رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان:

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: متاسفانه در برخی از مزارع کلزا شاهد بروز علف‌های هرز شلمی هستیم که این علف هرز یک تهدیدی جدی برای مزارع کلزا است.

وجود علف‌های هرز شلمی تهدیدی جدی برای مزارع کلزا گلستان است

به گزارش گلستان24؛ علی موسی‌خانی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در برخی از مزارع کلزای استان گلستان مشاهده شده است که علف‌های هرز شلمی وجود دارد که وجود علف هرز شلمی یک تهدیدی جدی برای مزارع کلزا است.

وی تصریح کرد: اکنون زمان به ثمر رسیدن عملکرد زراعت پاییزه است که خوشبختانه افزایش چشمگیری در سطح استان گلستان در زمینه کشت کلزا داشتیم و برنامه‌ریزی خوبی برای خرید کلزا صورت گرفته است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: متاسفانه در برخی از مزارع استان گلستان علف‌های هرز شلمی دیده شده است و کشاورزانی که مزارع خود را به خوبی کنترل نکردند اکنون وجود این علف‌ها به وضوح دیده می‌شود.

موسی‌خانی از ظهور علف‌های هرز در برخی مزارع کلزا ابراز نگرانی کرد و افزود: کشاورزان علف‌های هرز شلمی را از مزارع کلزای خود خارج کنند و یا کف‌بر کنند و در کف مزارع قرار دهند.

وی اذعان کرد: مضراتی که علف هرز شلمی می‌تواند در مزارع کلزا داشته باشد این است که هنگام برداشت محصول کلزا کاملا رسیده است ولی علف‌های هرز شلمی به دلیل اینکه طول رشد طولانی‌‌تری نسبت به دانه روغنی کلزا دارد هنوز سبز هستند و اختلالی را در حرکت کمباین به وجود می‌آورد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: افتی که از انتهای کمباین به صورت غلاف‌هایی که کوبیده نشده و از کمباین خارج می‌شود بسیار زیاد است و همچنین یک افتی در مرکز خرید به وجود می‌آید و وجود علف‌های هرز شلمی در محصولات کلزا باعث افت رطوبتی می‌شود.

موسی‌خانی اذعان کرد: بر اساس استانداردهایی که در راستای رطوبت محصولات کلزا وجود دارد درصورتی که علف‌های هرز شلمی بسیار زیاد باشد و رطوبت محصول زیاد شود مراکز خرید قادر به دریافت محصولات زراعی کلزا نخواهند بود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان یادآور شد: اگر علف‌های هرز توسط کشاورزان کنترل نشود به دلیل اینکه علف هرز شلمی بذر زیادی را تولید می‌کند برای سال آینده قطعا مشکلات زیادی را برای کشاورزان به همراه دارد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با تاکید بر اینکه کشاورزان به صورت وجین دستی علف‌های هرز شلمی را در مزارع کلزا کنترل کنند، اذعان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم در صورت ظهور علف هرز شلمی به صورت وجین دستی این علف هرز را در سطح مزارع کلزای خود کنترل کنند و یک مزرعه پاک داشته باشند تا محصول خوبی را به مراکز خرید تحویل دهند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار