرد: 3.5 میلیون بیکار در طول 10 سال جمع شده است که باید با همه محدودیت‌ها و رشد اقتصادی منفی تلاش کنیم که این مشکل برطرف شود.

وی بر لزوم شکل‎گیری کارگروه ویژه اجرایی برای پیگیری اشتغال تاکید و تصریح کرد: همه باید برای ایجاد اشتغال کمک کنند مأموریت اصلی فرمانداران و بخشداران این است کارگروه ویژه اجرایی برای پیگیری اشتغال تشکیل دهند و تلاش شود تا مشکلات را برطرف کنیم.

*در طرح فراگیر ملی ۱۰ درصد ایجاد اشتغال بر عهده بخش تعاون است

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تئوری اشتغال و سهم ایجاد کردن برای دستگاه‌های اجرایی نمی‎تواند به تنهایی مشکلات پیرامون اشتغالزایی را برطرف کنند باید موانع را برداریم.

کلانتری با تاکید بر اینکه استان گلستان نباید مشکل بیکاری جدی و پایین بودن سطح درآمد و مشکل اقتصادی داشته باشد، ابراز کرد: این مسائل نشان می‎دهد در اجرا بروکراسی‎هایی وجود دارد سازمان‌ها باید علاوه بر همراهی، پشتیبانی کنند تا مدیران بتوانند با جرأت و جسارت بیشتری مسائل را مدیریت کنند.

وی با اشاره به نقش مهم و با اهمیت تعاون تصریح کرد: در طرح فراگیر ملی ۱۰ درصد ایجاد اشتغال بر عهده بخش تعاون گذاشته شده است، امسال ایجاد ۶۵ هزار شغل به عهده بخش تعاون است.

*نهضت اشتغال در سطح روستاها و مناطق دارای ظرفیت باید فعال شود

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۲۵ هزار تعاونی کشاورزی، صنایع دستی، فرش و خدمات داریم که در روستاها مشغول فعالیت هستند که این تعاونی‎ها را باید تقویت کنیم.

کلانتری بیان کرد: در روستاهایی که ظرفیت دارند ولی تعاونی ندارند باید بخش‎های کاربردی، آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی را در انها تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نهضت اشتغال در سطح روستاها و مناطق دارای ظرفیت باید فعال شود، گفت: اطلس اشتغال استان باید تدوین شود، باید پراکنش بیکاری از لحاظ جغرافیایی، جنسیت، میزان تحصیلات، در بخش‌های مختلف کشاورزی صنعت و گردشگری مشخص شود تا همه نگاه جامعی نسبت به وضعیت اشتغال استان داشته باشیم.

*دو طرح بزرگ برای اشتغال در کشور طراحی شده است

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دو طرح بزرگ برای اشتغال کشور طراحی شده است، ابراز کرد: یک طرح فراگیر ملی که معروف به ۲۰ هزار میلیارد تومانی است با هدف گذاری اینکه اشتغال را به روش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی نمی‌توانیم ایجاد کنیم.

کلانتری بر لزوم استفاده از ظرفیت‎های بانکی و فعال شدن مضاعف دستگاه‎های اجرایی تاکید کرد و افزود: طرح اشتغال روستایی برای نخستین بار دولت طرح دوفوریتی داد در این راستا صندوق توسعه ملی مکلف شد 1.5 میلیارد دلار،  صندوق کارآفرینی امید، بانک کشاورزی، پست بانک و بانک ملی ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی طرح را تامین کنند و در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال شود.

وی با بیان اینکه در شهرها سالانه ۹۵۰ هزار نفر اشتغال باید فراهم شود، ابراز کرد: در روستاها نیز ۹۹۵ هزار شغل در طول برنامه باید فراهم شود این کار برنامه‌ریزی فراگیری می‎خواهد.

*موضوع اشتغال به عنوان ابرچالش مطرح است

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوع اشتغال به عنوان ابرچالش مطرح است لذا حل آن با همکاری و تعامل جمعی و مشارکت همه دستگاه‎ها امکانپذیر می‎شود باید روحیه اداری و متعارف کنار گذاشته شود اینکه در پایان یک طرح بیاییم از روی کاغذ گزارش کار بخوانیم و در نهایت بگویی امکان پذیر نبوده؛ در شأن نظام نیست.

کلانتری با تاکید بر اینکه موضوع اشتغال باید به عنوان مسئولیت انسانی، اجتماعی و ملی در سطح مدیران تلقی شود، تصریح کرد: مستقل از اینکه چه کسی مدیر کل صنعت، جهاد یا میراث فرهنگی است باید با رفاقت و صمیمیت تلاش کنیم تا موضوع اشتغال فراهم شود برای غلبه بر معضل بیکاری باید همکاری ملی و روحیه تعاون در کشور وجود داشته باشد.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار