ورود به بافت تاریخی صرفاً برای جمع‌آوری رأی

با گذشتن هشت ماه از دوره پنجم شورای شهر گرگان، کارشناسان ضمن تاکید بر لزوم تداوم تحرکات عمرانی می گویند باید به جای کارهای چشمگیر کوتاه مدت برای توسعه و آینده گرگان برنامه ریزی کرد.

تحرک عمرانی سنوات قبل شهرداری گرگان به ایستایی تبدیل نشود

به گزارش گلستان24؛ در تقویم رسمی کشور ما نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها یاد شده است و بی‌تردید نشان از مردم‌سالاری دینی در جامعه ما دارد.

نهاد شورا که شالوده آن ریشه در قرآن و آموزه‌های دین اسلام دارد در واقع به فرایند واگذاری امور به مردم، عینیت بخشیده و حضور ایشان در سرنوشت خود را دوچندان کرده است.

انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ هم‌زمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار شد و در تاریخ ۳۰ اردیبهشت، منتخبان مردم مشخص شدند.

در گرگان هم ۹ نفر از کاندیداها توانستند بیشترین رأی را به خود اختصاص داده و کار خود را در تاریخ یک شهریور ۹۶ شروع کنند.

عزل صادقلو در نخستین قدم

انتخاب رئیس و نائب رئیس شورا هم در تاریخ یک شهریور صورت گرفت و «فائزه عبداللهی» و «علی‌اصغر یوسفی» توانستند نظر حداکثر رأی اعضاء را به دست آورند.

منتخبان مردم در شورا که با حمایت شهردار وقت (حسین صادقلو) و با لیستی تحت عنوان «حامیان صادقلو» توانسته بودند به عضویت شورا درآیند در اولین جلسه به ابقاء وی رأی ندادند و همین امر موجی از نظرات مثبت و منفی را در بین مردم به همراه داشت.

 

در ادامه، شورای پنجم، در روند انتخاب شهردار و با رد صلاحیت «سیدمحمد ثابت قدم» که نخستین منتخب شورای پنجم برای تصدی شهرداری گرگان بود، پروسه ای طولانی را طی کرد تا این که وزارت کشور با گزینه جدید شورا یعنی «عبدالرضا دادبود» برای سمت شهرداری گرگان موافقت کرد.

ارزیابی عملکرد برای شورای شهر گرگان زود است

در بررسی این فراز و فرودها که شورای شهر گرگان پشت سر گذاشت با کارشناس مدیریت شهری گفتگو کردیم. مهدی رضایی به خبرنگار مهر گفت: شورای دوره پنجم حدود هشت ماه است که کار خود را شروع کرده و ارزیابی عملکرد برای آن‌ها زود است.

وی با بیان این‌که آن‌ها هم مانند هر شخص یا مجموعه‌ای نقاط قوت و ضعف دارند، تصریح کرد: زمان می‌برد تا آن‌ها آنچه را که در ذهن دارند عملی کنند.

رضایی گفت: تا قبل از شروع این دوره پروژه‌های عمرانی زیادی در شهر انجام و تا حدودی توانست رضایت نسبی افکار عمومی را فراهم کند.

وی افزود: البته افکار عمومی از عملکرد شهرداری راضی بود ولی قاعدتاً اگر ارزیابی اقدامات توسط کارشناس صورت بگیرد مطمئناً خروجی دیگری خواهد داشت.

تحرک عمرانی بیشتری از شهرداری انتظار است

این کارشناس مدیریت شهری بیان کرد: انتظار می‌رود که آن تحرک عمرانی که در شهر وجود داشت به حالت ایستایی و بی‌حرکتی تبدیل نشود و مردم سیل رو به رشد پروژه‌های عمرانی و زیربنایی را در شهر احساس کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات نیمه تمامی از سال‌های گذشته در شهر باقی‌مانده که باید در اولویت قرار بگیرد تا سبب رفاه مردم باشد.

رضایی این اقدامات را در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و پروژه‌های خاص عمرانی عنوان کرد و ادامه داد: همچنین تعیین تکلیف وضعیت مجموعه گردشگری هزار پیچ و قلعه خندان و تمرکز بیشتر بر بافت تاریخی انجام شود.

تله کابین و شهربازی اقدام خاص نیستند

وی اضافه کرد: نباید از موضوعات کلیشه‌ای و تکراری چون شهربازی مدرن یا تله‌کابین به عنوان اقدام خاص در سخنرانی‌ها استفاده کرد.

رضایی گفت: بسیاری از شهرهای هم سطح گرگان و مراکز استان‌ها و یا مناطق گردشگری دیگر این امکانات را دارند، وقتی می‌خواهیم برنامه ای ارائه دهیم باید دنبال کار بزرگ‌تر باشیم؛ مجموعه شهرداری و شورای گرگان این قدرت را دارد که سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری را انجام دهند.

 

تصمیمات شورا تا ۱ دهه بر آینده شهر تأثیر می‌گذارد

این کارشناس مدیریت شهری اظهار کرد: تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می‌شود چه در زمینه انتخاب‌ها و چه مصوبات قطعاً در آینده شهر مؤثر است؛ مصوبات آن‌ها یک دهه زندگی و آینده شهر را تحت تأثیر قرار می دهد.

رضایی افزود: در حوزه انتخاب شهردار در ابتدا انتظار بر این بود که با درایت و تدبیر بهتر و بیشتری عمل و مسائل به صورت شفاف برای مردم بیان می‌شد؛ دلیل کنار گذاشتن شهردار قبلی چه بود؟ این موضوع باید شفاف برای افکار عمومی مشخص می‌شد.

وی بیان کرد: پژوهشگران و کارشناسان مدیریت شهری اذعان دارند که مدیریت شهری بیش از نهادهای دیگر باید به مردم پاسخگو باشد زیرا مدیریت شهری منابع مالی خود را مستقیم از دسترنج مردم دریافت می‌کند بنابراین باید بی‌درنگ پاسخ مردم را بدهند.

رضایی افزود: شورا باید مانند اتاق شیشه‌ای شفاف و واضح باشد و هیچ علامت سؤال در ذهن مردم باقی نگذارد.

مردم نمی‌دانند سرنوشت شهردار چه شد

وی تأکید کرد: اکنون افکار عمومی مردم شهر گرگان نمی‌دانند که سرنوشت شهردار قبلی چه شد و به چه دلیل کنار گذاشته شد.

رضایی با بیان این‌که در پروسه انتخاب شهردار هم حاشیه‌های ایجاد شد، گفت: باید در انتخابات و تصمیم‌گیری‌ها منافع عمومی لحاظ و تصمیمات مدبرانه اتخاذ شود تا شاهد نتیجه بهتری باشیم.

 

نصب المان مصداق کار بزرگ نیست

وی اظهار کرد: در حوزه نما و منظر شهری اقداماتی در ایام نوروز انجام شد و ما شاهد نصب المان‌های زیادی در سطح شهر بودیم. این ها لازم است ولی این سطح از اقدامات فانتزی و مصداق کار بزرگ نیست؛ ما نباید فکر کنیم که کار بزرگی انجام شده زیرا قطعاً کار بزرگ در حوزه عمرانی و زیربنایی مشخص است که چیست.

رضایی افزود: مدیران بعضاً دنبال کارهایی هستند که در کوتاه مدت قابل انجام و بهره‌برداری باشد، این دست از اقدامات خوب است ولی مباحثی که مدنظر ماست کارهایی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری و در بازه‌های زمانی طولانی‌تر منافع مردم و مردم شهر را تأمین و توسعه پایدار شهر را تضمین کند.

بی توجهی به بافت تاریخی مصداق بی توجهی به ظرفیت فرهنگی

این کارشناس مدیریت شهری خاطر نشان کرد: در حوزه اقدامات فرهنگی و اجتماعی دستگاه‌های زیادی متولی هستند و شهرداری هم در این زمینه دارای وظایفی است؛ بافت تاریخی یکی از مصادیق بزرگ در حوزه فرهنگی شهری که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا بافت شناسنامه فرهنگی برای منطقه است و بی‌توجهی به آن از مصادیق بی‌توجهی به ظرفیت‌های فرهنگی است.

وی همچنین به توسعه کاربری‌های فرهنگی و مباحث مربوط به مهندسی اجتماعی اشاره و اذعان کرد: بسیاری از اقدامات عمرانی و زیربنایی که انجام می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد و حتماً به آثار و تبعات فرهنگی آن هم توجه شود.

رضایی گفت: پیوست فرهنگی نه به عنوان رفع تکلیف بلکه به عنوان ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: شهرداری گرگان در برهه‌ای برنامه‌های برای توسعه و ساخت پارک‌های محله‌ای، خانه فرهنگ و مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی داشت که امیدواریم آن ادامه یابد؛ البته صرفاً به حضور فیزیکی این مراکز بسنده نشود و آن ها با برنامه در راستای آموزش شهرنشینی تلاش کنند.

اختصاص سالانه ۷۰۰ میلیون تومان به بافت

به دلیل نقش و اهمیت بافت تاریخی بر توسعه شهر گرگان نیاز است اقدامات شورا و شهرداری در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرد، به همین منظور به سراغ یک کارشناس ارشد طراحی شهری رفتیم؛ وی به خبرنگار مهر گفت: شورای دوره قبل مصوباتی مرتبط به بافت داشت هرچند که اجرایی نشد.

فاتح میرفندرسکی ادامه داد: یکی از مصوبات مربوط به اختصاص سالانه ۷۰۰ میلیون تومان به بافت تاریخی است که تاکنون بعد از گذشت چند سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: در برخی از خانه‌های قدیمی که تحت تملک شهرداری است هیچ‌گونه اقدامی در زمینه مرمت و رفع خطر انجام نمی‌گیرد.

حضور صرفاً برای جمع آوری رأی

میرفندرسکی به تخریب برخی از خانه در حوزه بافت اشاره کرد که علیرغم داشتن کد سبز، توانستند از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنند.

وی تأکید کرد: این موارد ایراد به شورا است که توانسته جایگاه نظارتی خود را انجام دهد.

میرفندرسکی گفت: تنها جایی که اعضای شورا به حوزه بافت ورود یافتند صرفاً برای جمع‌آوری رأی بوده است.

 

نام خانم عمادالدین را نشنیده بودم

وی افزود: خانم «عذرا عمادالدین» به عنوان مدیر ویژه بافت تاریخی گرگان انتخاب شد، وی دارای مدرک جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری است و تاکنون هیچ خروجی عملی در بافت تاریخی نداشته است.

این کارشناس طراحی شهری با بیان این‌که من که ۱۲ سال است در زمینه بافت تاریخی فعالیت می‌کنم تاکنون اسم وی را نشنیده بودم، تصریح کرد: کسی که سابقه کار اجرایی در این زمینه نداشته صرفاً برای ارجاع امور انتخاب شده است.

میرفندرسکی گفت: ضوابط شهرداری با میراث فرهنگی متفاوت است و این مسائل بنیادی و مهم است و تا این مسائل حل نشود هیچ اتفاق نخواهد افتاد.

ناآشنایی با بافت

وی تأکید کرد: برخی نه به خاطر دلسوزی برای بافت بلکه برای منفعت خود به حوزه بافت ورود پیدا کردند، آن‌ها حتی با بافت تاریخی آشنا نیستند و اگر از آن‌ها پرسیده شود فلان مکان کجاست؟ نمی‌دانند.

میرفندرسکی گفت: این افراد زمانی که خانه‌های بافت خراب می‌شد، کجا بودند؟ ورود این افراد که شناخت و اطلاعاتی در زمینه بافت ندارند جز آسیب چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

برگزاری ۵۹ جلسه رسمی

به سراغ رئیس شورای اسلامی شهر گرگان رفتیم و وی گزارشی از عملکرد شورا به خبرنگار مهر داد.

فائزه عبداللهی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر گرگان از زمان آغاز به کار خود تاکنون ۵۹ جلسه رسمی و علنی و فوق‌العاده، ۵۸ جلسه هیأت رئیسه، ۲۶ جلسه کمیسیون اداری و مالی و بودجه، ۲۹ جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، ۲۳ جلسه کمیسیون گردشگری، خدمات و زیست شهری، ۲۴ جلسه کمیسیون توسعه و عمران، ۱۸ جلسه کمیسیون بانوان و خانواده برگزار کرده است که هر کدام از کمیسیون‌ها موضوعات مرتبط به حوزه کاری خود را پیگیری و پیشنهادات خود را برای بررسی و تصویب نهایی به صحن شورا ارجاع می‌دهند.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی مرکز استان با مساحت ۱۵۶ هکتار، اولین بافت تاریخی کشور بوده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این موضوع همیشه مورد توجه و دغدغه مدیریت شهری قرار دارد و از آغاز دوره پنجم هم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

 

ایجاد دفتر نوسازی و بازآفرینی در شهرداری

عبداللهی ادامه داد: در این راستا دفتر نوسازی و بازآفرینی شهری در شهرداری گرگان شکل گرفت و تشکیل کمیسیون بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده شهری در شورای اسلامی شهر گرگان هم مصوب شد که ریاست آن به مهندس مرتضوی واگذار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص جلوگیری از پروژه‌های غیرکارشناسانه گفت: اعضای شوراهای اسلامی شهر افرادی هستند که در حوزه مدیریت شهری اعم از شهرسازی و معماری، مسائل اجتماعی، شهری و مسائل حقوقی تخصص دارند و تمام موضوعات و پروژه‌های شهرداری را در جلسات کمیسیون‌ها و صحن علنی شورا مورد بررسی قرار می‌دهند.

عبداللهی با بیان این‌که علاوه بر بررسی، ما از نظرات مشاوران و متخصصان آگاه به مسائل شهری هم بهره می‌بریم، افزود: سعی ما در شورای اسلامی شهر گرگان به حداقل رساندن ضرایب خطا و اشتباه است.

بهره گیری از نخبگان

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: شناخت کافی نسبت به شهر و مشکلات آن و تخصص و درک صحیح از مؤلفه‌های مدیریت شهری اعم از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مطابقت دادن طرح و پروژه‌های شهری بر اساس طرح‌های جامع و تفضیلی از موضوعاتی است که می‌تواند از اجرای پروژه‌های غیر کارشناسی جلوگیری کند و این موضوعات همواره مورد توجه همه اعضای شورای شهر  قرار دارد.

عبداللهی گفت: بهره‌گیری از نخبگان و کارشناسان در موضوعات مختلف به خصوص در موضوعات شهری همواره مورد توجه شورای است، مشاوران در کمیسیون‌های مختلف حضور می‌یابند و برگزاری نشست‌های تخصصی با نخبگان همواره در شورای شهر متداول است.

شوراها توان و ظرفیت بالایی برای اقدامات و پروژه‌های بزرگ دارند؛ امیدواریم نمایندگان مردم با دلسوزی مصوبات شورا را بررسی کنند تا در این دوره شاهد اتفاقات خوب باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار