معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: ویژه برنامه های دویست وهشتاد و پنجمین سالروز تولد و بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر ترکمن و اهل سنت اردیبهشت امسال به میزبانی استانهای گلستان و مازندران برگزار می شود.

برگزرای بزرگداشت مختومقلی فراغی در استان

به گزارش گلستان24؛قدرت دائمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه های بزرگداشت این عارف ترکمن امسال از سوم اردیبهشت آغاز و تا بیست و یک اردیبهشت این ماه ادامه دارد.
به گفته وی؛ برنامه اصلی بزرگداشت این شاعر روزهای 20 و 21 این ماه در کنار آرامگاه مختومقلی در روستای آق تقای شهرستان مراوه تپه با حضور مردم و مسئولان برگزار می شود.
وی یادآور شد: جشنواره فرهنگی نیز به این مناسبت روز جمعه 21 اردیبهشت ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی و مهمانانی از کشور ترکمنستان در کنار آرامگاه این شاعر ترکمن برگزار خواهد شد.
دائمی گفت: برنامه های فرهنگی، هنری و همایش های مختومقلی فراغی امسال در گرگان، گنبدکاووس، کلاله، گُمیش تپه، بندرترکمن و آق قلا در گلستان برگزار و ساری مرکز استان مازندران نیز 6 اردیبشهت میزبان همایش علمی مختومقلی شناسی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار