مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: دانش و مهارت ساختن و نواختن کمانچه ترکمن استان گلستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی به ثبت رسید.

مهارت ساخت و نواختن کمانچه ترکمن استان گلستان درمیراث جهانی ثبت شد

به گزارش گلستان24؛از این اداره کل ابراهیم کریمی اظهار کرد: هنر ساختن و نواختن کمانچه در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که 16 آذرماه 96 در جزیره ججو کره جنوبی برگزار شد به ثبت جهانی رسید.
وی بیان کرد: پرونده مهارت ساختن و نواختن کمانچه ترکمن استان گلستان و جمهوری آذربایجان از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده و با اکثریت آرا مورد تأیید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود : این پرونده در ایران تلفیقی از کمانچه ترکمن در گلستان و استانهای لرستان و آذربایجان است.
کریمی ادامه داد: کمانچه یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ابزار موسیقی در منطقه به‌ویژه ایران و آذربایجان است که در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکوریک مورد استفاده قرار می‌گیرد .
وی گفت: امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه سبب شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران از جمله استان گلستان و در بین قوم ترکمن بیشتر در مراسمی که نیاز به همنوایی با مردم است، از این ساز بهره برده شود
ساز اصلی در موسیقی ترکمنی انواع دوتار است اما نواختن کمانچه و نی هم در بین ترکمنان رواج دارد .
دستگاه‌های موسیقی ترکمنی معمولا بر اساس تعداد پرده‌های مورد استفاده در تامدئرا ( پرده اول دو تار ) و چگونگی توالی آنها نسبت به هم متمایز می‌شود.
استان گلستان واقع درشمال ایران یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از مذاهب و اقوام مختلف همچون ترکمن است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار