مدیر کل بنادر و کشتیرانی استان گلستان گفت: یک فروند شناور که در سال های گذشته در مسیر آبی بندرترکمن به جزیره آشوراده غرق شده بود ، با هدف ایمن سازی بیشتر حرکت قایق های تفریحی، امسال از آب خارج می شود.

خروج یک فروند شناور غرق شده در مسیر آبی بندرترکمن به جزیره آشوراده

به گزارش گلستان24؛الله یار اسعدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از شناسایی قایق غرق شده در مسیر آبی آشوراده ، تیمی از کارشناسان و غواصان با عزیمت به ضلع جنوبی شرقی این جزیره اقدامات اولیه در خصوص راهکارهای خارج کردن آن را بررسی کردند.
به گفته وی؛ پیش از این محل غرق شدن این شناور توسط علائم هشدار دهنده برای قایقرانان منطقه مشخص شده بود. 
وی ادامه داد: سالانه شاهد افزایش تردد در مسیر آبی جزیره آشوراده به بندرترکمن هستیم و برای امنیت این سفرها و قایقرانان منطقه این شناور از آب خارج می شود.
اسعدی یادآور شد: در این پیوند غواصان با حضور در محل نسبت به ثبت داده های تخصصی پهنه آبی پیرامون این شناور مانند عمق اقدام کردند.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی گلستان گفت: این شناور از نوع بارکازی (شناور یدک کش متوسط) بوده و حدود بیست متر طول و سه و نیم متر عرض دارد. 
وی ادامه داد: پس از دریافت گزارش تخصصی تیم کارشناسی و غواصی شرایطی فراهم می شود که این قایق غرق شده از پهنه آبی خلیج گرگان خارج شود.
به گزارش ایرنا، آشوراده در حدود2 کیلومتری ساحل بندرترکمن تنها جزیره ایرانی دریای خزر است؛ این جزیره تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 خالی از سکنه شد.
آشوراده در سال 1354 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه بدلیل بحث پناهگاه حیات وحش آن بوده که در تمام ایام سال میزبان انواع پرندگان است.
براساس مصوبه دولت یازدهم در سفر سال 93 به گلستان قرار است حدود 10 درصد جزیره آشوراده به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود، که براساس پیگیری صورت گرفته تمامی توافقات با سازمان حفاظت محیط زیست انجام و مقرر شده است پس از تایید کمیسیون ماده 2، اقدامات اجرایی آن آغاز شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار