مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان:

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان از فعالیت بیش از ۷۰۰ کانون فرهنگی هنری در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۰۰ کانون روستایی و ۲۰۰ کانون شهری است.

فعالیت بیش از 700 کانون فرهنگی هنری در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی بیکی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در سال جاری از لحاظ میزان تعداد کانون ها بیش از سهمیه ای پیش بینی شده در چشم انداز قانون برنامه ششم در استان کانون تاسیس شده است.

 

وی با بیان اینکه تاسیس کانون های جدید نیازمند اختصاص اعتبارات است، افزود: در حال حاضر کار تشکیل پرونده یکصد کانون انجام شده ولی به دلیل کمبود برخی از منابع هنوز کار راه اندازی انجام نشده و امیدوارم در سال آینده این مشکل برطرف شود.

 

بیکی با اشاره به اجرای شیوه ای جدید برای مدیریت کانون ها در سال آینده، تصریح کرد: با توجه به سیاست های جدید کانون های مساجد کشور و تغییرات اعمال شده در سیستم، نحوه بودجه ریزی در سال آینده و اختصاص بودجه به کانون ها در سال آینده تغییراتی خواهد کرد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان خاطرنشان کرد: سال های گذشته یک سرانه نسبت به درجات یک تا سه بین کانون ها توزیع می شد اما در سال آینده بر اساس گزارش دهی و فعالیت این مبالغ اختصاص داده می شود.

 

وی اظهارداشت: پرتال جامع کانون مساجد کشور یک بستر مناسبی است تا کانون ها خودشان را لینک کرده و فعالیتشان را در این پرتال ثبت کنند و بر اساس این سیستم می توان بر برنامه کانون ها نظارت داشت.

 

رونمایی از اپلیکیشن نفحات تا اواخر سال جاری

بیکی با اشاره به طراحی اپلیکیشن نفحات، گفت: این اپلیکیشن اواخر سال جاری توسط ستاد عالی رونمایی می شود.

 

وی افزود: کانون ها می توانند با نصب این اپلیکشین بر روی گوشی خود نسبت به ارسال فعالیت های کانون در قالب ارسال عکس، ویدئو و گزارش مکتوب اقدام کنند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان گفت: بر اساس این اپلیکیشن دبیرخانه میزان فعالیت کانون ها را رصد کرده و بر اساس بررسی میزان فعالیت و درجه بندی فعالیت ها و کیفیت فعالیت ها از طریق این اپلیکیشن بودجه و اعتبار اختصاص می دهد.

 

وی تاکید کرد: اگر کانون ها فعالیت های خود را در این سامانه ثبت نکنند نمی توانند هیچ اعتباری را جذب کنند.

 

بهترین مشخصه پویایی کانون ها مردمی بودن آنهاست

بیکی در ادامه گفت: بهترین مشخصه پویایی کانون ها و موثر بودن فعالیت های فرهنگی آنها مردمی بودن آنهاست، وجود یک تشکیلات و کادر مردمی فعال توانسته است خروجی خوبی در کارهای فرهنگی ایجاد کند.

 

وی اظهارداشت: در کنار این مشخصه تقویم اجرایی برای فعالیت های سالانه و در کنار اینها تدوین یک برنامه کلان در سطح ملی به عنوان برند کانونی می تواند جایگاه کانون را هم در سطح و گستره بومی فعال کند و هم در سطح فرا استانی ارتقا دهد.

 

فعالیت بیش از 700 کانون فرهنگی هنری در استان

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان با اشاره به فعالیت بیش از 700 کانون فرهنگی هنری در استان، افزود: از این تعداد 500 کانون روستایی و 200 کانون شهری است و همچنین 200 کانون مربوط به برادران اهل سنت و مابقی مربوط به اهل تشییع است.

 

وی ادامه داد: همچنین 18 کانون تخصصی و 16 کانون آدینه نیز در استان فعالیت دارند.

 

بیکی اضافه کرد: بسیاری از کانون های فرهنگی هنری مساجد در گستره بومی و محله ای در حال فعالیت هستند و برخی در سطح شهرستان برنامه ریزی دارند و تعدادی هم در سطح استان در حال فعالیت هستند که برنامه های استانی تعریف می کنند و تعداد اندکی هم در سطح ملی و کشوری برنامه ریزی دارند و در حال فعالیت اند.

 

وی با بیان اینکه 3 تا 4 کانون در سطح ملی برنامه های خوبی داشته اند، گفت: کانون فرهنگی هنری طنین کانون اولین کانونی است که توانسته دو دوره جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد را برگزار و موفقیت های خوبی را کسب کند. در سال آینده هم برای سومین بار سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد را برگزار خواهد کرد.

 

بیکی افزود: کانون فرهنگی هنری گلشن گرگان نیز توانسته با برگزاری 4 دوره مسابقه عکاسی محرم موفقیت خوبی داشته است.

 

وی اظهارداشت: کانون فرهنگی هنری یاسین شهرستان گرگان نیز دو دوره طرح ملی صدف های نور را با موفقیت برگزار کرده است.

 

کانون ها باید بستر مناسبی را در خود ایجاد کنند

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان با بیان اینکه کانون ها باید بستر مناسبی را در خود ایجاد کنند، گفت: باید یک کادر مجربی در کانون به وجود آید و مدیریتی قوی این کادر مجرب را مدیریت کنند.

 

وی تاکید کرد: کانون ها باید بتوانند یک تقویم اجرایی فرهنگی برای خود تدوین و از اول متناسب با نیازهای جامعه بتوانند یک برند فرهنگی متناسب با جامعه فراهم کنند تا بتوانند مورد تشویق و حمایت دبیرخانه کانون های مساجد استان قرار گیرند.

 

بیکی افزود: برخی از کانون ها در سطح استان این قابلیت ها را دارند اما نیازمند این است که تشویق و ترغیب شوند.

 

کار پژوهشی نیازمند یک اعتبار ویژه است

وی در خصوص فعالیت های پژوهشی در کانون ها نیز، گفت: به یک نوعی حمایت از انگیزه سازی پژوهشی در دستور کار دبیرخانه قرار دارد و بسیاری از کانون ها و اعضای کانون ها را به سوی پژوهش های فرهنگی تشویق می کنیم.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان با بیان اینکه اعتبارات دبیرخانه اعتبارات پژوهشی نیست، افزود: مرجع درست و دقیق کارهای پژوهشی دانشگاه ها و حوزه های علمیه است اما دبیرخانه هم در حد توان برای کمک به فرهنگ پژوهش انگیزه پژوهش در سطح کانون ها پژوهش هایی را انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: کار پژوهشی نیازمند یک اعتبار ویژه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار