دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان:

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان با اشاره به اینکه امنیت شغلی بزرگترین مطالبه جامعه کارگری است، گفت: متاسفانه در طول سال‌های اخیر تعداد کارگران قراردادی به 95 درصد رسیده و این افراد امنیت شغلی ندارند.

95 درصد کارگران قراردادی امنیت شغلی ندارند

به گزارش گلستان24؛ غلامرضا طالبا صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان با تبریک هفته کار و کارگر و اعیاد شعبانیه اظهار کرد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر تعداد کارگران قراردادی به 95 درصد رسیده و این افراد امنیت شغلی ندارند، شغل آنها بر اساس تبصره یک ماده هفت قانون کار، وزارت کار را موظف کرده کارهای مستمر و غیرمستمر را تصویب کند اما دولت آن را تصویب نکرده و بر این اساس 95 درصد کارگران امنیت شغلی ندارند.

وی از دیگر مشکلات جامعه کارگری را موضوع درمان آنها عنوان و تصریح کرد: با توجه به شرایطی که وزارت بهداشت برای درمان کارگران به وجود آورده است ما انتظار داریم به دلیل اینکه سازمان تامین اجتماعی بین نسلی است و از حق بیمه کارگران بنا شده است درمان کارگران به همان وضعیت سابق برگردد.

وی وضعیت جامعه کارگری را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: فاصله سبد هزینه کارگران و نرخ تورم حدود 63 درصد است که این شرایط وضعیت جامعه کارگری را نامطلوب کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان گفت: با توجه به رکودی که در کشور حاکم شده وضعیت جامعه کارگری مطلوب نیست فاصله سبد هزینه کارگران و نرخ تورم حدود 63 درصد است.

طالبا با اشاره به اینکه امسال وزارت کار حقوق کارگران را 19.5 درصد افزایش داده است، تصریح کرد: این افزایش دستمزد برای کاهش فاصله هزینه سبد کارگران با نرخ تورم بوده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان افزود: براساس ماده 41 قانون کار دو مسئله را شورای عالی کار برای افزایش دستمزد کارگران در نظر گرفتند نخست نرخ تورم از نظر بانک مرکزی و دیگری سبد خانوار است.

طالبا بیان کرد: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم محاسبه می‌شد گپ زیادی ایجاد شد همین باعث شده اکثر کارگران حداقل حقوق را دریافت کنند.

وی با اشاره به رابطه مستقیم افزایش نرخ ارز در کاهش قدرت خرید جامعه کارگران تصریح کرد: افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران با توجه به گرانی نرخ ارز، کاهش قدرت خرید جامعه کارگری را در پی داشته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان در خصوص ایمنی کارگران در سطح واحدهای کارگری استان گفت: قانون کار بازرسان کار را موظف کرده که کارگرانی که در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مشغول به کار هستند بازرسی و نظارت کنند اما برخی موارد بازرسی لازم به خاطر کمبود نیروی انسانی انجام نمی‌شود.

طالبا بیان کرد: بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد 8 هزار مورد بازرسی را از کارگاه‌های تولیدی و اقتصادی داشتند که 4 هزار و 300 مورد جزو برنامه آنها بوده و 50 درصد آن بازرسی اضافه صورت گرفته است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار