برخی از صیادان در فصل تخم ریزی ماهیان اقدام به صید گسترده می کنند.

صید ماهیان سفید در فصل تخم ریزی / اداره شیلات گلستان جلوی صیادان متخلف را بگیرد

به گزارش گلستان24؛ ماهیگیری یکی از مشاغل بزرگ مردم ساحل نشین استان گلستان است،بیشتر در مناطقی چون شهرستان گمیشان و بندرترکمن مردم علاوه بر کشاورزی به صید ماهیان در طول مدت صید قانونی مشغول هستند و درآمد زندگی خود و خانواده هایشان را بعضاً تنها از همین روش تامین می کنند.

خلیج گرگان نه تنها دارای ماهیان باارزش غضروفی، ماهی سفید، ماهی کفال و… است، بلکه سهم قابل توجهی از خاویار مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند. 

اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار گرفته‌ است که در رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخوان دار و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد؛ و یکی از بهترین نوع خاویار سیاه جهان که کیفیت درجه یک خاویار است تولید می‌گردد.

ماهی سفید از جمله ماهیانی است که صیادان، به دلیل پرطرفدار بودن گوشت آن سعی در صید این نوع ماهی دارند،که معمولا از مهرماه تا اواسط فروردین زمان صید این نوع ماهی در دریای خزر و منطقه دریایی استان گلستان است.

این نوع ماهی از اواسط فروردین ماه تا آغاز فصل پاییز تخم ریزی می کند و به نوعی حفظ این نوع ماهی در این زمان برای صید در فصل ماهیگیری قانونی،ضروری است؛ به همین علت صید هر نوع ماهی در این زمان، ممنوع و غیر مجاز محسوب می شود.

 اما با توجه به این که ماهی های سفید برای تخم ریزی به سمت سواحل و رودخانه ها می آیند؛ صیادان به صورت غیر مجاز با پهن کردن تورهای وسیع تمامی سواحل و ورودی رودخانه ها را بسته اند؛ تا جایی که هیچ نوع ماهی نمیتواند از تورهای صیادان غیرمجاز به سمت رودخانه ها و سواحل برای تخم ریزی بیاید.

طبق مشاهدات خبرنگار ما این صیادان غیر مجاز  که تمام سواحل را در پوشش تورهای خود انداخته اند، حتی در این مناطق ساحلی در دهانه ی اتصال گرگان رود به دریای خزر اتاقک هایی نیز برای سپری کردن طول روز در آنجا ساخته اند.

از این رو برای مقابله با این قانون شکنی و جلوگیری از کمبود این نوع ماهی در فصل صید و ضرر دیگر صیادان و حتی ایجاد مشکل در  اکوسیستم و محیط زیست، باید هر چه زودتر مسئولین مربوطه از جمله اداره شیلات جلوی این صیادان را بگیرند.

image_2018_05_04-23_27_37_113_8pa

 

image_2018_05_04-23_27_12_021_41o

انتهای پیام/پ

ارسال نظر

آخرین اخبار