به قلم محمد انصار

در شهر گرگان، دستفروشی کتاب به ندرت دیده می‌شود اما این پدیده در برخی از پیاده‎روهای شهرهای بزرگ، رایج است، رواج این کار در شهر گرگان، موافقان و مخالفانی دارد.

دستفروشی کتاب در گرگان

به گزارش گلستان 24؛محمد انصار یکی از نویسندگان کتاب‎های استانی در یادداشتی با عنوان «دستفروشی کتاب در گرگان» معتقد است؛ دستفروشی کتاب، مانند دستفروشی لباس است اولاً قیمت‌ها پایین است ثانیاً قرار گرفتن کتاب، در معرض دید عموم، افراد را به تهیه کتاب و سپس مطالعه آن ترغیب می‌کند، همچنان که مردم به خرید لباس ‌از دستفروشان، رغبت دارند در خرید کتاب از دستفروشان هم رغبت دارند.

در دستفروشی‎ها، برخی کتاب‌ها و منابع پژوهشی کمیاب به چشم می‌خورد که به کار محققان می‌آید، به ویژه آثار قدیمی ‌که فقط نزد دستفروشان دیده می‌شود،اما در کتاب‎فروشی‎ها، فقط کتاب‌های جدید و گران قیمت موجود است، به همین دلیل میزان مراجعه مردم به جمعه بازار کتاب، از کتابفروشی‎های شهر بیشتر است.

دستفروشی کتاب در گرگان، مخالفانی هم دارد، مثلاً این رویه باعث شده که برخی افراد، انواع کتاب‌های بدون شناسنامه، غیرمجاز و توقیفی را به فروش برسانند، هرچند که برخی دستفروشان، افرادی ناآگاه یا بیسواد هستند که فقط برای امرار معاش به اینکار تن داده‌اند، این کار به درآمد کتابفروشی‎ها آسیب می‎زند، ضمنا دستفروشان، سدمعبر هم خواهند کرد و این با حقوق شهروندی ناسازگار است.

از آنجا که هدف از دستفروشی کتاب، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، به نظر می‌رسد برپایی نمایشگاه‎های خیابانی کتاب، راه حل معقول‌تری باشد امری که در گذشته، در پارک شهر گرگان شاهد آن بودیم ولی اکنون چند سالی است که تعطیل شده است، هر چند که آن هم، از نظر فضا و تنوع آثار، بسیار محدود بود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار