مجری طرح گندم کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح ۳۷۱ هزار هکتار سطح سبز گندم استان گلستان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم تولید شود.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در گلستان تولید می‌شود

به گزارش گلستان24؛ اسماعیل اسفندیاری‌پور صبح امروز در بازدید از از مزارع گندم استان در گندم‌زارهای کلاله در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح 371 هزار هکتار سطح سبز گندم استان گلستان، یک میلیون و 300 هزار تن گندم تولید شود.

وی افزود: شرایط مزارع گندم در استان گلستان و کشور خوب است و امیدواریم امسال نیز در تولید گندم خودکفا شویم.

مجری طرح گندم کشور، استان گلستان را در زمینه تولید کمی وکیفی گندم، یکی از محوری‌ترین استان‌های کشور دانست و تصریح کرد: استان گلستان با این میزان تولید با مصرف سالانه حدود 50 میلیون مترمکعب، کمترین مصرف آب در کشور را دارد و این بسیار ارزشمند است.

وی تولید پایدار گندم را نیازمند اقدامات فنی توسط کشاورزان، مانند رعایت تناوب و توسعه کشت کلزا اعلام کرد و اظهار داشت: برنامه 10 ساله گندم کشور تدوین شده و با رعایت بهترین بهره‌وری به نتایج خوبی خواهیم رسید.

اسفندیاری‌پور یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش تولید را استفاده از بذور گواهی شده اعلام کرد و گفت: تلاش داریم میزان بذور گواهی شده از 290 هزار تن به 440 هزار تن را با همراهی 200 شرکت تولید به دست آوریم.

مجری طرح گندم کشور همچنین با اشاره به تقویت مکانیزاسیون کشاورزی گفت: توزیع بیش از 2300 دستگاه کمباین در 4 سال گذشته از برنامه‌های اجرایی دولت بوده که در کاهش خسارت در هنگام برداشت و جلوگیری از ریزش بسیار موثر بوده است.

اسفندیاری‌پور با تاکید بر تداوم نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی توصیه‌هایی به تلاش‌گران تولید گندم در کشور داشت و گفت: رعایت تغذیه دقیق گیاهی، متناسب با نیاز گیاه، کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی مانند علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و مصرف 2 تا 3 نوبت قارچ‌کش در مزارع گندم، که سبب افزایش عملکرد 400 کیلوگرم تا یک تن گندم در هکتار می‌شود، رعایت شود.

مجری طرح گندم کشور تصریح کرد: کاربرد کشاورزی حفاظتی سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های کاشت است و با رعایت نکات فنی، با سطحی معادل 200 هزار هکتار اراضی حاصلخیز و مستعد در گلستان هم می‌توان به تولید کنونی رسید.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار