مدیرکل شیلات گلستان:

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی تولید ۸ هزار تن ماهی در قفس و پن برای استان گلستان انجام شده که با این میزان تولید، ۳۸۰۰ مورد اشتغالزایی نیز انجام می‌شود.

۸ هزار تن ماهی در قفس در استان گلستان تولید می‌شود

به گزارش گلستان24، سید جواد قدس‌علوی اظهار داشت: یکی از طرح‌های اداره کل شیلات گلستان که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عملی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور، مورد برنامه‌ریزی و انجام قرار خواهد گرفت طرح پرورش ماهی در قفس و پن است که در قرارگاه اقتصاد مقاومتی در کشور تصویب و به استان ابلاغ شده است.

۸ هزار تن ماهی در قفس در استان گلستان تولید می‌شود

وی درباره عملیاتی شدن این طرح در استان گلستان تصریح کرد: با توجه به وجود ده‌ها هزار هکتار اراضی ساحلی در پهنه دریا و طبق مطالعات انجام شده، تولید 200 تن ماهی در قفس برای سال جاری به استان گلستان ابلاغ شد.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به شرایط مناسب استان برای استقرار پن و قفس در سواحل دریای خزر اظهار کرد: با توجه به کم عمق بودن پهنه دریا در استان ما، خوشبختانه شرایط مساعدی برای استقرار پن در استان موجود است که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به دیگر طرح‌های شاخص اقتصادی شیلات گلستان در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: فاز اول و دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان نیز یکی دیگر از 4 طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی استان است که در مجموع 2 فاز یک‌هزار هکتاری است که در برنامه‌ای تا افق 1404 با بهره برداری از این 10 هزار هکتار تولیدی بیش از سالانه 17 هزار تن میگو خواهیم داشت که 80 درصد این تولید به بازارهای هدف بین المللی صادر می‌شود و با این میزان تولید و صادرات، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.

وی درباره طرح اقتصادی پرورش ماهیان خاویاری تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر دریای خزر و به منظور حفظ این برند استان در بخش پرورش ماهیان خاویاری مسئولان شیلاتی استان را بر آن داشت تا با استفاده از اراضی ساحلی مستعد در حوزه استان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری اقدام کنند.

قدس‌علوی افزود: بر این اساس شیلات استان گلستان علاوه بر صدور مجوزهای پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد در سطح استان و همچنین به صورت مجتمع پرورش ماهیان خاویاری نیز در راستای مطالعات ارزیابی شناخت در خصوص شناسایی اراضی مستعد حدود 400 هکتار در شمال رودخانه گرگان‌رود که فاز اول آن به مساحت 220 هکتار به ظرفیت 8000 تن گوشت و 400 تن خاویار شناسایی کرده که در سال 94 با اختصاص اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای استانی موضوع مطالعات اجرایی پروژه مذکور آغاز و در حال انجام است.

مدیر کل شیلات گلستان پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از چاههای کشاورزی در استان را نیز یکی از طرح‌های تحول‌زای اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: وجود حدود 18000 حلقه چاه کشاورزی سبب شد که یکی از سیاست‌های اداره کل شیلات استان استفاده بهینه از این منابع در قالب پرورش ماهی در استخرها و حوضچه هایی که کنار چاههای آب کشاورزی وجود داشته یا احداث خواهد شد، باشد.

قدس‌علوی اظهار کرد: در همین راستا در سال‌های اخیر این اداره کل سعی بر این داشته با فرهنگ سازی و ترویج استفاده دو منظوره از چاههای کشاورزی با کمک و یاری کشاورزان استان مبادرت به پرورش ماهی در استخرهای احداثی در مجاورت چاه‌های کشاورزی نماید که با برنامه ریزی انجام گرفته در افق 1404 می توان در کنار 8000 حلقه چاه کشاورزی، پرورش ماهی نیز ایجاد کرد که سالانه بالغ بر 1200 تن ماهی تولید و 8000 نفر نیز مشغول به کار می‌شوند.


منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار