مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با انتقاد از برخی از افراد که تنها برگزاری کنسرت‌ها را می‌بینند، گفت: ۱۸ پروژه نیمه کاره را ۴ سال پیش تحویل گرفتیم و تاکنون تعداد زیادی از آن ها به بهره برداری رسیده است.

 اظهارات جنجالی مدیرکل ارشاد گلستان

به گزارش گلستان24؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان می‌گوید: "18 قبرستان را در زمان شروع فعالیتم تحویل گرفتم". منظور حجت الاسلام علی اصغر فضیلت پروژه‌های نیمه کاره‌ای بوده که به عنوان میراث مدیران گذشته، به او رسیده است.

فضیلت که برای افتتاح دفتر جدید تسنیم در جمع خبرنگاران این خبرگزاری حضور پیدا کرده بود، به پرسش‌های متعدد و متنوع آنان پاسخ داد. او از وضعیت پروژه‌های نیمه کاره تا برگزاری کنسرت‌های متعدد گفت و نسبت به انتقادات برخی از ائمه جمعه استان هم واکنش نشان داد.

 

-  در نخستین نشست خبری خود، در مورد مجتمع فرهنگی هنری گرگان گفته بودید " قبرستان" تحویل گرفتید. وضعیت این پروژه‌ها پس از حضور 4 ساله شما در این اداره کل چگونه بوده است؟

فضیلت: یک قبرستان نه بلکه 18 قبرستان تحویل گرفتم. در زمان تصدی سمت مدیرکلی 18 پروژه نیمه تمام تحویل ما شد که یکی از آنها مجتمع فرهنگی هنری گرگان بود که تنها 11 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اکنون 42 درصد این مجتمع ساخته شده و باتوجه به طراحی آن که دارای 2 سالن 400 و 600 نفره است، به اجراهای موسیقی اختصاص دارد.

بنا داریم این پروژه را با حفظ کاربری به بخش خصوصی واگذار کنیم و در غیر این‌صورت برای آن برنامه‌ای داریم که فعلا مایل به رسانه ای کردن آن نیستم زیرا ممکن است ظرفیت آن سوزانده شده و به این پروژه آسیب بزند. در این سال‌ها برخی پروژه‌های نیمه‌کاره از جمله کتابخانه اینچه‌برون، فاز اداری مجتمع بهارستان و کتابخانه مراوه‌تپه به بهره‌برداری رسید.

-  تالارفخرالدین اسعد گرگان سال‌هاست که دیگر ظرفیت برگزاری این‌همه کنسرت و برنامه‌های فرهنگی و هنری را ندارد. قرار بود در شهر گرگان یک تالار احداث شود اما خبری از آن نیست؟

فضیلت: مرکز استان به این تالار نیاز دارد. پروژه‌ای تحت این عنوان نداشته‌ایم اما برای تالار فخرالدین که بعد از تالار وحدت تهران، یکی از بهترین ظرفیت‌ها در کشور است؛ برنامه‌هایی داریم که فعلا از گفتن آن معذوریم. در حال حاضر حدود 70 درصد تالار مورد استفاده قرار می‌گیرد که در برنامه جدید این ظرفیت‌ها را به کارگیری خواهیم کرد.

 

-  یکی از انتقاداتی که متوجه فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص شما مطرح بوده، این است که انگار رسالتی غیر از برگزاری کنسرت ندارید؟

فضیلت: در تالار فخر الدین اسعد گرگانی تنها کنسرت برگزار نمی‌شود. بلکه در طول سال تنها بیش از 100 نمایش در این مکان اجرا می‌شود اما منتقدان این برنامه‌ها را نمی‌ببینند. در طول سال برگزاری کنسرت به 20 اجرا هم نمی‌رسد. اما چون تبلیغات این برنامه‌ها گسترده است، طبیعتا بیشتر دیده می‌شود.

در حالی‌که رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری دیگری هم در استان انجام می‌شود برای نمونه سال گذشته جشنواره ملی آیات با ارسال یک‌هزار اثر در گرگان برگزار شد اما منتقدان کجا بودند تا این جشنواره را ببینند.

-  گروه‌های موسیقی محلی می‌گویند فرهنگ و ارشاد توجهی به آنان ندارد؟

فضیلت: در کنار برگزاری کنسرت، از برگزاری جشنواره‌ها و کنسرت‌های گروه های موسیقی بومی محلی هم استقبال کرده‌ایم. گروه رستاک که موسیقی فولکور اجرا می‌کند، چند وقت قبل در گرگان اجرا داشت. همچنین جشنواره‌های موسیقی کتول، ترکمن و دیگر موسیقی‌های محلی هم در سراسر استان برگزار شده است. هر زمانی هم که این گروه‌ها درخواست برگزاری کنسرت داشته باشند، با آن موافقت می‌شود.

-  در مسئله عفاف و حجاب نوک پیکان به سمت فرهنگ و ارشاداسلامی است، در این زمینه خیلی‌ها معتقدند این نهاد فرهنگی کوتاهی‌هایی دارد. نظر شما چیست؟

فضیلت: در این حوزه متاسفانه الگوی درستی ارائه نکردیم و کار بنیادی صورت نگرفته و به نظر می‌رسد که در این رابطه تنها شعار داده شده است. باید در این زمینه، طرح اساسی در نظر گرفته شود و همه پازل‌های از هم گسیخته برای عفاف و حجاب در کنار هم قرار گیرد تا هم مصرف‌کننده از این طرح استفاده کند و هم طراح به این سو کشیده شود و همه اینها به عدم فرهنگی بوده که مانند خوره به جان ما افتاده است.

در این سال‌ها چند جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی را برگزار کردیم اما اگر بخواهیم کار بزرگی انجام شود، باید جریان‌سازی کنیم و مطمئنا با عنوان یک جشنواره  این اتفاق نمی‌افتد. طی این سال‌ها افراد حقیقی و حقوقی که دغدغه و نگرانی عفاف و حجاب را دارند، هیچ‌گونه حمایتی نکردند و تنها این نگرانی‌ها در حد شعار بوده است و سعی ما در برگزاری این جشنواره دعوت از طراحان در ارائه الگوهای اسلامی و ایرانی در بخش‌های مختلف مانند تولید مانتو، شال، روسری و غیره بوده است.

ما آمادگی داریم تا این الگوهای ایرانی و اسلامی که به صورت تولیدات داخلی و ایرانی است به صورت نمایشگاه دائمی ارائه دهیم، اما مکان مناسبی برای ارائه آن نداریم.

 

-  یکی از حاشیه‌سازترین موضوعات در این سال‌ها، بررسی مسائل در شورای فرهنگ عمومی استان بوده و ائمه جمعه هم انتقادات تند و تیزی به عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند. گفته می‌شود این شورا کارکرد لازم را ندارد، نظر شما چیست؟

فضیلت: شورای فرهنگ عمومی دارای اساسنامه است و ریاست آن هم در شهرستان‌ها به عهده امام جمعه قرار دارد. اما از آنجائی‌که امام جمعه اختیارات و امکانات اجرایی را ندارد، دبیری آن به عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقامی آن نیز در شهرها به عهده فرماندار و در استان با مسئولیت استاندار است.

شورای فرهنگ عمومی متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی است و هر یک از اعضا باید پاسخگوی کارکرد این شورا باشد و باید دید سهم هریک در تلاش به رسیدن وضع مطلوب چه بوده است؟ 

فضیلت: اتفاقا ما هم معتقدیم شورای فرهنگ عمومی هم کارکرد لازم را داشته و هم نداشته است. به لحاظ اینکه نسبت به وضع مطلوب در تراز نظام جمهوری اسلامی کارکرد خوبی نداشت اما باید قبول کنیم با توجه به معضلات اجتماعی و ایجاد گفتمان‌ها بین مردم کارکرد لازم وجود داشته است.

تصور همه بر این است که شورای فرهنگ عمومی مربوط به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است در صورتی که براساس اساسنامه همه اعضای مسئول هستند و با توجه به اینکه تاکنون بودجه خاصی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی نداشته کارکرد قابل دفاعی را ارائه کرده است.

این شورا از بین 100 اولویت، 10 اولویت اصلی را استخراج کرده و نقشه راه خود را پیدا کرده است که این دستاورد کمی نیست. متأسفانه در اظهارنظرها بعضاً دچار جوزدگی می‌شویم.

اینکه تنها در مقام سوال کردن باشیم، درست نیست. بسیاری از افرادی که در موضع پرسش‌گرانه قرار می‌گیرند، خود باید پاسخگو باشند. حداقل و شاید بهترین کار اینست که روحیه پاسخگویی را در خود تقویت کنیم. فلسفه وجودی ائمه جمعه این نیست که معضلات از بین رود بلکه ائمه جمعه نماد معنویت، اخلاق، فرهنگ، قانون مداری و به عنوان یک مرجع و پناهگاه فکری مطرح هستند و از همین جهت نیز در شورای فرهنگ عمومی به عنوان رئیس انتخاب شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار