برنامه‌های حوزه هنری استان گلستان در هفته هنر انقلاب اسلامی تشریح شد که راه‌اندازی «خانه رمان» و رونمایی از نخستین کتاب خاطرات رزمندگان قزاق در دفاع مقدس با عنوان «مگر ما چند نفر بودیم» از جمله آن است.

فعالیت بالغ بر یک‌هزار و 100 نفر هنرمند در گلستان

به گزارش گلستان24؛هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای پیگیری و تبیین فعالیت‌های هنری با رویکرد انقلابی و ارزشی است که با یادآوری بزرگداشت سالروز شهادت شهید والامقام مرتضی آوینی معنای دیگری به خود می‌گیرد، در این راستا حوزه هنری استان گلستان نیز از قافله عقب نمانده و برنامه‌هایی در هفته هنر انقلاب اسلامی تدارک دیده است؛ در گفت‌وگوی تفضیلی خبرنگار فارس با نقی محمدنژاد رئیس حوزه هنری استان گلستان به این برنامه‌ها پرداخته شد.

استان گلستان چه برنامه‌هایی را در هفته هنر انقلاب اسلامی پیش‌بینی کرده است؟

محمدنژاد: اهم فعالیت‌های حوزه هنری بر مبنای تولیدات هنر و آموزش علاقه‌مندان به عرصه هنر است، بر اساس هنر انقلاب اسلامی همه آنچه که تولید می‌شود یا هدایتگری مسائلی در حوزه هنری در مقوله انقلابی و هنر دینی است.

مهمترین بخش فعالیت‌های حوزه هنری تولیداتی است که در چهار هدف تعریف می‌شوند، آنچه در سینماهای حوزه هنری اکران می‌شود در چهار محور است از جمله «هنر دین»، «هنر ملی و بومی»، «خانواده و اجتماعی»، «کودک و نوجوان» که در این راستا حوزه هنری به آن می‌پردازد و به دنبال سیاست‌گذاری صورت گرفته برنامه دارد.

هفته هنر انقلاب اسلامی که سرآمد آن بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی است برنامه‌هایی در استان پیش‌بینی شده است، شهید آوینی هنرمندی بود که در دل‌ها باقی ماند، نسلی که شهید آوینی و آوینی‌ها را ندیدند به خاطر خلوصی که در هنرشان بود نگاه ویژه‌ای که به هنر اصیل آنها بود به عنوان الگو به نسل‌های بعدی معرفی می‌شوند.

۲۰ فروردین مصادف با شهادت شهید آوینی بود که به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد، اهمیت هنر انقلاب اسلامی اگرچه در تمام سال است اما اهمیت و گستردگی برنامه‌های ما به یک روز منحصر نمی‌شود لذا هفته هنر انقلاب اسلامی در تقویم انقلاب اسلامی ثبت شد.

دو سال در استان گلستان ستاد تشکیل دادیم و با همکاری استانداری و دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی‌هایی برای تبیین واقعه هنر انقلاب اسلامی و آنچه برای نسل جوان جویای هویت ملی لازم است، برنامه‌ریزی کردیم.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گلستان، دیدار با استاندار برای بیان دغدغه‌های جامعه هنرمندان استان، مراسم غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، رونمایی از آثار منتشره هنرمندان از جمله برنامه‌های ما در هفته هنر انقلاب اسلامی است.

کتاب ویژه‌ای برای نخستین‌بار در کشور به عنوان اقوام غیرایرانی که خود را ایرانی می‌دانند «قزاق‌ها» را رونمایی خواهیم کرد، این قوم در ایام دفاع مقدس نقش دفاع از انقلاب اسلامی را هرچند با تعداد کم انجام داد، نخستین کتاب خاطرات رزمندگان قزاق در دفاع مقدس با عنوان «مگر ما چند نفر بودیم» در هفته هنر انقلاب اسلامی در گلستان رونمایی می‌شود، نمایشگاه دائمی هنرهای تجسمی در پل‌های عابرپیاده، دیدار با خانواده شهدا، راه‌اندازی خانه رمان، کارگاه بررسی هنر شهید آوینی، عصر شعر، نقد کتاب، اجرای دوتار نوازان اقوام استان گلستان از جمله برنامه‌های حوزه هنری در این هفته است.

حوزه هنری در مراکز استان‌ها مستقر است اما در استان گلستان بنا داریم در شهرستان گنبدکاووس شعبه حوزه هنری را با همکاری استاندار و فرماندار راه‌اندازی کنیم.

آیا چهره ملی از هنرمندان استان گلستان در سطح کشور داشتیم؟

محمدنژاد: دو سال پیاپی چهره ملی هنر در زمینه هنرهای تجسمی از استان گلستان داشتیم امسال نیز داوود عامری از چهره‌های شناخته شده در بخش عکس هستند، ما از این چهره ملی هنر عکس روز دوشنبه در سالن حوزه هنری استان گلستان تقدیر خواهیم کرد.

بنا داریم چهره‌های هنرمند انقلاب اسلامی در استان را معرفی کنیم، معرفی چهره‌ها برای نسل جوان در سطح ملی و استانی برای این است که نشان دهیم «هنر اصیل نزد ایرانیان است و بس» با این رویکرد که جوانان راه را پیدا کنند و به این سمت هدایت شوند.

 چه تعداد هنرمند در استان گلستان فعالیت دارند؟

محمدنژاد: بانک اطلاعاتی از هنرمندان استان تهیه شده و بالغ بر یک‌هزار و 100 نفر از هنرمندان با حوزه هنری استان ارتباط دارند البته جامعه هنر فراتر از این آمار هستند.

در حوزه آموزش چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟

محمدنژاد: نسل جوان نیازمند آموزش برای کسب استعداد خودش است ما در دو مقوله؛ سیاست آموزشی را پیگیری می‌کنیم در بخش آموزشگاهی و در بخش آموزش کارگاهی تا نسل جوان بتواند از طریق آموزش استعدادهای خود را شکوفا کند و آنها را به منصه ظهور و بروز برساند.

با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» مزین و نامگذاری شده است حوزه هنری چه برنامه‌ای در این زمینه دارد؟

محمدنژاد: هنر به خاطر ملایمت با طبع انسان اثر عمیقی بر روی افراد دارد هر قدمی که سلاح برنده و تاثیرگذار هنر بردارد اثر ماندگار خواهد بود قطعاً برای اینکه شعار سال را جامه عمل بپوشانیم از تولید ملی حمایت می‌کنیم.

اما این نکته مهم وجود دارد تا زمانی که ذائقه و باورهایمان تغییر پیدا نکند حمایت از کالای ایرانی کمی سخت خواهد بود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار