مدیرکل شیلات گلستان:

مدیرکل شیلات استان گلستان با بیان اینکه ارزآوری هر شش زالو با یک بشکه نفت برابر است، گفت: توسعه کارگاه های تکثیر و پرورش زالو طبی یکی از راه حل های رفع مشکل بیکاری و افزایش درآمد در استان است.

کاهش بیکاری با پرورش زالو در گلستان

به گزارش گلستان 24،سیدجواد قدس علوی روز چهارشنبه در اولین کارگاه ملی تکثیر و پرورش زالو طبی در گرگان اظهارکرد: این صنعت با توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی به زالو در حال گسترش است که سرمایه گذاری در این بخش تاثیرگذار و ثمربخش خواهد بود.
وی بیان کرد: زالو درمانی به عنوان یکی از اصول درمانی توصیه شده طب سنتی در حال توسعه در کشور و جهان بوده و به همین تناسب نیاز به تکثیر و پرورش زالو در حال افزایش است.
مدیر کل شیلات گلستان ادامه داد: با افزایش مصرف سموم شیمیایی در بخش کشاورزی، زیستگاه های طبیعی زالو در حال نابودی بوده و رونق و گسترش تکثیر مصنوعی زالو طبی ضروری است.
قدس علوی ادامه داد: همه منابع تکثیر و پرورش زالو در کشور و به خصوص گلستان وجود دارد که بهره مندی از این امکانات می تواند به رونق و توسعه هر چه بیشتر این صنعت نوپا در استان منجر شود.
وی بیان کرد: توجه به بازارهای جهانی و افزایش صادرات این محصول باید به برنامه و اولویت جدی فعالان این بخش تبدیل شده و از مزایای آن برای ارزآوری بیشتر استفاده شود.
مدیرکل شیلات گلستان اظهار کرد: ارزآوری پرورش زالو می تواند به ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه این صنعت و حل مشکلات سرمایه گذاران توسط مدیران نیز منجر شود.
وی افزود: هر واحد بهره برداری و تولید زالو به 130 مترمربع فضای مسقف احتیاج دارد که این نیاز اندک به فضای کاری می تواند راه اندازی آن در همه مناطق از جمله روستاها را آسان کند.
قدس علوی بیان کرد: اجرای این گونه طرح ها در روستاها می تواند علاوه بر ایجاد شغل پایدار برای جوانان روستایی از افزایش مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.
وی به فعالیت های علمی مرکز تکثیر زالوی گلستان اشاره کرد و گفت: مرکز تکثیر زالو گلستان به عنوان چهارمین مرکز در جهان به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو دست یافته است.
به گزارش ایرنا رییس دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان هم به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی در گلستان اشاره کرد و گفت: راه اندازی این گونه صنایع که سرمایه گذاری در آن نسبت به کارخانه های بزرگ کمتر و محدودتر است در دستور کار مسئولان و به عنوان اولویت جوانان جویای کار تبدیل شود.
علی نجفی نژاد اظهار کرد: مراکز تولیدی با بهره گرفتن از توان علمی دانش آموختگان دانشگاهی می توانند به افزایش کیفیت محصولات و تولیدات کمک کرده و بقای خود در بازار رقابتی را تضمین کنند. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز بر لزوم تکثیر و گسترش این گونه مراکز تولیدی در استان تاکید کرد و گفت: بازگشت سرمایه در صنعت پرورش زالو 2.5 ساله و به صرفه است که باید با معرفی مزایای این صنعت برای افزایش تعداد مراکز تولید و تکثیر زالو در استان برنامه ریزی شود.
محمود ربیعی اظهار کرد: بازارهای جهانی از تولیدات با کیفیت استقبال می کند و زالو تولید شده گلستان در صورت برخورداری از استاندارد جهانی می تواند به سکاندار فروش زالو در دنیا تبدیل شود.
وی بیان کرد: استانداری ازهمه طرح های مرتبط با رونق و توسعه این صنعت در گلستان حمایت می کند تا زمینه برای افزایش فرصت های جدید اشتغال فراهم شود.
مجتمع تکثیر و پرورش زالو در شهر سرخنکلاته از توابع شهرستان گرگان واقع است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار