رئیس کل دادگستری گلستان از صدور بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ رای جایگزین حبس در محاکم گلستان از ابتدای امسال تا کنون خبر داد و گفت: جلوگیری از برچسب مجرمیت به افراد و رویکرد اصلاح متهم از اهداف صدور آرای جایگزین حبس است.

صدور 2379 رای جایگزین حبس در محاکم استان گلستان

به گزارش گلستان24،به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه قضات گلستانی از ابتدای امسال تا کنون بیش از دو هزار و 379 رای جایگزین حبس صادر کردند، افزود: این آرا برای کسانی که جرایم سبک غیرعمد مرتکب شده اند و سابقه کیفری ندارند صادر می شود.

 

وی افزود: در صدور این آرا، نوع جرم و شخصیت فرد در نظر  گرفته می شود و  قضات متناسب با آن رای صادر می کنند.

 

هاشمیان تصریح کرد: نوشتن مقاله، کاشت درخت، مطالعه کتاب، فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای، خدمات عمومی رایگان در حوزه محیط زیست، شهرداری و بهداشت و ویزیت رایگان بیماران نیازمند از جمله آرای جایگزین حبس است که قضات گلستانی امسال صادر کرده اند.

 

این مقام ارشد قضایی گفت: تعداد آرای جایگزین حبس صادر شده  نشان می دهد، قضات ما رویکرد خود را نسبت به مجازات زندان تغییر داده اند.

 

هاشمیان با بیان اینکه گلستان از استان های پیشرو در صدور آرای جایگزین حبس است، افزود: قضاتی که آرای جایگزین حبس صادر می کنند تجلیل می شوند.

 

وی اظهارداشت: علاوه بر این آرا، قرار تعلیق در مرحله دادسرا (مختومه شدن پرونده در مرحله دادسرا با هدف جلوگیری از برچسب زنی به افراد)، آزادی مشروط  و تعلیق مراقبتی (مجازات حبس متهم برای مدت معینی معلق و دستوراتی برای بازسازی شخصیت متهم مانند دوره های تربیتی، آموزشی یا ترک اعتیاد صادر می شود) از دیگر نهادهای پیش بینی شده در قانون جدید مجازات اسلامی است که قضات گلستانی امسال برای محکومان صادر کردند.

 

هاشمیان با بیان اینکه تاکید ما بر استفاده از مجازات های جایگزین حبس به معنای آسان گرفتن به مجرمان خطرناک نیست، تصریح کرد: در جرایم خشن و جرایمی که پای ناموس مردم و امنیت جامعه در میان است تاکید ما و رویکرد قضات، سختگیرانه است.

 

این مقام ارشد قضایی استان افزود: در برخی پرونده ها مانند دعاوی خانوادگی، صدور مجازات زندان نه تنها راهگشا نیست بلکه در مواردی سبب عمیق تر شدن شکاف طرفین پرونده می شود.

 

هاشمیان از قضات خواست: تا جایی که امکان دارد از ورود افراد به ویژه کسانی که قرار است فقط  برای چند روز به زندان بروند، جلوگیری کنند.

 

وی گفت: چند روز زندان، نه تنها دردی از این افراد دوا نمی کند بلکه سبب ایجاد سوء پیشینه کیفری برای آنان نیز می شود که می تواند آینده شغلی و خانوادگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار