مدیرکل شیلات گلستان گفت: کلید حل مشکل بیکاری گلستان در گرو اجرای کامل و استفاده فراگیر از ظرفیت های شیلاتی استان است.

بهره برداری از ظرفیت شیلاتی کلید مشکل بیکاری گلستان است

به گزارش گلستان24؛سیدجواد قدی علوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پهنه دریای خزر، افزون بر 100 کیلومتر ساحل، زمین های بکر و شوره زار و چاه های آب متعدد بهترین فرصت برای اجرای طرح هایی است که نتیجه آن ایجاد فرصت های شغلی پایدار و افزایش درآمد گلستانی ها است. 
وی بیان کرد: طرح های تحول زای شیلات که در گلستان تاکید فراوانی بر اجرای آن می شود ، منشا اثرات فراوان در توسعه اقتصادی، اشتغال و افزایش درآمدهای مردم بوده و برهمین اساس توسعه و گسترش خدمات آن از برنامه های محوری این مجموعه است.
مدیرکل شیلات گلستان به اجرای طرح ماهی در قفس اشاره کرد و گفت : یکی از برنامه های شیلات استفاده از ظرفیت آب های دریای خزر برای افزایش تولیدات و ایجاد فرصت های شغلی است که طرح ماهی در قفس نمونه عینی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است. 
قدس علوی اظهار کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی ، چاره ای جز گسترش فعالیت هایی مانند تولید ماهی در قفس که ابزار اصلی آن بهره مندی از آب دریا است را نداریم و باید از این موهبت ها به درستی و با برنامه ریزی صحیح استفاده کنیم. 
وی ادامه داد: با مطالعه انجام شده 4 منطقه برای اجرای این طرح در گلستان مناسب تشخیص داده شد که تاکنون در 2 منطقه اجرایی و به مرحله تولید رسیده است. 
مدیرکل شیلات گلستان گفت: هم اینک افزون بر 10 متقاضی پیگیر دریافت مجوز اجرای این طرح در گلستان هستند که امیدواریم با کسب مجوزهای لازم ، فعالیت خود در این بخش را آغاز کنند. 
قدس علوی بیان کرد: چشم انداز تدوین شده در افق 1404 برای طرح پرورش ماهی در قفس ، تولید هشت هزار تن ماهی و ایجاد زمینه اشتغال برای 2 هزار و 880 نفر است که این طرح جایگزین مناسبی برای ماهیگیری در دریا و تلاش برای حفظ ذخایر آبی خزر نیز است. 
وی به طرح پرورش ماهیان خاویاری در گلستان نیز اشاره کرد و افزود: برند اصلی تولید خاویار ایران متعلق به گلستان است اما به دلایل گوناگون از جمله آلودگی رودخانه ها به عنوان محل اصلی تکثیر ماهیان خاویاری و تغییر اقلیم، میزان ماهیان خاویاری دریای خزر از 300 تن به یک تن کاهش یافته است.
مدیرکل شیلات گلستان اظهار کرد: یکی از برنامه ها تلاش برای پرورش مصنوعی ماهیان خاویاری است تا از این طریق از نابودی قطعی این آبزی ارزشمند جلوگیری شود. 
قدس علوی افزود: هم اینک صید ماهیان خاویاری در خزر ممنوع است و توجه بیشتر به تولید وتکیثر این آبزی در مراکز تکثیر، ماهیان خاویاری را از شرایط بحرانی خارج کرده و به ثبات نسبی خواهد رساند. 
وی ادامه داد: طرح پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد و مجتمع های خاویاری، ایده های به اجرا درآمده شیلات گلستان برای جلوگیری از نابودی این آبزی و ایجاد فرصت های جدید اشتغال است.
به گفته وی؛ تاکنون 23 متقاضی راه اندازی مراکز پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد شده اند که از آنان به دلیل نقش آفرینی موثر در ایجاد شغل ، درآمد و رونق اقتصادی به طور کامل حمایت خواهد شد. 
وی بیان کرد: دوره تولید ماهیان خاویاری هشت ساله است اما در مراکز آزمایشگاهی و علمی شیلات گلستان به دنبال کاهش مدت این دوره هستیم و امیدواریم با پایان یافتن تحقیقات آزمایشی و به ثمر نشستن آن، این دوره را به 3 تا 5 سال کاهش داده و از این طریق بهره وری هر چه بیشتر را نصیب پرورش دهندگان ماهیان خاویاری استان کنیم . 
قدس علوی اضافه کرد: چشم انداز شیلات استان درافق 1404، افزایش تولیدات ماهیان خاویاری در مزارع منفرد به هشت هزار تن گوشت و 48 تن خاویار و در مجتمع های تولید خاویار؛ 400 تن خاویار با اشتغالزایی 4 هزار و 800 نفر است . 
مدیرکل شیلات گلستان ، پرورش میگو را دیگر ظرفیت مهم شیلات گلستان دانست و گفت : برنامه های جامع استان برای بهره برداری کامل از این ظرفیت ، رونق اقتصادی کم نظیری را نصیب گلستان کرده و بر درآمدهای پایدار استان خواهد افزود . 
قدس علوی بیان کرد : مجتمع تولید میگوی گمیشان هم اینک مهمترین مرکز تولید این آبزی در کشور است که در طراحی نهایی با سطح 28 هزار هکتار ، نیاز میگوی داخل را به طور کامل تامین و خواهد توانست به یکی از مراکز اصلی صادرات این گونه به خارج از کشور تبدیل شود. 
وی افزود: هم اینک 10 سرمایه گذار در حال تولید و پرورش میگو در 514 هکتار مفید و 32 مزرعه هستند و توانستند امسال هزار و 690 تن میگو برداشت کنند.
مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: 80 درصد میگوی تولیدی گلستان به خارج از کشور صادر می شود که این میزان محصول امسال 8 میلیون دلار ارز نصیب کشور کرد. 
وی گفت: پیش بینی شیلات گلستان از طرح پرورش میگو در افق چشم انداز 1404 ، تولید 17 هزار و 250 تن میگو ، ارز آوری 100 میلیون دلاری و اشتغال زایی 8 هزار و 500 نفر است .
قدس علوی بیان کرد: نگاه شیلات گلستان به پرورش میگو ، تکمیل همه فرایندها و زنجیره کامل تولید آن در گلستان است تا از نیاز به استانهای دیگر در مراحل گوناگون مانند تامین بچه میگو ، خوراک میگو و مانند آن بی نیاز شده و تمام مراحل آن را در استان انجام دهیم . 
مدیر کل شیلات گلستان افزود: با وجود نقش موثر طرح های گوناگون شیلات و تاثیرگذاری فراوان آن در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در گلستان ، برخی دستگاه ها با موانع بی دلیل ، سرمایه گذاران را دلسرد کرده و آنها را از استان فراری می دهند. 
وی اظهار کرد: اگر این محدودیت ها با نگاه حمایت گرانه دستگاه ها از میان برود و بخش خصوصی به سرمایه گذاری در استان ترغیب شود ، بسیار زودتر از افق های پیش بینی شده در 1404 به دستاوردهای مورد نظر رسیده و در اشتغال و توسعه استان نقش آفرینی خواهیم کرد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار