نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان با انتقاد از کشاورزی سنتی در استان، گفت: کشاورزی امروز ما سنتی و بلکه بدتر از گذشته شده و کشاورز بیچاره مجبور است جان زمین را بگیرد تا زنده بماند.

انتقاد نماینده ولی‌فقیه گلستان از کشاورزی سنتی در استان

به گزارش گلستان24؛ آیت الله سیدکاظم نورمفیدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با  بیان اینکه در راستای توسعه استان گلستان کارهای زیادی انجام شده است، اظهار داشت: البته هنوز همه مشکلات ما حل نشده و باید مسئولان به ویژه در مسائل اقتصادی همه هم و غم خود را بکار بگیرند تا مشکلات مردم حل شود.

وی با تأکید بر اولویت داشتن موضوعات اقتصادی افزود: معتقدم مسئولان باید همه چیز را کنار بگذارند و تنها به فکر مسائل اقتصادی و اشتغال نسل جوان باشند.

آیت‌الله نورمفیدی با بیان اینکه مسئولان باید مراقب باشند گرفتار پیچ و خم‌های روزمرگی نشوند، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه باید نگاه برنامه‌ای و توسعه‌ای وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزی در استان گفت: اقتصاد این استان بر دوش کشاورزی و کشاورزان قراردارد اما کدام کشاورزی. وضعیت موجود مرا قانع نمی‌کند برای اینکه کشاورزی ما سنتی است که بلکه بدتر از گذشته هم شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان اظهار داشت: کشاورز بیچاره جان زمین را می‌گیرد تا خودش زنده باشد و جان داشته باشد، این کشاورزی توسعه‌ای نیست، باید قدر خاک و آب را هم مردم و هم مسئولان بدانند. این خاک به زودی تجدید نمی‌شود و 500 سال زمان می برد تا یک سانتی متر خاک تجدید شود.

وی با بیان اینکه نگاه توسعه باید به مسائل اساسی و ریشه‌ای باشد، تأکید کرد: باید برای خاک و آب و نحوه استفاده از آن برنامه داشته باشیم و کشاورزی ما بر مبنای علم و کارشناسی باشد و این مسئله مهمی است.

آیت‌الله نورمفیدی اظهارداشت: حدود 280 هزار هکتار زمین در استان داریم که باید زهکشی شود و در این شرایط نمی‌شود از آن استفاده کرد. مسئولان متولی گفتند 10 هزار هکتار از اراضی پایین دست زهکشی شده که آب  مورد نیاز تالاب آلاگل را از همین محل تأمین کرده است؛ پس می شود یک کارهای اساسی کرد.

وی با بیان اینکه توجه به نیروی انسانی اصل و اساس توسعه است، خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که باید مسئولان استانی را به آن توجه بدهم، این است که توسعه نمی‌شود مگر با توسعه نیروی انسانی، این اصل و اساس است.

امام جمعه گرگان با تأکید براینکه همه مسئولان و مدیران باید نگاه‌شان بر مبنای توسعه نیروی انسانی باشد، اظهار داشت: مسئولان بدانند با روزمرگی و امروز و فردا کردن به هیچ جا نمی‌رسیم. محور توسعه، نیروی انسانی متخصص محال‌اندیش است تا گره‌ها و بن‌بست‌هایی که در مسیر پیشرفت وجود دارد را بتواند باز کند. مسئولان نباید تا به یک بن بست خوردند کار را رها کنند، بلکه باید مسیر را باز کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان زیر خاک مدفون است، گفت: گردشگری یک تجارت و صنعت پردآمد است و می‌تواند استان را متحول کند افرادی که متولی هستند باید در این بخش برنامه‌ریزی و استعدادهای استان را نمایان کنند. در همین استان استعدادهایی داریم که زیرخاک دفن شده است، دیوار دفاعی گرگان میراثی ارزشمند است. ما چندسال است که دنبال این قضیه هستیم، زمانی آقای سلطانی‌فر به استان آمده و مهمان ما بود که وقتی موضوع دیوار دفاعی گرگان را که طولی 200 کیلومتر دارد، به او گفتم، اصلا خبر نداشت. در این شرایط مسئولان باید بدوند و جوش بزنند نه اینکه پشت میز بنشینند و تنها امضا کنند.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار