در نشست نقد دانشنامه گلستان مطرح گردید:

خورده گیری از ضعیف بودن ویرایش ادبی و ضرورت اضافه شدن مطالب لازم استان از مباحثی بود که در جلسه نقد و ارزیابی دانشنامه گلستان مطرح گردید.

بازنگری در ویرایش ادبی دانشنامه گلستان

به گزارش گلستان24؛ شامگاه پنجشنبه، جلسه پژوهشی با هدف ارزیابی و نقد ویرایش اول دانشنامه گلستان، با حضور اهالی فرهنگ و قلم استان گلستان برگزار گردید.

 

 

 

خواجه نژاد تبیین کرد: در آغاز کار مؤسسه میرداماد، تمرکز بر تاریخ و فرهنگ این دیار بود در دستاورد کار این دانشنامه با این هدف تشکیل شد.

 

 

 

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی میرداماد اظهار کرد: دانشنامه در سال ۹۵ با سه مجلد و با هزار و ۶۲۲ صفحه از (الف) تا (ی) منتشر گردید.

وی با اشاره به این که ۲۸ مقاله برای شهرستان و پنج مقاله برای دهات در دانشنامه آمده، گفته بود: یکی از ایرادات وارده به دانشنامه پرداخته نشدن به تمام اماکن جغرافیایی استان هست و این یک اعتراض بنیادی هست.

تاریخ در دانشنامه گلستان از جایگاه قابل قبولی بهره مند است

در ادامه رحمت الله رجایی، مسئول دانشنامه گلستان اظهار کرد: تاریخ از جایگاه قابل قبولی در دانشنامه بهره مند هست، عده ای از مقالات تاریخی می باشند و بعضی نیز عنصر تاریخ در آنان پررنگ هست.

وی اضافه کرد: ولی جای بسیاری از مطالب تاریخی دیگر در دانشنامه تهی هست، ضروری هست صدای اسب ترکمن از دانشنامه شنیده گردد یا فرش ترکمن در آن پهن باشد.

وی با اظهار این که کوشش شده تا مطالب کهن زنده گردند، دنبال کرد: مرحله های تاریخی متعدد در دانشنامه مذکور ولی سردرگمی خاصی در روش نگارش و ارجاعات وجود دارد و در بعضی مقالات ضعف ویراستاری نیز به چشم می خورد.

 

 

بعضی از نقدها به دانشنامه گلستان سلیقه ای است

مزدک دربیکی، عضو شورای سیاست هایی دانشنامه گلستان در ادامه جلسه با اظهار این که دو نوع نقد کلی و نقد مهارتی بر دانشنامه وارد هست، اظهار کرد: انتقادهای کلی سلیقه ای یا علمی هست، بعضی از مقالات از نظر محتوای علمی ضعیف می باشند و اشکالات چاپی و نگارشی بسیاری در آنان وجود دارد.

دربیکی اضافه کرد: آغاز کار دانشنامه از سال ۸۵ بود، در ایران دانشنامه را با فرهنگ، تاریخ و مشاهیر می شناسند ولی ما ضروری نگاه کردیم که جغرافیای طبیعی را نیز به آن اضافه کنیم.

 

عضو شورای سیاست هایی دانشنامه گلستان تبیین کرد: ۲۱ نویسنده برای مقالات داشتیم و بسیاری از پژوهشگران با دقت به وضعیت آن وقت با ما مشارکت نکردند.

 

محمد اخوان مهدوی، یکی دیگر از اعضای شورای سیاست هایی دانشنامه گلستان در ادامه جلسه گفته بود: از منتقدین قصد داریم تا نظرات خود را به ما عرضه دهند تا در ویرایش دوم و مرحله های بعدی دانشنامه به کار گیریم.

 

 

 

 

برخی از مباحث مدخل های دانشنامه با کم بودن مراجع مواجه بودند

عضو شورای سیاست هایی دانشنامه گلستان به کم بودن مراجع اشاره کرد و اضافه کرد: بسیاری از مدخل های ما تولیدی هست چون رسالات و کتاب هایی در آن زمینه ها وجود نداشت.

در قسمت دوم جلسه، منتقدین به اعتراض سخنرانی پرداختند، محمدکاظم طلیعی یکی از منتقدین در ادامه جلسه اظهار کرد: این سه جلدی که ما شاهد آن هستیم، نشان می دهد که تدوین کنندگان آن اهل این کار و شغل نبوده و عملی که مستلزم کار دانشنامه ای هست، در آن صورت نگرفته هست.

وی با اظهار این که اشکالات لغوی بسیاری در متن وجود دارد، اضافه کرد: ویرایش ادبی دانشنامه از مشکلات ارزشمند آن هست و در آن یک دستی املاء کلمات را نمی بینیم، مشکلات ارجاع متن و شماره صفحه نیز یکی دیگر از ایرادات هست.

طلیعی تبیین کرد: مطالبی که حضور آنان ضروری نبوده در دانشنامه مذکور و در بعضی مقالات صرفاً مونتاژ مطالب انجام شده هست.

جای بسیاری از مطالب ارزشمند در دانشنامه گلستان تهی است

محمد انصار یکی دیگر از منقدان در ادامه اظهار کرد: مطالب ارزشمند و ضروری که ضروری هست در دانشنامه ذکر می گردید محلی در مدخل ها ندارد.

 

حاج محمد اوجوقی در ادامه جلسه اظهار کرد: در مقالات ضروری هست ارجاع صحیحی صورت گیرد تا بتوان از دانشنامه بعنوان یک مرجع معتبر استفاده کرد.

/ذاکرنیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار