تدبیر سوال‎برانگیز متولیان ارشاد گلستان نسبت به جامعه خبری

تدبیر سوال‎برانگیز مسئولان و متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در ارزشیابی رسانه‎های مکتوب و مجازی به سبک خبرهای دریافتی در نوع خود بسیار قابل تامل‎ و یا قابل تاسف بود.

گمنامی خبرگزاری بسیج در بین رسانه‎های مجازی
به گزارش گلستان24، ارائه گزارش عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز بستری برای برگزاری یک نشست خبری فراهم کرد تا فعالان و پیشگامان عرصه خبر و اطلاع‎رسانی بازتاب‎دهنده موضوعات مهم حوزه فرهنگ و هنر استان شوند اما تدبیر سوال‎برانگیز مسوول روابط عمومی این اداره کل و متولیان دست‎اندرکار در ارزشیابی رسانه‎های استان به سبک خبرهای دریافتی بیشتر به یک طنز شبیه بود.

یکی از اقدامات سوال‎برانگیز این دستگاه اجرایی در رصد فعالیت رسانه‎های مجازی در عرصه خبرگزاری بود؛ دستگاهی که ملاک ارزشیابی را به اخبار دریافتی آن اداره محدود کرد.

نکته دیگر اینکه اصلا نامی از خبرگزاری بسیج در لیست این دستگاه وجود نداشت حتی اگر فرض بگیریم یک خبر دریافتی در حوزه فرهنگ و هنر در آن رسانه کار نشده اما چرا باید در غفلت دستگاهی که داعیه‎دار حمایت از جامعه خبری و رسانه‎ای است نادیده گرفته شود.

مهمتر آنکه رسالت یک رسانه؛ انعکاس اخبار دریافتی نیست که مسئولان متولی بخواهند این شاخصه را در اولویت نخست و ملاک ارزشیابی رسانه قرار دهند؛ اصلا چرا باید ارزش یک رسانه را آنقدر تنزل دهیم که در منعکس کردن اخبار دریافتی یا دولتی اگر رسانه‎ای گوی سبقت را بر سایر رسانه‎ها برباید از آن تجلیل و تکریم کنیم؛ این حرکت را دیگر نمی‎توان به پای تدبیر گذاشت؛ طنز تلخی است که باید برای آن گریست.

ما با اصل تکریم و دیده شدن فعالیت‎های یک رسانه که در طول سال پا به پای مسوولان و یا انعکاس مشکلات جامعه قلم می‎زنند و قدمی برمی‎دارند نیستیم سوال اساسی اینجاست که چرا باید چنین تفکری آن هم از دستگاهی که داعیه‎دار فرهنگ است را شاهد باشیم، انتظارات از فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار فراتر از این مسائل پیش پا افتاده است.

 

* ملاک ارزشیابی رسانه در بیشترین ارتباط خبری با روابط عمومی است

مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در این نشست خبری گفت: رسانه‎هایی که ارتباط بیشتری با روابط عمومی داشتند و در حوزه خبرگزاری و مطبوعات اخبار ارسالی از این اداره را در دو ماه بهمن و اسفند 1395 منعکس کردند ملاک ارزشیابی در تجلیل قرار دادیم.

رمضان یازرلو افزود: ارزیابی پایگاه‎های خبری به دلیل اینکه دسترسی به آرشیو خبری آنها سخت است در نشست خبری بعدی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 98 خبر در بهمن ماه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شده است، گفت: از این تعداد 60 خبر را به خبرگزاری‎ها ارسال کردیم که از این تعداد خبرگزاری‎های شبستان 29 خبر، مهر 20 خبر، ایرنا 17 خبر، ایسنا 12 خبر، تسنیم هشت خبر و فارس چهار خبر را مخابره کردند.

یازرلو به انعکاس اخبار دریافتی در اسفندماه 1395 نیز اشاره‎ای کرد و افزود: اداره کل در اسفند گذشته 97 خبر تولید کرد که 50 خبر که احساس کردیم امکان انتشار ملی دارد را در اختیار خبرگزاری‎ها قرار دادیم که از این تعداد خبرگزاری‎های شبستان 21 خبر، ایرنا 17 خبر، فارس 15 خبر، مهر 10 خبر و ایسنا پنج خبر را منعکس کردند.

 

برخی نشریات اسم رسانه را یدک می‎کشند/ نقد کردن بهتر از توجه نکردن است

مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به عملکرد نشریات استانی با تدبیر مورد پیش‎بینی پرداخت و گفت: برخی نشریات اسم رسانه را یدک می‎کشند و یا اینکه اصلا چاپ نمی‎شوند و به اخبار آنها به دست روابط عمومی نمی‎رسد و یا اینکه اخبار حوزه فرهنگ را منعکس می‎کنند یا نمی‎کنند؛ سعی روابط عمومی بر این بوده که با خریداری نسخه‎ای از نشریات به بررسی و ارزیابی آنها بپردازد.

یازرلو؛ رسانه‎های مکتوب که بیشترین خبر دریافتی این اداره کل را چاپ کردند قدردانی و از زحمات رسانه‎های کسب و کار، التیام و آفتاب یزد قدردانی کرد.

وی ادامه داد: رسانه‎ها خودشان از بدنه فرهنگ هستند انتظارمان این است که در انعکاس اخبار به حوزه فرهنگ و هنر بیشتر توجه داشته باشند   

مسوول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه نقدپذیری را ملاک و اولویت خود می‎دانیم، ابراز کرد: ما از رسانه انتظار نداریم که از عملکرد فرهنگ و ارشاد به تعریف و تمجید بپردازد حتی اگر ما را نقد کنند از آن استقبال می‎کنیم گرچه بسیاری از خبرگزاری‎ها و مطبوعات گاهی غیرمنصفانه این اداره کل را نقد کرده و می‎کنند اما دیدگاه ما این است که نقد کردن بهتر از توجه نکردن است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار