معاون مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان بیان کرد

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از اجرا شدن سیستم نوین آبیاری در 45 هزار هکتار از اراضی استان طی چهار مرحله خبر داد و گفت: به دلیل ناکافی بودن بودجه و امکانات طی چهار برنامه حدود ١٢ درصد معادل ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر سیستم آبیاری نوین رفته است.

اجرای سیستم نوین آبیاری در 45 هزار هکتار از اراضی گلستان

به گزارش گلستان 24؛علیرضا کیانی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان با اشاره به کاهش ریزش‎های جوی در گلستان اظهار کرد: اگر چه در استان گاهأ بارش‎های متناوبی را شاهد هستیم اما این میزان بارش نیاز آبی گیاه را تأمین نمی‎کند.

وی تصریح کرد: گیاهان استراتژیک مانند گندم و کلزا در مرحله حساسی قرار دارند بنابراین در این مرحله لازم است مدیریت منابع آبی به صورت درست انجام شود.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه منابع آبی در استان کفایت زمین‎های زراعی را ندارد، افزود: بخش کشاورزی متولی امنیت غذایی است اما بسیاری از پارامترها هم چون رشد جمعیت، افزایش تقاضا، خسارت ناشی از سیل، تغییر اقلیم و افزایش دما کمبود منابع آبی را تشدید می‌کند.

*۶٠ درصد تلفات آب در مسیر رسیدن آب به مزرعه وجود دارد

کیانی خاطرنشان کرد: سه راه حل برای تأمین منابع آبی استان در نظر گرفته شده که اتفاقأ در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است.

وی گفت: باید هدف ما ایجاد تعادل در برداشت و انباشت آب باشد کاهش تلفات آب در مسیر انتقال آب یکی از راهکارها در جهت کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب است ۶٠ درصد تلفات آب در مسیر رسیدن آب به مزرعه وجود دارد از طرفی داخل مزرعه نیاز گیاهی آب به طور کامل تأمین نمی‎شود بنابراین می‎توان از روش‌های نوین آبیاری و ایجاد تأمین شبکه‌های آبیاری برای افزایش راندمان آبیاری استفاده کرد.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه طی چهار برنامه ٢۵درصد از برنامه تدوین شده در جهت کاهش مصرف و افزایش راندمان آب محقق شده است، افزود: به دلیل ناکافی بودن بودجه و امکانات طی چهار برنامه حدود ١٢ درصد معادل ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر سیستم آبیاری نوین رفته است.

کیانی بیان کرد: کم بودن ارزش اقتصادی آب در منظر کشاورزان موجب شده تا از این منبع گرانبها به درستی استفاده نشود در حالیکه در اکثر کشورهای دنیا استفاده آب در بخش کشاورزی هزینه زیادی به کشاورزان تقبل می‎کند، بنابراین انگیزه اقتصادی در مصرف آب را می‎توان به عنوان یک راهکار برای استفاده درست از منابع آبی بیان کرد.

وی اذعان کرد: در برنامه کوتاه‌مدت می‎توان با اصلاح روش‎های موجود آبیاری همچون تجهیز و نوسازی اراضی و دور شدن از خرده‌مالکی اراضی موجب افزایش راندمان آبیاری شد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار