رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور گلستان:

رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور گلستان گفت: وسایل نقلیه‌ای که فاقد کارت معاینه فنی خودرو باشند برابر قانون تخلفات رانندگی مبلغ 50 هزار تومان جریمه و اعمال قانون خواهند شد.

خودروهای فاقد کارت معاینه‌فنی جریمه می شوند

به گزارش گلستان24؛محمد نکایی ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: وسایل نقلیه‌ای که فاقد کارت معاینه فنی خودرو باشند برابر قانون تخلفات رانندگی مبلغ 50 هزار تومان جریمه  و اعمال قانون خواهند شد.

وی تصریح کرد: براساس ماده 43 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، خودروهایی که فاقد گواهی معاینه فنی خودور هستند حق رانندگی ندارند.

رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور گلستان درخصوص معاینه فنی و نقص فنی اتومبیل‌ها ابراز کرد: اهمیت معاینه فنی و نقش آن در بروز تصادفات این است که از خطرات جانی و مالی احتمالی ناشی از نقص فنی جلوگیری می‌کند.

نکایی خاطرنشان کرد: براساس بند (پ) آیین‌نامه اجرایی راهنمایی و رانندگی بند (الف و ب) ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال 1390 مصوب شده است هرگاه نقصان و تغییر در وضعیت ظاهری، فنی و استاندارد وسیله نقلیه رخ داد و موجب کاهش ضریب ایمنی در رانندگی و یا افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده از اگزوز ماشین شود اتومبیل دارای نقص فنی است و باعث بروز حوادث خواهد شد و باید به تعمیرگاه برده شود.

وی در خصوص استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران اظهار کرد: استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسیکلت‌سواران امری ضروری است و راکبان موتورسوار باید در هنگام سوار شدن بر این وسیله نقلیه از کلاه ایمنی استفاده کنند.

رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور گلستان در خصوص نقص فنی خودرو اذعان کرد: نقص فنی در خودروها شامل نقص در سامانه ترمز، نداشتن آج مناسب در سطح ارتفاع لاستیک، عدم وجود برف‌پاک‌کن، سامانه گرمایشی در مواقع زمستان، نداشتن زنجیرچرخ در مواقع برفی، نداشتن یخ شکن در هوای یخبندان و برفی، شکستگی شیشه خودرو که باعث کاهش دید راننده می‌شود، نداشتن کمربند ایمنی و عدم وجود فیلتر هوا است.

نکایی در خصوص معاینه فنی خودروهای نوشماره اشهار کرد: خودروهایی که نوشماره هستند و تا مدت چهار سال از تولید آنها نیازی به معاینه فنی ندارند و کامیون‌ها بعد از یک سال تولید نیاز به معاینه فنی ندارند و مدت اعتبار معاینه فنی که در مراکز مجاز برای خودروهای شخصی و سواری صادر می‌شود به مدت یکسال است.

وی با بیان اینکه مدت اعتبار معاینه فنی برای وسیله نقلیه عمومی 6 ماه است، یادآور شد: وسایل نقلیه‌ای که فاقد کارت معاینه فنی خودرو باشند برابر قانون تخلفات رانندگی مبلغ 50 هزار تومان جریمه  و اعمال قانون خواهند شد.

رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور گلستان تصریح کرد: خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند در صورت بروز هرگونه نقص در خودرو قطعا کارت معاینه فنی آنها از درجه اعتبار ساقط است و کارشناسان عالی در تصادفات ما می‌توانند پلاک این خودرو را اخذ کنند و پلاک تعمیرگاه بدهند و پس از رفع نقص خودرو به راهنمایی و رانندگی مراجعه و پلاک خود را دریافت کنند. 

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار