رئیس جهاد کشاورزی گلستان:

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه برای تهیه بذر سبزی و صیفی نیازمند بازار خارجی هستیم، گفت: باید تولید بذر سبزی و صیفی رابه‌عنوان یکی از ضرورت‌های امنیتی کشور موردتوجه قرار دهیم.

تولید بذر سبزی به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گیرد

به گزارش گلستان 24 ، مختار مهاجر ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاحیه یکی از کشتارگاه های طیور در گلستان اظهار کرد: استان گلستان با ۲۷ میلیون جوجه ریزی مقام دوم این حوزه را به لحاظ کمی و مقام نخست را به لحاظ کیفی در سطح کشور داراست.

وی افزود: ۲۵ درصد صادرات طیور کشور از استان گلستان انجام می‌شود که افتخاری است که توسط زنجیره‌های تولید استان حاصل می‌شود.

مهاجر ادامه داد: پیشرفت یک واحد اقتصادی به توانایی و استعداد مدیریت فرد در مجموعه بستگی دارد و طی چند سال اخیر در گلستان در بحث پدافند غیرعامل و حفظ ذخایر ژنتیکی کارهای بزرگی انجام‌شده است.

وی اظهار کرد: مزرعه نمونه گلستان در کنار ۱۴ شرکت تولیدکننده بذر مشغول به تولید بذر بوده و ۴۳ هزار تن بذر غلات تولید می‌کند.

اراضی کشت سبزیجات در تبریز

مهاجر بابیان اینکه در حوزه بذر صیفی و سبزی جات وابسته هستیم، اظهار کرد: باید به سمت تولید بذر صیفی و سبزی‌ها حرکت کنیم و خود را از این وابستگی خارج کنیم و به‌عنوان ضرورت‌های امنیتی کشور موردتوجه قرار دهیم.

وی با اشاره به وجود سایت تحقیقاتی در گلستان اظهار کرد: در راستای تحقق ارتقای تولید و بهره‌وری سال گذشته برنامه شتابانی را در پیش گرفتیم تا در بذر نمونه پیش‌قدم شویم.

مهاجر گفت: در استان تنها یک نژاد مرغ پرورشی گوشتی وجود داشت که مزرعه نمونه پرورش یک نمونه دیگر را در دستور کار خود قرارداد و امروز این محصول با دوره رشد کوتاه‌تر، وزن کمتر و کیفیت بالاتر تولید می‌شود.

اصلاح ژنتیکی گاوهای دومنظوره گوشتی و شیری در دستور کار قرار دارد

رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: یکی دیگر از بحث‌هایی که در دستور کارداریم بحث ورود به اصلاح نژاد گاوهای شیری و دام‌های سبک است که در ایجاد رگه‌های گاوهای دومنظوره شیری و گوشتی با استقامت بیشتر و در شرایط تنش خشکی، مزرعه نمونه به کمک ما آمده است.

وی تصریح کرد: تولید این نوع ژن یکی از نیازهای مناطق خشک است و مطالعات آن انجام‌شده و قرار بر این بود در شهر دلند یک واحد دو هزار رأسی افتتاح شود و از مدیرعامل اتکا می‌خواهیم در این زمینه حمایت‌های لازم را داشته باشند.

وی بابیان اینکه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک داریم، اظهار کرد: مزرعه نمونه و اتکا ۱۰ هزار رأس دام بومی دارد که ما انتظار داریم وارد اصلاح نژاد شود.

مهاجر گفت: در بحث کارهای آبی و خاکی و حفظ منابع خاکی در استان ۴۸ هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار و سیستم‌های نوین اجرایی کردیم که هزار هکتار آن در مزرعه نمونه است.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار