خشک شدن رودخانه گرگانرود به دلیل ایجاد آب‌بندان‌های غیرمجاز متعددی که بین مرز شهر گنبدکاووس تا آق‌قلا احداث شده است که معضلات بسیاری را پدید آورده است.

آب‌بندان‌های غیرمجاز «گرگانرود» را به زمین فوتبال مبدل کرد

به گزارش گلستان24؛گرگانرود در استان گلستان واقع شده است و از ارتفاعات «گلیداغ» و پارک ملی گلستان سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از شهرستان گنبدکاووس و آق‌قلا در غرب خواجه‌نفس به دریای خزر می‌‌ریزد.

یکی از دلایل خشک شدن آب رودخانه گرگانرود این است که مرز بین شهر گنبدکاووس تا شهر آق‌قلا آب‌بندان‌های غیرمجاز متعددی احداث شد که باعث معضلات بسیاری شده است و چندین سال است که از سمت سد وشمگیر به بخش مرکزی آق‌قلا حتی یک قطره آب رهاسازی نشد.

با توجه به اینکه عمر این سد از 30 سال هم گذشته است لازم است طرح علاج‌بخشی در این مورد اجرایی شود تا سد به حالت عادی خود برگردد.

علی سقر یکی از اهالی روستای سلاق‌یلقی شهرستان آق‌قلا است که در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بخش مرکزی شهرستان آق‌قلا از سه دهستان آق‌التین، گرگان‌بوی و شیخ موسی تشکیل شده است که بخش مرکزی این شهرستان شامل 53 روستا است و 68 هزار نفر جمعیت دارد.

روستا سلاق‌یلقی دارای جمعیتی بالغ بر 376 خانواده است که تعداد یک‌هزار و 442 نفر در این روستا زندگی می‌کنند که این روستا در حاشیه گرگانرود واقع شده است متاسفانه حاشیه گرگانرود اکنون خشک شده است و به جرات می‌توانم بگویم که اکنون رودخانه گرگانرود به عنوان زمین فوتبال مردم تبدیل شده است.

این شهروند دل پردردی از مشکلات به وجود آمده در روستای سلاق‌یلقی دارد و می‌گوید: مشکلات این روستا بسیار است که یکی از این مشکلات افت فشار برق است با وجود آنکه یک ترانس برق در این روستا تعبیه شده است ولی همچنان مشکل افت فشار برق در این روستا وجود دارد و مردم ما در سه نقطه از این روستا از مشکل افت فشار برق رنج می‌برند و برخی از مردم ما حتی در ایام گرما نمی‌توانند از یخچال استفاده کنند استفاده از کولر که امکان‌پذیر نیست و از پنکه هم نمی‌توانیم استفاده کنیم.

علی سقر ادامه داد: رفع حریم تیرهای برق بر عهده شخص قرار داده شده است که به عنوان مثال یک فرد روستایی مبلغ 7 میلیون تومان الی 10 میلیون تومان وجه را از کجا تهیه کند آیا باید به امید اعتبار بنشینیم تا مشکلات برق ما مرتفع شود؛ آخر تا کی اعتبار قرار است برای این روستا تخصیص پیدا کند در این زمینه واقعا مشکل داریم و امیدواریم که مسوولان مساعدت کنند.

این شهروند در خصوص لوله‌های قدیمی و فرسوده این روستا گلایه می‌کند و می‌گوید: تعویض لوله‌های قدیمی و فرسوده یکی دیگر از مشکلات این روستا است از سال 1396 نقشه طراحی شده است که مسوولان می‌گویند این روستا از مشکل تامین اعتبار برخوردار است تا کی قرار است مشکل تامین اعتبار ما حل شود آیا خود روستایی می‌تواند از جیب خودش هزینه کند باید تفکری اندیشیده شود تا مشکلات روستاییان مرتفع شود ما صورتمان را با سیلی سرخ نگه داشتیم.

سقر گفت: منبع آب روستایی ما با دو روستا مشترک است و این روستا از پستی و بلندی برخوردار است و افرادی که در نقاط بالادست زندگی می‌کنند از کم‌آبی رنج می‌برند.

این شهروند در حالی که از جاذبه‌های طبیعی این روستا سخن می‌گوید ادامه می‌دهد: تعرض به مراتع روستایی ما بسیار زیاد است ممکن است این تعرض هم از سوی اهالی این روستا صورت گیرد و خودم شاهد هستم که این مراتع در معرض تعارض قرار گرفته است.

18 هکتار زمین شورایی در دوران بعد از انقلاب اسلامی بین مردم این روستا توزیع شده بود که متاسفانه هنوز این زمین به مردم داده نشده است که این موضوع را از هر منبعی که پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم و تا جایی که من اطلاع دارم این زمین‌ها در دست سازمان جهادکشاورزی است.

آرخی بخشدار بخش مرکزی شهرستان آق‌قلا در خصوص خشک شدن آب رودخانه گرگانرود گفت: در رابطه با خشک شدن گرگانرود باید مسوولان آب منطقه‌ای به صورت تخصصی پاسخگو باشند ولی در راستای مشکلات اینچنین که ذکر شد باید بگویم که مرز بین شهر گنبدکاووس تا شهر آق‌قلا آب‌بندان‌های غیرمجاز متعددی احداث شده است که باعث معضلات بسیاری شده است.

چندین سال است که از سمت سد وشمگیر به بخش مرکزی آق‌قلا حتی یک قطره آب رهاسازی نشد با توجه به اینکه عمر این سد از 30 سال هم گذشته است و لازم است طرح علاج‌بخشی در این مورد اجرایی شود تا سد به حالت عادی خود برگردد تا بتوانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

این مقام مسوول در خصوص 18 هکتار زمین شورایی روستای آق‌قلا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر مهندس طبرسا از سازمان جهادکشاورزی در این زمینه اطلاع دارند پاسخگو هستند.

سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص 18 هکتار زمین شورایی روستای آق‌قلا اظهار کرد: این اراضی دولتی ما است و احتمال دارد که زمین‌های این‌چنینی در مکان‌های دیگری نیز وجود داشته باشد متولی این کار اداره امور اراضی و در نهایت سازمان امور اراضی است و اینکه چرا این زمین‌ها را تقسیم نکردند دلایل متعددی وجود دارد و یکی از این دلایل؛ مقدار اندک این اراضی است و اگر تقسیم شود مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد به همین دلیل فعلا این اراضی را تقسیم نکردند.

داوود طبرسا در خصوص جاده‌های بین مزارع روستایی اذعان کرد: تمام تقاضاها را اولویت‌بندی کردیم و اعتباری که قرار است به دست ما برسد سعی می‌کنیم براساس این اولویت‌ها کار انجام شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی آق‌قلا در خصوص تعویض لوله‌های فرسوده گفت: شبکه انتقال آب در روستای آق‌قلا فرسوده است ولی به نحوی نیست که از آب برخوردار نباشند در برنامه کاری ما قرار است که شبکه آبرسانی تعویض شود در فصل تابستان مردم باید همکاری کنند و آب در این روستا مرتب پایش می‌شود و آب سالم در اختیار شهروندان این روستا قرار می‌گیرد.

بهزاد صادقی ادامه داد: این روستا هشت کیلومتر شبکه آب نیاز دارد که این شبکه آبرسانی اعتبار 480 میلیون تومانی نیاز دارد ولی این مشکل به عنوان یک مشکل حاد که بخواهد منجر به یک قطعی مداوم آب باشد نیست.

مدیر اداره برق شهرستان آق‌قلا در خصوص تیرهای چراق برق گفت: ما در طول سال 10 ماه آن بین 330 لغایت 350 مگاوات مصرف برق توسط مشترکان برق را داریم که در دو ماه پیک مصرف برق (تیر، مرداد و بخشی از شهریور ماه) در سال گذشته رقم یک‌هزار و 160 مگاوات را به خود اختصاص دادیم یعنی بیش از سه برابر افزایش مصرف برق را داشتیم که این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

نوروزعلی احمدی ادامه داد: به مدت دو ماه بین سه الی سه و نیم برابر 10 ماه سال گذشته سال برق مصرف می‌شود این شهرستان جزو تعرفه سه محسوب می‌شود هر جایی که ترانسفورماتور قرار دادیم و کیفیت ولتاژ بهتر شد یک اصطلاحی داریم به عنوان بار پنهان یعنی مشترکان مصرف برق، کولرهای دوم را وارد مدار کردند و ظرفیت شبکه پاسخگو نبود.

تاکنون ظرفیت عمومی شهرستان آق‌قلا از دو دستگاه ترانسفورماتور 30 مگاولت آمپر به دو دستگاه ترانسفورماتور 40 مگاولت آمپر ارتقا یافت یعنی 20 مگاوات به ظرفیت عمومی این شهرستان اضافه شد که این رقم قطعا رقم میلیاردی است.

ما در 10 ماه سال مشکل برق نداریم بین 330 لغایت 350 مگاوات مصرف برق را در این شهرستان داریم باید سازه‌ها مهندسی شود و باید به موضوع تلفات انرژی نیز پرداخته شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار