فرمانده پلیس راه استان گلستان گفت: با وجود اینکه مجموع تصادفات در محورهای مواصلاتی استان گلستان حدود ۴ درصد کاهش دارد اما تعداد کشته‌شدگان ۲۹ درصد افزایش یافته است.

تعداد کشته‌شدگان سوانح ترافیکی ۲۹ درصد افزایش یافته است

به گزارش گلستان 24،سالانه حدود 16 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و ده‌ها هزار نفر هم در این حوادث آسیب می‌بینند. کاهش این حوادث به ویژه تصادفات فوتی اولویتی بوده که سال‌هاست بر آن تأکید می‌شود. هرچند در این سال‌ها تعداد کشته‌شدگان در این‌گونه حوادث کاهش دارد اما هنوز هم جان‌های بسیاری به علت عدم رعایت قوانین و مقررات، ناایمن بودن راه‌ها و البته عدم استاندارد خودروهایی که بیشتر شبیه ارابه‌های مرگ هستند، از دست می‌روند.

در استان گلستان با داشتن بیش از 5 هزار 300 کیلومتر محور مواصلاتی هم تلفات جاده‌ای گرچه کاهش یافته اما هنوز تعداد و درصد جان باختگان بالاست. آن‌طور که فرمانده پلیس راه استان می‌گوید: با اینکه سرجمع تصادفات در محورهای مواصلاتی استان حدود 4 درصد کاهش دارد اما تعدا کشته شدگان 29 درصد افزایش یافته است.

 

به گفته سرهنگ علی عبدی، نزدیک به 70 درصد محورهای فرعی و جاده‌های روستایی استان ناایمن بوده و بیشتر تصادفات هم در همین محورها رخ می‌دهد. وی که برای بازدید و دیدار با خبرنگاران تسنیم به دفتر این خبرگزاری آمده بود، توضیحاتی درباره ویژگی‌های استان و علل تصادفات و راهکارهای پیشگیرانه از این‌گونه حوادث داده است. در ادامه بخشی از گفتگوی ما با فرمانده پلیس راه استان گلستان را می‌خوانید.

استان گلستان درخصوص سوانح ترافیکی چه وضعیتی دارد؟

عبدی: در استان چند سالی است که شاهد کاهش تصادفات هستیم. سال گذشته مجموع تصادفات کاهش چشمگیری داشت و حتی جزء استان‌های برتر کشور در این زمینه بودیم. امسال هم تا پایان دی ماه سرجمع تصادفات استان 4 درصد کاهش دارد شامل کاهش 7 درصدی در تصادفات جرحی، کاهش 12 درصدی تصادفات خسارتی و کاهش 8 درصدی تعداد مجروحین بوده است. اما متأسفانه به رغم کاهش در این بخش‌ها تعداد تصادفات فوتی و جان‌باختگان این سوانح در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 29 درصدی پیدا کرده است.

چه عوامل تعیین کننده‌ای در بروز تصادفات در استان نقش دارند؟

عبدی: وضعیت راه‌ها، شرایط و ایمنی خودروها، راننده به عنوان کاربر ترافیکی و شرایط محیطی در بروز یک تصادف نقش دارند. تا زمانی که همه دستگاه‌های وظیفه‌مند، خودروسازان، راه‌سازان و متولیان امر فرهنگ‌سازی به این موضوع مهم ورودی جدی نداشته باشند، نمی توانیم موفق باشیم.

همان‌طور که اشاره کردید وضعیت راه‌ها هم مسئله مهمی در بروز تصادفات هستند، وضعیت راه‌های استان از نظر ایمنی چگونه است؟

عبدی: بیش از 5 هزار و 300 کیلومتر راه در استان گلستان داریم که 70 درصد راه‌های استان فرعی و روستایی است. از نظر علائم و نشانه ها، تابلوها، عرض راه در حوزه روستایی ضعیف هستیم. بعضا اگر راننده ای 30 تا 50 سانتی متر سمت چپ یا راست منحرف شود تصادف رخ به رخ اتفاق می افتد. اکثر تصادف های فوتی ما در محورهایی رخ می‌دهد که فاقد جداکننده هستند.

 

امیدواریم دستگاه‌های متولی برای راه‌های فرعی و روستایی و حتی راه‌های اصلی که فاقد جداکننده هستند، چاره‌ای بیندیشند. محور بندرترکمن تا آق‌قلا، بدراق‌ملا به گنبدکاووس، کلاله تا مراوه‌تپه که به خط نو معروف است، اگر جداکننده‌ای در وسط جاده نداشته باشیم سبب وقوع تصادفات و کشته شدن و مصدومیت‌های شدید قطع نخاعی و دست و پا می شود.

چندسال قبل در شورای ترافیک استان گلستان سند جامع کاهش تصادفات تهیه و مصوب شد، آیا مفاد این سند مبنای عمل قرار گرفته است؟

عبدی: بله، همه دستگاه‌ها در این موضوع پیگیر هستند اما تا زمانی که راه‌ها اصلاح نشود و خودروها هم ایمنی لازم را نداشته باشند، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم و به طبع همچنان شاهد جان باختن شهروندان خواهیم بود. با شرایط موجود هر فردی اگر بگوید  می تواند تصادفات را به حداقل برساند، موفق نخواهد بود.

از طرفی دیگر عموما مصوبات باید اجرایی شوند اما ممکن است برخی دستگاه ها بنا به دلایلی که شاید منطقی هم باشد، شاید خیلی از مصوبات را اجرا نکنند زیرا اگر مصوبات شورای ترافیک اجرایی می‌شد، وضعیت این‌گونه نبود.

به افزایش درصد جان‌باختگان در 10 ماهه امسال اشاره کردید، چند درصد از فوت‌شدگان رانندگان موتورسیکلت و ترک‌نشین‌ها هستند؟

عبدی: در سال‌های اخیر تعداد فوت شدگانی که راکب یا ترک نشین موتورسیکلت بودند کاهش پیدا کرده و در 10 ماهه امسال به 34 درصد رسیده با این حال هنوز هم این میزان خیلی زیاد است.

در 4 سال گذشته بیش از 23 هزار کلاه ایمنی به صورت رایگان با همکاری اداره کل راهداری بین رانندگان موتورسیکلت توزیع کردیم. هر ساله هم شاهد برخورد و اعمال قانون هستیم تا کمی از تصادفاتی که موتورسیکلت در آن نقش دارد، کاهش پیدا کند.

 براساس بررسی‌های پلیس راه مهم‌ترین علت وقوع تصادفات چه مواردی است؟

عبدی: تجاوز از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ ناگهانی خودروها، عدم رعایت حق تقدم حین سبقت و تجاوز به راست مهم ترین زمینه های بروز تصادفات است.

 

بیشترین تصادفات در کدام محورهای استان رخ می‌دهد؟

عبدی: بیشترین تصادفات در مسیر گرگان تا خان ببین، بندرترکمن تا کلاله و بیشتر بریدگی‌های غیراستاندارد مانند بریدگی گرجی‌محله رخ می‌دهد. هم چنین در محور جنگل گلستان به ویژه در "پیچ‌سایه" هم 9 نفر در 2 سال اخیر جان خود را در تصادفات از دست دادند و 18 تن هم مصدوم شدند.

چه تعداد دوربین کنترل سرعت در جاده‌های استان نصب شده است؟

عبدی: در گذشته 4 دستگاه دوربین در جاده‌ها نصب بود که اخیراً تعداد آنها به 22 دوربین افزایش یافته است. اغلب کشورهایی که در زمینه ترافیک پیشرفته محسوب می‌شوند، از امکانات و تجهیزات به‌روزی استفاده می‌کنند.

برخورد با رانندگان متخلف در 10 ماهه امسال چقدر افزایش یا کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است؟

عبدی: اعمال قانون و صدور برگ‌های جریمه در این مدت 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. البته صرفا با جریمه کردن نمی توان انتظار داشت فرهنگ ترافیکی جامعه ارتقاء پیدا کند.

باید در زمینه فرهنگ‌سازی در سنین کم و افرادی که هنوز گواهینامه اخذ نکرده‌اند و وارد چرخ ترافیک نشده‌اند، کار شود و در کنار آن ابزارها و تجهیزات هم باید الکترونیکی شده و استفاده از آن توسعه پیدا کند.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار