طنز تلخ گرانی تخم مرغ

استان گلستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ در کشور است ولی با این وجود قیمت تخم‌مرغ در کشور و استان گلستان در صدر گرانی خود قرار گرفت.

عرضه تخم مرغ با قیمت دولتی +‌ مراکز پخش

به گزارش گلستان 24؛متاسفانه شیوع آنفولانزای مرغی در سال گذشته و سال جاری منجر به معدوم شدن بخش زیادی از گله‌های مرغ تخم‌گذار ما در کشور و استان گلستان شد که کمبود تخم‌ مرغ در بازار و کاهش تولید تخم مرغ را در کشور شاهد بودیم.

کشور ایران سالیانه بالغ بر950 هزار تن تخم مرغ تولید می‌کند که قریب به 27 هزار تن تخم‌مرغ در استان گلستان تولید می‌شود.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص گران شدن قیمت تخم‌مرغ در بازار گفت: کاهش تولید تخم‌مرغ باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شد و در نتیجه افزایش قیمت تخم مرغ را در پی داشت که در هفته‌های اخیر شاهد این موضوع بودیم.

سعید حسن‌پور اظهار کرد: اقداماتی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت جهادکشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی گلستان انجام شد و در کشور دو موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم، عرضه مستقیم تخم‌مرغ در میادین عرضه و همچنین بحث واردات و تاثیری که در اثر این بیماری بر تولید تخم‌مرغ ایجاد شده از طریق واردات تامین شد.

وی ابراز کرد: واردات تخم‎‌مرغ در بازار تهران آغاز شده است ولی ستاد تنظیم بازار در استان گلستان با همکاری صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه مرغ‌های تخم‌گذار و واحدهای مرغ تخم‌گذار بحث عرضه مستقیم تخم‌مرغ با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار در دو الی سه روز گذشته آغاز کردیم و در سایر شهرستان‌ها بر اساس میزان سهمیه‌ای که با توجه به جمعیت شهر اختصاص داده شد وارد کردیم.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی گلستان یادآور شد: قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها 5 هزار و 800 تومان اعلام شده است و در بازار 6 هزار و 200 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

حسن‌پور بیان کرد: تخم‌مرغ به صورت مصوبه تنظیم بازار بود که بخشی از تولیدات واحدهای مرغ تخم گذار در  این راستا عرضه می‌شود که شاهد کاهش 400 الی 500 تومانی قیمت تخم‌مرغ در گلستان بودیم و مردم می‌توانند تخم مرغ با این قیمت را از فروشگاه‌های عرضه تخم مرغ در بازارهای خرده‌فروشی و اصناف تحت پوشش تهیه کنند.

وی اذعان کرد: با توجه به جمعیت شهرستان روزانه 8 تن و 300 کیلوگرم تخم مرغ در بازار گلستان عرضه می‌شود.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: مسوولان قطعا بر روی قیمت تخم‌مرغ نظارت و پیگیری می‌کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان در سطح شهر بازدیدهای میدانی انجام می‌دهند و فروشگاه‌هایی که تخم مرغ به صورت تنظیم بازار عرضه می‌شود باید از طریق بنر به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند.

حسن‌پور گفت: قیمت تخم مرغ آزاد در گلستان اکنون 6 هزار و 800 تومان لغایت 7 هزار تومان است و انتظار داریم با تعادل عرضه و تقاضا در بازار قیمت تخم مرغ در بازار شکسته شود و این کالا با قیمت کمتری در بازار توزیع شود.

رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی در قالب مصوبات کمیسیون تنظیم بازار گلستان تصمیم گرفت با کمک و پشتیبانی واحدهای مرغ تخم‌گذار حدود10 درصد از تولیدات استان گلستان را در شبکه تنظیم بازار دولتی استان قرار دهد و بحث نظارت را بر عهده صنعت، معدن و تجارت گلستان گذاشتند.

علی‌اصغر اصغری اظهار کرد: از روز شنبه هفته جاری در سراسر استان گلستان روزانه حدود 5 هزار 300 کیلوگرم لغایت 5 هزار و 500 کیلوگرم تخم مرغ در شهرستان‌های گلستان توزیع می‌شود و با مدیریت جهادکشاورزی و همکاری اصناف و بازار در فروشگاه‌های منتخب عرضه و ناظران و بازرسان اصناف و نمایندگان سازمان صنعت و معدن بر عملکرد این مراکز عرضه نظارت کنند.

وی تصریح کرد: از بعد از ظهر روز شنبه نظارت بر قیمت تخم مرغ را در مرکز استان گلستان آغاز کردیم و به تدریج نظارت‌ها در سراسر شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد.

 رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان ابراز کرد: تقریبا از قیمت صعودی تخم مرغ در سطح استان گلستان جلوگیری شده است و قیمت‌ها در حال متعادل‌سازی و تا حدی در حال کاهش است به طوری که قیمت تخم مرغ در بازار آزاد 7 هزار و 200 تومان لغایت 7 هزار و 300 تومان است که این قیمت نیز مورد تایید دستگاه های نظارتی نیست.

اصغری یادآور شد: تمامی مراکز عرضه تخم مرغ موظف هستند با نصب بنر تحت عنوان «توزیع تخم مرغ تنظیم بازار» در مغازه خود مردم را مطلع کنند و همچنین تلفن 124 که رسیدگی به شکایات مردمی است در پایین بنر حک شود.

وی بیان کرد: در هر شهرستان قرار شد دو مرکز خرید تخم مرغ تنظیم بازار ایجاد شود و هر شخصی که مرکز خرید تخم مرغ را اطلاع نداشت با شماره 124 آن شهرستان تماس حاصل کنند و از صنعت و معدن همان شهرستان محل مراکز توزیع تخم‌مرغ تنظیم بازار را خواستار شود.

رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: روز شنبه و یکشنبه در هفت مرکز استان گلستان از جمله کوی انقلاب، خیابان امام رضا، میدان مازندران، بلوار الغدیر، بلوار کاشانی، خیابان پنجم آذر و خیابان شهید بهشتی فعال شد که حدود یک تن و 700 تخم مرغ عرضه شده است و به طور میانگین هر مغازه‌ای 200 کیلوگرم تخم مرغ عرضه و به متقاضیان تا دو شانه تخم مرغ تحویل می‌دهند.

اصغری یادآور شد: در روز گذشته هشت مرکز خرید تخم مرغ تنظیم بازار در گرگان ایجاد شد میدان سرخواجه جنب بانک سپه، بلوار کاشانی، میدان شهرداری نبش دادگستری، بلوار گلشهر، بلوار مدرس، چهار راه میدان، کوی انقلاب و بازارچه نعلبندان است که حدودا 15 مرکز در دو روز گذشته در مرکز استان گلستان تخم مرغ دولتی توزیع شد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار