اقتصاد مقوله پیچیده‌ای است اما از یک جهت هم فهم آن زیاد مشکل نیست، وقتی دو دو تا می‌شود، چهارتا، یعنی شما در یک فرآیند اقتصادی درست دنبال نفع و برون رفت منطقی از یک فعالیت قانونی و منطقی هستید.

سرمایه‌گذاری در گلستان بر مدار ناکوک فرهنگی و مدیریتی/ لزوم تحول در دفتر سرمایه‌گذاری استانداری گلستان

به گزارش گلستان24؛گلستان از گذشته با وجود ادعاهای بزرگ مسوولانش نه برنامه اقتصادی مشخصی داشته و نه راهبردی که بتواند این منطقه عاری از توسعه را به مقصدی درست رهنمون شود و گویا این بدنه پرادعا، بخش ساده مقوله اقتصادی را درک نکرده است.
این حرف نه یک بلوف سیاسی است و نه یک نقد یک طرفه و بی‌رحمانه، کافی است برای پی‌بردن به چنین واقعیتی روند رشد اقتصادی استان را طی این سال‌ها مطالعه کنید و ببینید در قیاس با استان‌های دیگر چه رشدی داشته‌ایم.

*هنوز مصلحت گلستان در اولویت افکار سیاستمداران استان نیست/راه علاج توسعه استان سرمایه‌گذاری است
مشکل اینجاست که کسی نمی‌داند ما باید چه کنیم، از زمان تاسیس استان تاکنون، فقط خوب صحبت کرده‌ایم از ظرفیت‌های داشته و نداشته استان تا برش‌هایی که تاکنون، ته همه آنها لباس فقر بی‌قواره‌ای بوده که بر اندام این استان فقیر، نداری را به رخ کشیده است.
در حالی که همه استان‌های در حال رشد شروع به سرمایه‌گذاری و استفاده از توان بخش خصوصی بودند، ما همچنان مشغول جنگ‌های نامبارک سیاسی و تفرقه‌اندازی بین خودمان بودیم و اصلا نفهمیدیم چه می‌خواهیم و چه خواسته‌ایم.     
سرمایه‌گذاری که پیش از همه چیز دنبال امنیت ذهنی و کاری است، و می‌خواهد با آرامش در یک منطقه کارکند باید بترسد که اگر این طرفی‌ها رفتند، قرار است چه بشود و تکلیفش چیست.
به همه چیز رنگ سیاست دادیم و هر لبخند دلپذیر توسعه را اگر درست هم باشد، نشانه دلسپردگی به یک جهت سیاسی و آدم‌های سیاسی قلمداد می‌کنیم، خوب طبیعی است که آدم سرمایه‌گذار از بوی تعفن سیاسی فرار کند و دنبال جایی باشد که احساس کند، اتفاق‌های خوبی در انتظارش هست.      
 مروری بر ادبیات اخیر استاندار گلستان، نوید تولد اندیشه بزرگی است که تاکنون بارها و بارها در جلسات طرح شده و آن هم راه علاجی برای توسعه استان که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی که دنبال مکان امن و بی‌دردسری برای سرمایه‌گذاری هستند، امکان‌پذیر است.
موضوعی که در سخنان متعدد استاندار گلستان به وضوح مورد تایید قرار گرفته چنانچه وی اخیرا با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و اشتغالزایی در استان گفت: وحدت و امنیت باید زمینه تبدیل گلستان به استان هدف سرمایه‌گذاری را فراهم آورد، چرا که این استان استعداد بالایی در زمینه صنعت و تجارت دارد.

*مشکلات ساختاری و فرهنگی در جذب سرمایه‌گذار/ لزوم تحول مدیریتی در دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری  
 به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر سید مناف هاشمی، سی آبان‌ماه  در دیدار با  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موانعی در مسیر تولید و عرصه محصولات جامعه کارگری وجود دارد که برخی از آنها به خارج از استان بر می‌گردد و باید تلاش کنیم رونق فروش محصولات کارگری در استان‌های دیگر را فراهم آوریم.
وی در دیدار اخیر خود با شهرداران منتخب چهار شهر استان نیز باز پرداختن به دغدغه سرمایه‌گذاری در استان، نشان داد که وی سرمایه‌گذاری را کلید‌واژه توسعه استان و تحقق شعارهایی می‌داند که ارائه کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، هاشمی در این دیدار تصریح کرد: شهر متعلق به مردم و رعایت حقوق آنان وظیفه شهردار است و باید با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران فرصت‌های موجود در شهرها را به فعلیت برسانند.
حال که عزم جدی استاندار گلستان مشخص است، نکاتی باید مورد توجه وی قرار گیرد، اولین موضوع ساماندهی بخشی است که در حوزه سرمایه‌گذاری استان در استانداری فعالیت می‌کند و به نظر می‌رسد طی این سال‌ها تقریبا راکد و تعطیل بوده است.
دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری در استانداری در هر استان از بخش‌های مهمی به شمار می‌رود که پیوند دهنده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با بدنه مدیریتی استان است، دفتری که باید موانع و مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاران را در استان لیست کند و سپس با توجه به قدرت حاکمیتی و حمایت معاونت برنامه‌ریزی و شخص استاندار نسبت به مرتفع ساختن این مشکلات گام بردارد.
*وحدت و امنیت لازمه جذب سرمایه‌گذار در گلستان
انتظار می‌رود، نماینده عالی دولت دراستان، در بدو امر ضمن تغییر مدیریتی در این ساختاراستانی، نسبت به شناسایی تنگناها و مشکلات فعلی در مسیر سرمایه‌گذاری استان اقدام و شرایط را در این حوزه تسهیل کند، چرا که این موانع تاکنون موجب شده تا سرمایه‌گذاران چندان رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه زرخیز نداشته باشند.
طی این سال‌ها وجود برخی افراد و حتی دستگاه‌های که کار اصلی آنان ایجاد مانع در مسیر سرمایه‌گذاری است موجب شده تا اندک سرمایه‌گذارانی که گلستان را به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند، نیامده مسیر خود را به مست دیگر استان‌ها کج کنند، این واقعیتی است که حتما باید بدان توجه کرد و مانع از تکرار چنین رفتاری شد.
 یک کارشناس فعال اقتصادی با اشاره به اهمیت ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاری گفت: این یک اصل انکارناپذیراست که باید شرایطی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کرد که وی ضمن ایجاد امنیت بتواند از حصول به هدف اقتصادی خود که همان نفع اقتصادی است، مطمئن باشد.
حسین رستمی در گفت وگو با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: اتفاقی که تاکنون کمتر در استان روی داده و سرمایه‌گذار در بدو ورود خود علاوه بر موانع پیش‌رو از سوی دولتی‌ها، با معضلی به نام کارچاق‌کن یا همان حق حساب بگیر مواجه می‌شود که به شکلی دوستانه برای تلکه کردن وی تلاش مضاعف انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که در چنین شرایطی سرمایه‌گذار راهی گلستان شود وقتی که رقبای ما در دیگر استان‌ها کوچک‌ترین مجالی را برای چشم‌نازک کردن ما به این موهبت اقتصادی نمی‌دهند و با کوچک‌ترین نامهربانی در کوتاهترین زمان با وی برای سرمایه‌گذاری در استان خود به توافق می‌رسند.
رستمی خاطرنشان کرد: باید ضمن مهیا کردن زیرساخت‌های فرهنگی، نابسامانی‌های کنونی را سامان داد و سپس با قوت از سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار سخن گفت.
استاندار گلستان در شرایطی که در انتخاب‌ها و انتصابات اخیر خود در استان سعی کرده، اهداف ارزشمند خود  برای دستیابی به توسعه پایدار و اشتغالزایی را مورد توجه قرار دهد، اما باید بداند گلستان به لحاظ نرم‌افزاری و حتی فرهنگی با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.
ایجاد فضای مناسب برای تغییر و اصلاح رویکردهای اشتباه گذشته و کنونی، نیازمند افکاری نوگرا، باانگیزه و جوان است تا بتوان دوباره شرایط را تغییر داد و بر این دیار دور از توسعه و فقیر، نسیم خوش و فرحناک توسعه وزاند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار