مدیر کل فنی و حرفه‌ای گلستان:

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان گلستان، حرکت از مدرک گرایی به سمت مهارت آموزی را یکی از اهداف بلند مدت این اداره کل در گلستان عنوان کرد.

حرفه‌ آموزی تنها راه میانبر کسب درآمد است

به گزارش گلستان24؛امروزه مهارت آموزی یکی از مهم‌ترین راه‌های حل معضل بیکاری است و نداشتن مهارت لازم متناسب با بازار کار یکی از دلایل بیکاری جوانان و نوجوانان شناخته شده است.

 بر اساس آمارهای موجود نرخ بیکاری در استان گلستان ۱۱.۹ درصد اعلام شده است که به گفته مسئولان از میانگین کشوری بالاتر است.

این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری در گلستان، مسئولان را به سمت و سوی اندیشه‌ای تازه برای رفع آن کشاند و پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که نداشتن مهارت در بین نوجوانان و جوانان بخصوص تحصلیکردگان دانشگاهی یکی از مهمترین دلایل بیکاری این افراد در جامعه است.

حرفه‌ آموزی تنها راه میانبر کسب درآمد است

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان، فقدان مهارت‌های شغلی بازار کار استان را تحت الشعاع قرار داده و موجب بیکاری تعداد زیادی از جوانان شده است.

سید علیرضا حسینی طلب با بیان اینکه افزایش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در کنار توسعه سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند اهرم موثری در رونق اشتغال و کاهش بیکاری باشد، اظهار کرد: حرفه آموزی راه میانبری برای کسب درآمد است و تاثیر زیادی در بحث توسعه اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت استخدام ها بسیار کم شده است، افزود: ادامه این وضعیت در سال‌های اخیر و بیکاری جوانان موجب شد، تا طیف وسیعی از این افراد بخصوص تحصیلکردگان دانشگاهی راه نجات خود را از بیکاری، در یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بیابند.

وی افزود: یکی از اهداف بلند مدت این سازمان، خارج کردن جامعه گلستان از مدرک‌گرایی به سمت حرفه آموزی است که امید داریم با اجرای برنامه‌های جدید به آن دست یابیم.

 

آموزش۵۳۰ حرفه در گلستان

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان گلستان اظهار کرد: ۵۳۰ حرفه را در برنامه آموزش‌های حرفه‌ای قرار داده‌ایم و در سال‌جاری بیش از ۲۵ هزار نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند. 

وی افزود: کنار گذاردن مهارت‌های شغلی در چند سال گذشته و گرایش بیش از حد نوجوانان و جوانان به تحصیل در دانشگاه‌ها و امید به استخدام در بخش‌های دولتی، موجب افزایش بیکاری و عدم مهارت آموزی آنان شده است.

حسینی طلب ادامه داد: چندی پیش طرحی با موضوع بهره‌وری که یکی از شاخصه‌های اصلی فنی و حرفه‌ای است، نوشته شد که خروجی آن موجب افزایش بهره‌وری در مراکز فنی و حرفه‌ای شد. به طوری که آمارها نشان داد، امسال ۶ هزار نفر بیشتر از سال قبل به این مهارت‌ها روی آورده‌اند.

حسینی طلب با بیان اینکه کارگاه‌های مهارت‌های شغلی به تجهیزات مدرن و گران قیمتی مجهز هستند، افزود: سعی کرده‌ایم توزیع عادلانه‌ای برای آموزش مهارت‌های شغلی در سطح استان داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به اینکه تجهیزات کارگاهی حرف اول را در کسب مهارت‌ها و اشتیاق شرکت در کلاسها می‌زند، لذا مسئولان این حوزه از جمله سازمان مدیریت برنامه و بودجه باید برای به روز رسانی تجهیزات کارگاهی با این سازمان همگام باشد.

حسینی طلب ادامه داد: از سوی دیگر شناساندن افراد موفق پس از دوره مهارت آموزی توسط رسانه‌ها، یکی از راه‌های گرایش افراد به این مهارت‌ها و کاهش بیکاری است، که در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی گفت: فرهنگ مهارت آموزی در استان موضوع بکری است که جای کار بسیاری دارد و می‌طلبد تا مسئولان ارشد استان در کنار رسانه‌ها، مهارت‌ها و نتیجه آموزش این مهارت‌ها را بیشتر به مردم بشناسانند.

حسینی طلب در رابطه با ورد فنی و حرفه‌ای به حوزه «آی.تی» گفت: با توجه به اینکه گلستان داری پارک علم و فناوری است، بخش زیادی از آموزش این مهارت‌ها به این پارک مرتبط است که تا کنون موفقیت‌های زیادی هم داشته است.  

وی افزود: یکی از وردی‌های فنی و حرفه‌ای به بخش آی.تی وجود آموزشگاه‌های بخش خصوصی است که تعداد زیادی از۳۷۰ آموزشگاه بخش خصوصی فعال در استان، مهارت‌های آی. تی را آموزش می‌دهند.  

حسینی طلب اضافه کرد: تعداد پنج هزار و ۲۰ نفر در ۳۲۵ آموزشگاه آزاد فنی وحرفه‌ای از آموزش‌های مهارتی بهره برده‌اند.

وی اظهار کرد: البته باید در بحث فناورهای نوین کارگاه‌های جدیدی تجهیز شود که مستلزم تخصیص بودجه است.

دبیر شورای مهارت آموزی استان در رابطه با حرفه‌ آموزی دانش آموزان در کلاس‌های مهارتی گفت: برنامه جدیدی برای اجرای این طرح در دست اقدام است، که به محض اعلام از سوی آموزش و پرورش استان این دستگاه هم به آن ورد پیدا خواهد کرد.

 

 سند جامع مهارتی گلستان در دست تدوین است

مدیر کل فنی و حرفه‌ای گلستان، در رابطه با ایجاد شورای مهارت آموزی در استان نیز گفت: این شورا ذیل ستاد اشتغال استان تشکیل شده است که قرار است آموزش‌ها را مدیریت کند و بر همین اساس مصوب شد که یک سند جامع مهارتی برای این موضوع در استان تدوین شود، که در حال انجام است.

وی گفت: یکی از مزیت‌های تدوین این سند یکی بودن دیدگاه مسئولان به مساله اشتغال و حرفه‌آموزی است که قطعا تاثیرگذار خواهد بود و از جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

افزایش ۳۱ درصدی دوره‌های آموزشی

وی در ادامه به عملکرد ۱۰۰ روزه این اداره کل اشاره کرد و گفت: فنی و حرفه ای، از اواسط مهرماه امسال تا پایان دی‌ماه، تعداد هشت هزار و ۷۹۹ نفر را در ۱۷ مرکز دولتی سطح استان در بخش‌های صنعت، خدمات، فرهنگ، هنر و کشاورزی آموزش داده است.

مدیر کل آموزش فنی وحرفه‌ای استان گلستان ادامه داد : میزان آموزش در بخش دولتی در سطح استان از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال‌جاری به رقم ۲۵ هزار و ۲۹۱ نفر دوره رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در حوزه آموزش سربازان وظیفه نیروهای مسلح، که بسترهای شغلی آینده آن‌ها را مهیا می‌کند، در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۴۶۵ نفر دوره از آموزش‌های فنی وحرفه‌ای بهره برده‌اند که در این مدت با رشد چشمگیری به ۹۰۷ نفر دوره رسیده است.

 

افزایش طرح کارورزی

 دبیر شورای مهارت استان گفت: در حوزه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در قالب بسته رونق تولید و اشتغال در ۶ ماهه نخست سال‌جاری عملکرد استان در طرح  کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی ۱۵۶ نفر بوده که این رقم در صد روز مذکور به رقم  ۳۷۷ نفر رسیده است .

حسینی طلب افزود: آمار مهارت آموزی در محیط کار واقعی نیز در ۶ ماهه اول سال‌جاری از  ۱۶۸ نفر به رقم ۷۴۵ نفر رسیده است.

وی در خصوص شاخصه‌های بهره وری مراکز آموزش فنی وحرفه‌ای افزود: شاخص کارآیی متوسط حضور کارآموزان در کارگاه‌های آموزشی از رقم ۳.۱۳ نفر در سال گذشته به رقم ۸.۱۴ نفر در ۱۰ ماهه سال‌جاری رسیده و شاخص اثر بخشی از ۶۹.۶ ساعت در سال گذشته به ۹۵.۶  ساعت در سالجاری خواهد رسید.

حسینی طلب ادامه داد: همچنین تنوع دوره‌های آموزشی با هدف پاسخ گویی هرچه بیشتر به سلایق جامعه هدف، از ۴۹۵ حرفه آموزشی در سال گذشته به بیش از ۵۴۵ دوره آموزشی رسیده است.

به گفته وی، آموزش مهارت‌های شغلی بسترساز اشتغال است و برای رسیدن به این مهم نیاز است که تمامی دستگاه‌های اجرائی این حوزه به جای جزیره‌ای عمل کردن، تمامی اهداف خود را در قالب یک برنامه منسجم برای خروج استان از آمار بالای بیکاری هدفمند کنند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار