در راستای جذب گردشگر

گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان است و در راستای جذب و ماندگاری گردشگران روستاهای استان گلستان در کورس رقابت قرار گرفتند.

معرفی گلستان به عنوان پایلوت طبیعت‌گردی و بوم گردی در کشور

به گزارش گلستان24؛صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها از این راه توانستند وضعیت اقتصادی خودشان را بهبود بخشند و مشکلاتی نظیر بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه را مرتفع کنند.

صنعت جهانگردی بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی در‌آمد، اشتغالزایی و رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند.

امروزه صنعت گردشگری به توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورها کمک می‌کند که گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار شد تا جایی که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نامیدند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان است و بخش اعظمی از جاذبه‌های طبیعی، معماری، فرهنگی، مذهبی و تاریخی استان گلستان در محدوده روستاها قرار دارند.

خوشبختانه طی سالیان اخیر گرایش مردم به استفاده از جاذبه‌های گردشگری روستا در کشور و در استان گلستان شدت بسیار زیادی گرفته است.

تعداد 37 روستای هدف گردشگری در گلستان وجود دارد که از این تعداد 13 روستا مصوبه هیئت دولت را اخذ کردند و 24 روستا مورد موافقت کارگروه  گردشگری استان گلستان قرار گرفتند و تعدادی از روستاها با همت میراث فرهنگی که متولی اصلی گردشگری هستند قطعا به روستاهای هدف گردشگری خواهند پیوست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه اقداماتی که در حوزه گردشگری روستایی صورت گرفته است، گفت: امروزه موضوع اقامت و گردشگری فقط مختص شهرها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیست و اقداماتی در زمینه گردشگری روستایی صورت گرفت و این اقدامات مختص حوزه میراث فرهنگی نیست بلکه اداره کل روستایی اقدامات بسیار خوبی را در زمینه گردشگری انجام داده است همچنین دستگاه‌های استانی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست و غیره در این زمینه پای کار آمدند و این امر سبب شد تا گردشگران بسیاری از روستاهای ما دیدن و در آنجا اقامت کنند.

روستایی در گلستان وجود ندارد که در زمینه بوم‌گردی و اقامت گردشگران وارد نشده باشد و خوشبختانه حمایت‌های مالی و تسهیلاتی در زمینه گردشگری بسیار خوب بود و امروزه روستاها در کورس رقابت قرار گرفتند تا ماندگاری گردشگر در روستاها قوت پیدا کند.

اولویت میراث‌ فرهنگی بر مبنای روستاهای هدف گردشگری بود ولی به دلیل وجود متقاضی در حوزه‌های گردشگری پا را فراتر گذاشتیم و حدود 37 روستای هدف گردشگری در گلستان ایجاد شد.

امروز اکثر روستاهای شمالی و جنوبی متقاضی در حوزه گردشگری هستند و خوشبختانه در نوروز 1396 بیشترین اقامت را در روستاهای گردشگری استان گلستان داشتیم.

امروزه بیشترین اقامت گردشگری ما در بحث گردشگران خارجی در بوم‌گردی روستایی است و تنگه راه کلبه ترکمن امروز خوب توانسته است گام بلندی در زمینه گردشگری بردارد و در روستای خالدنبی بیشترین گردشگر خارجی را به خود اختصاص دادیم.

گردشگران خارجی فقط به شهرها نمی‌آیند بلکه روستاها نیز جزو حوزه گردشگری محسوب می‌شوند 85 درصد تسهیلات روستایی در استان گلستان در بحث گردشگری است و یک نقطه قوتی برای گلستان محسوب می‌شود گلستان در کشور به عنوان پایلوت طبیعت‌گردی و بوم‌گردی شناخته شده است و می‌طلبد که در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

بالغ بر 4 هزار نفر گردشگر خارجی در گلستان داشتیم که برخی از آنها در قالب تور گردشگری از استان‌های دیگر به گلستان سفر و در آنجا اقامت کردند و بیشترین گردشگران خارجی ما در روستاها اقامت کردند روستاهایی نظیر خالدنبی، فارسیان، تنگه‌راه و اکثر روستاهای ناحیه جنوبی گلستان مستقر شدند.

تولید هدفمند نشود بازارچه اتفاق نخواهد افتاد خوشبختانه حلقه مفقودی که ما در صنایع دستی داشتیم بحث بسته بندی، تولید و به ویژه کیفیت یکی از معضلات ما محسوب می‌شد که با حل موضوع بسته‌بندی و با ایجاد مراکز تخصصی، طراحی و کیفیت را حل کردیم.

بازارچه باید در داخل شهرها و مسیر جاده اصلی اتفاق بیافتد و در نوروز سال جاری یکی از برنامه اصلی ما این است که در سه نقطه محور اصلی تهران مشهد بتوانیم در محور استان گلستان بازارچه صنایع دستی را ایجاد کنیم که با این روش قطعا معضل فروش صنایع دستی استان مرتفع خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه استان گلستان گفت: توریست به دو دسته تقسیم می‌شود دسته اول توریست منطقه‌ای و ملی است و دسته دوم توریست بین‌المللی است

منظور از توریست منطقه‌ای و ملی این است که مردم از یک شهر به شهر دیگر و یا از منطقه‌ای به روستای دیگر جا به جا شوند که منجر به توسعه ناحیه‌ای و یا توسعه منطقه‌ای می‌شود.

منظور از توریست بین‌المللی این است که اقتصاد ملی را تقویت کند و ایجاد فرصت شغلی و تنوع شغلی کند و همچنین ارزش افزوده و ارزآوری ایجاد کند که در این زمینه باید بتوانیم از کشورهای پیرامونی به ویژه کشورهای مسلمان تورهایی را راه‌اندازی کنیم تا گردشگران از جاهای دیگر وارد کشور ایران شوند و این امر منجر به توسعه ملی می‌شود.

مزیت نسبی استان گلستان در درجه نخست کشاورزی و صنایع تبدیلی است ما باید بتوانیم محور روستایی خودمان را کشاورزی و صنایع تبدیلی بدانیم و در کنار آن صنایع گردشگری هم داشته باشیم.

سال گذشته یک میلیون و 148 گردشگر وارد کشور ایران شدند اگر کشورهایی نظیر یونان که در حوزه گردشگری فعالیت کردند را با کشور ایران مقایسه کنیم 70 درصد درآمد اصلی کشور یونان ناشی از توریسم است در صورتی که 60 درصد از درآمد ارزی ما از فروش نفت است ولی کشور یونان درصد بالایی از درآمد ارزی‌اش از توریسم است بیش از جمعیت خودش توریسم می پذیرد.

چالش‌هایی که در جذب توریست در ایران وجود دارد می‌توان به کمبود زیرساخت‌های مناسب در منطقه، فقدان اقامتگاه، فقدان سایتهای تفریحی اشاره کرد همچنین در نوار ساحلی خلیج گرگان کارهای خوبی برای گردشگری انجام نشده است امکانات کافی برای گردشگران وجود ندارد فقدان شبکه‌های حمل و نقل مناسب بویژه در مسیرهای راه مناطق کوهستانی برای گردشگران از جمله چالش‌هایی که که جذب گردشگر را در گلستان کاهش می‌دهد.

چالشها و موانع بهداشتی در گلستان وجود دارد به عنوان مثال در تنگه راه موانع بهداشتی بیداد می‌کند سطل‌های آشغال به میزان کافی در آن مکان تعبیه نشده است.

چالش‌ها و موانع فرهنگی و اقتصادی در گلستان وجود دارد که باید به مولفه‌هایی که استان‌های همجوار ندارند پرداخته شود.

دهیار روستای پاقلعه شهرستان رامیان گفت: روستای پاقلعه شهرستان رامیان از سال 1384 هدف گردشگری قرار گرفت ما دوست داشتیم که مسافر و توریست زیادی داشته باشیم ولی به دلیل عدم امکانات کافی، گردشگران زیادی در این مسیر نداشتیم مسافر دوست دارد که خانه‌های قدیمی و بخاری‌های هیزمی داشته باشد ابریشم‌بافی در روستاها وجود داشته باشد اما به دلیل کمبود امکانات، گردشگر کم است.

بافت قدیمی روستاها در این مکان حفظ نشده است و هیچ خدمات رفاهی و یا اقامتگاهی برای گردشگران در این روستا نداریم بحث روشنایی نداریم طرح هادی کاملا اجرایی نشده است مکاتبات زیادی برای تغییر کاربری و اجرای طرح هادی انجام دادیم ولی از سوی میراث فرهنگی کاری صورت نگرفته است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار