مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: فعالیت ها و اقدامات و برنامه های ارشاد نقش موثری در راستای پیشگیری از افزایش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی می تواند ایفا کند و از این منظر نیز دینی به حساب می آید.

 ارشاد نقش موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد

به گزارش گلستان24؛حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان با بیان اینکه تمامی فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی به معنای عام دینی هستند، گفت: اصلا در شرح وظایف و ماموریت های ارشاد ماموریت غیر دینی نداریم.

 

وی افزود: به معنای عام تمامی برنامه ها و اقدامات فعالیت های ارشاد شامل؛ نمایش، موسیقی، تجسمی، مد و لباس، عکاسی، سینما، انیمیشن، پژوهش، کتاب و کتابخوانی، خانواده، عفاف و حجاب، ایثار و شهادت دینی هستند.

 

حجت الاسلام فضیلت تصریح کرد: تمامی این فعالیت ها می تواند در راستای افزایش نشاط اجتماعی، امید افزایی، تثبیت هویت و خودباوری موثر واقع شده و در راستای منویات دینی به شمار می رود.

 

نقش موثری ارشاد در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

وی ادامه داد: فعالیت ها و اقدامات و برنامه های ارشاد نقش موثری در راستای پیشگیری از افزایش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی می تواند ایفا کند و از این منظر نیز دینی به حساب می آید.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اشاره به فعالیت های دینی به معنای خاص، گفت: جشنواره های قرآن و عترت که در قالب جشنواره محقق شده است از نمونه های فعالیت های دینی است که از جمله آنها جشنواره تئاتر قرآن و عترت، فیلم قرآن و عترت، شعر قرآن و عترت، داستان قرآن و عترت و غیره است.

 

وی، برگزاری 5 نمایشگاه عکس با موضوع محرم و ایثار و شهادت در شهرستان های گنبد، مینودست و آزادشهر، اجرای 15 تعزیه با موضوع ایثار و شهادت در شهرستان های علی آباد، گرگان، آزادشهر و کردکوی، برگزاری دو کارگاه آموزشی تجسمی با موضوع ایثار و شهادت و عاشورا در شهرستان کردکوی، برگزاری شب های شعر رضوی با الهام از سیره رضوی در شهرستان های گنبد، مینودشت، گرگان و کلاله، برگزاری شب شعر عاشورایی در گرگان، برگزاری جشنواره پویانمایی رضوی با الهام از شیره اهل بیت (علیهم السلام)، جشنواره فیلم طنین مسجد، جشنواره قرآنی مدهامتان، جشنواره عکاسی نگاه سرخ و سخنرانی های مدیرکل در نمازجمعه سطح استان و مناسبت ها و مصاحبه های رادیویی تلویزیونی را از برنامه های حوزه دینی انجام شده برشمرد.

 

حجت الاسلام فضیلت برگزاری جشنواره ملی نقاشی آیات به میزبانی استان گلستان را از برنامه های ملی در حوزه هنر دینی برشمرد و اظهارداشت: تا کنون 200 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

 

جریان سازی فعالیت های هنرهای دینی فقط وظیفه ارشاد نیست

وی خاطرنشان کرد: جریان سازی فعالیت های هنرهای دینی و پای کار آمدن همه ظرفیت های موجود فقط وظیفه ارشاد نیست بلکه تمامی دستگاه ها و نهادهایی که از بودجه فرهنگی کشور استفاده می کنند سهم شان خودشان را به تناسب بودجه و به وظیفه خودمان عمل کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه متاسفانه همه نگاه ها به سمت ارشاد می آید، گفت: ارشاد متاسفانه یک هفتم بودجه فرهنگی کشور را دارد و باید به میزان یک هفتم آن پاسخگو بود در صورتی که 10 برابر بودجه دریافتی پاسخگو است و برنامه برگزار می کند.

 

وی با اشاره به اینکه هر فعالیتی که در چارچوب نظام انجام می شود دینی است، افزود: حتی اجراهای صحنه ای موسیقی هم اگر با رویکرد پرکردن اوقات نسل جوان، آشنایی نسل جوان با تولید محتواهای داخلی، توجه دادن نسل جوان به مضامین و محتواهای درون وطنی، دور نگاه داشتن نسل جوان از آسیب های اجتماعی و امثال اینگونه رویکردهای باشد نیز در زمره  فعالیت های دینی به حساب می آید.

 

ایجاد چالش های منفی بین دستگاه ها و نهادها باید کاهش یابد

حجت الاسلام فضیلت اظهارداشت: هر فعالیتی که انسان را به لحاظ رویکرد و به لحاظ کارکرد (به لحاظ ایمان و عمل صالح)، به سمت نیکی ها نزدیک و از بدی ها دور کند آن عمل دینی است. آن هم می خواهد موسیقی، تئاتر، قرائت قرآن، نماز خواندن، ورزش و غیره باشد.

 

وی در پایان پیشنهاد کرد: اولا رقابت منفی و ایجاد چالش های منفی بین دستگاه ها و نهادها باید روز به روز کاهش یابد. چون همه دستگاه های درون نظام جمهوری اسلامی مشغول فعالیت اند بخشی از پیکره نظام هستند.

 

حجت الاسلام فضیلت گفت: بنابراین رقم زدن فضای تخریب دستگاه ها نسبت به یکدیگر بزرگترین آسیب در به تجسم رسیدن فعالیت های فرهنگی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار