براساس آمارهای رسمی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان تعداد جان باختگان در تصادفات برون شهری گلستان در ۹ ماهه امسال ۴۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

افزایش 44.2 درصدی تعداد جان باختگان در حوادث ترافیکی

به گزارش گلستان24؛سالانه بیش از 16 هزار نفر از مردم کشورمان جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند و هزاران خانواده نیز در سوگ عزیزانشان می‌نشینند. هرچند در یک دهه گذشته تلاش شده تا تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند اما همچنان این موضوع دومین عامل مرگ و میر درکشور به شمار می‌رود.

در استان گلستان هم تلفات جاده‌ای با اینکه در سال‌های اخیر با شیبی منطقی، روندی کاهشی پیدا کرده بود اما به یک‌باره در 10 ماهه امسال تعداد جان‌باختگان افزایش چشمگیری یافت.

آمارهای رسمی که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان منتشر شده است، نشان می‌دهد تعداد جان باختگان در تصادفات برون شهری استان، در 9 ماهه امسال 44.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و برهمین اساس در این مدت 260 نفر در تصادفات برون‌شهری و محورهای روستایی استان جان خود را از دست داده‌اند.

حوادث

 

افزایش تلفات جاده‌ای بنا به دلایل مختلفی از جمله شرایط محیطی، عدم استاندارد بودن خودروها، عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی کاربران ترافیکی و البته ناایمن بوده راه‌ها رخ می‌دهد.

مسئولان برای ایمن سازی محورهای فرعی و روستایی اقدام کنند

موضوعی که فرمانده پلیس راه استان گلستان هم بدان اشاره می‌کند و می‌گوید: در بزرگراه‌ها و در راه های فرعی و روستایی که شامل 70 درصد راه های استان می شود، مشکلات زیادی داریم. در بحث راه‌های فرعی به دلیل عرض کم و کمبود علایم و تابلو همواره شاهد بروز تصادفات متعددی هستیم که منجر به فوت سرنشینان می‌شود. این جاده‌ها به گونه‌ای است که اگر راننده 30 تا 50 سانتی متر به چپ یا راست منحرف شود، با خودرویی که از مقابل می‌آید، تصادف می‌کند.

به گفته سرهنگ علی عبدی، بیشتر تصادفاتی که در استان رخ داده در محورهایی بوده که فاقد جداکننده یا همان گاردریل‌ها هستند.

او این مسئله را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: دستگاه متولی باید اقدامات ایمن‌سازی را در محورهای فرعی و روستایی و حتی راه‌های اصلی فاقد جداکننده انجام دهد.

بریدگی‌های سطح جاده های استان ناایمن است

عبدی نقص دیگر در راه‌های استان را بریدگی‌های ناایمن می‌داند و اضافه می کند: بیشتر بریدگی‌هایی که در محورهای بزرگراهی استان وجود دارد ناایمن است و باید تبدیل به دوربرگردان‌های یوترن شود.

او آمارهایی هم از تصادفاتی که در 10 ماهه امسال در جاده‌های استان رخ داده است می‌دهد. این آمارها نشان می‌دهد گرچه در سرجمع تصادفات برون شهری کاهشی 4 درصدی در استان به ثبت رسیده اما وقوع تصادفات فوتی از نظر تعداد 29 درصد افزایش پیدا کرده است.

شناسایی 123 نقطه پرحادثه در جاده‌های گلستان

فرمانده پلیس راه استان گلستان ادامه می‌دهد: در طول جاده‌های استان 123 نقطه پُرحادثه شناسایی شده که متأسفانه سال گذشته تنها 48 نقطه آشکارسازی شده است. او معتقد است صرف آشکارسازی نمی‌تواند نقش چندانی در کاهش تصادفات داشته باشد و باید نواقص این نقاط برطرف شود.

او می گوید: تعداد دوربین‌های کنترل سرعت هم در طول جاده‌های استان افزایش یافته و به 22 دستگاه رسیده است. از سویی دیگر اعمال قانون هم در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشدی 11 درصدی دارد با این حال به دلیل نواقص راه ها و استاندارد نبودن خودروها شاهد افزایش تعداد تصادفات منجر به فوت در استان بوده ایم.

فرمانده پلیس راه استان گلستان در حالی از ایمن نبودن جاده‌ها و خودروها و برخی شرایط محیطی که منجر به بروز تصادفات و تلفات در جاده ها سخن می گوید که به نظر می‌رسد نقش پُررنگی را برای پلیس راه متصور نیست. این در حالی است که مقام معظم رهبری 26 شهریور امسال در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان علوم انتظامی با اشاره به این امر مهم فرمودند: « در قضییه جاده‌ها و تصادف‌هایی که در جاده‌ها پیش می‌آید سهم نیروی انتظامی در جلوگیری از حوادث جاده‌ای چقدر است؟ این را باید بررسی کرد، البته عوامل گوناگونی و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه سهم دارند، سهم نیروی انتظامی، سهم وزارت راه، سهم دستگاه‌های گوناگون صنعتی دیگر در این حادثه چه اندازه است؟ کاری کنیم که مردم ما این بخش حادثه‌خیز و تلخ و دردناک را در زندگی خود نداشته باشند».

بنابراین نه تنها پلیس راه باید اقدامات نظارتی و اعمال قانون را در دستور کار داشته باشد بلکه باید در زمینه پیشگیری از بروز تصادفات هم ایفای نقش کند.

موضوعی که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان بر آن صحه می‌گذارد. مهدی میقانی خواستار تحلیلی درست از افزایش تلفات جاده‌ای در ماه‌های گذشته است.

افزایش 44.2 درصدی تعداد جان باختگان در حوادث ترافیکی

او معتقد است، جاده همان جاده سال قبل است بلکه ایمنی برخی از نقاط هم افزایش یافته برای همین باید به دنبال پیدا کردن چرایی افزایش تصادفات و تلفات ناشی بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان با اشاره به افزایش 44.2 درصدی تعداد جان باختگان در حوادث ترافیکی تا پایان آذرماه امسال می‌گوید: در کل سال گذشته تعداد تلفات در جاده‌های برون شهری و روستایی استان 235 نفر بود اما در 9 ماهه امسال این تعداد به 260 نفر افزایش یافته است.

این آمار گویای این است که تقریبا روزانه یک نفر در جاده‌های استان براثر تصادفات جان خود را از دست داده است.

او علاوه بر راه، عامل انسانی، خودرو و شرایط محیطی، پلیس را هم یکی از اضلاعی می‌داند که باید در پیشگیری و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نقش ایفا کند.

بیشتر تصادفات منجر به فوت در جاده های فرعی رخ می‌دهد

میقانی هم با تأیید اینکه اغلب تصادفات منجر به فوت در راه‌های فرعی استان رخ می‌دهد، معتقد است پلیس راه باید انرژی خود را معطوف به این محورها کند.

براساس آمارهایی که او ارائه می‌دهد در نیمه نخست امسال 188 نفر در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که 60 نفر از آنان در 20 نقطه کشته شدند. علاوه براین در بزرگراه‌ها در 9 ماهه امسال 19 نفر جان باختند و بقیه فوت‌شدگان در محورهای فرعی و روستایی بودند. این آمار پیام‌های زیادی دارد که یکی از آنها اینست که باید حضور پلیس و ایمنی در این راه‌ها افزایش یابد.

نقاط پرحادثه در جاده های استان آشکارسازی شد

او درباره وجود 123 نقطه پُرحادثه‌ای که گفته می‌شود در طول راه‌های استان شناسایی شده است، می‌گوید: در یک‌بازه زمانی 3 ساله که منتهی به ابتدای مهر سال 94 بود و براساس آمار و اطلاعات مربوط به تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی که استخراج و جمع‌بندی شد، 123 نقطه در طول راه‌های استان "دارای تصادف" اعلام شد که از این تعداد 48 نقطه "پُرتصادف" است.

در نخستین گام این نقاط پرتصادف باید آشکارسازی می‌شد و در این زمینه هم استان گلستان جزء چند استانی بود که توانست پیش از فرارسیدن سفرهای نوروزی سال 96 اقدام به این کار کند. از دیگر سو، سازمان راهداری هم مشاوری برای بررسی نقاط پرتصادف گرفته که براساس کارشناسی‌های انجام شده 11 نقطه در طول راه‌های استان اولویت‌دار اعلام شده که تا یک‌ماه آینده این مسئله به استان ابلاغ می‌شود. برهمین اساس در این نقاط اقدامات مربوط به رفع نواقص متناسب با وضعیتی که دارند، انجام خواهد شد.

همه ساله حوادث و سوانح ترافیکی در جاده های استان جان های زیادی را می گیرد و خانواده های بسیاری را داغدار می کند. در این بین ماجرای مصدومیت های ناشی از تصادفات هم مطرح است که سالانه صدها میلیارد تومان از درآمدهای عمومی کشور در این بخش هزینه می‌شود، در حالی که شاید منطقی ترین اقدام این باشد که همین بودجه برای ایمنی راه‌ها و اصلاح و ارتقاء فرهنگ ترافیکی هزینه شود. در دیگر سو مشارکت و هماهنگی دیگر دستگاه‌ها و نهادهای وظیفه‌مند در امر کاهش تصادفات و تعداد جان‌باختگان این حوادث قرار دارد که به نظر می‌رسد تنها راه دستیابی به این همکاری، داشتن سندجامعی است که اجرای آن برای دستگاه‌های مختلف الزام‌آور باشد.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار