معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی گلستان گفت: از اواخر اردیبهشت تاکنون 74 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان خرید تضمینی و بیشتر آن به کارخانه های روغن کشی حمل شده است.

74 هزار تن کلزا در گلستان خرید تضمینی شد

به گزارش گلستان24؛وحید ملکی روز سه شنبه در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: امسال خرید تضمینی کلزا توسط 48 مرکز شبکه تعاون روستایی استان با عاملیت اداره کل غله و خدمات بازرگانی و با مباشرت اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی گلستان انجام می شود.
در سال زراعی جاری نرخ تضمینی هر کیلوگرم کلزا با لحاظ 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت، 28 هزار و 664 ریال تعیین شده است که نسبت به سال قبل 5 تا 6 درصد افزایش دارد.
به گفته ملکی؛ در سال زراعی جاری حدود 61 هزار هکتاراز مزارع استان زیر کشت زراعت کلزا رفته و پیش بینی می شود از این سطح بین 120 تا 150 هزار تن محصول برداشت شود.
به گزارش ایرنا کلزا یکی از بهترین محصولات زراعی در تناوب کشت غلات و دانه های روغنی در اراضی آبی و دیم است که موجب افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش جمعیت آفات و بیماری ها و علف های هرز مزارع و بالا رفتن 30 درصدی راندمان تولید می شود. 
در سال زراعی 96 – 95 سطح قابل برداشت کلزا در استان 25 هزار و 712 هکتار بود و 50 هزار و 148 تن محصول توسط 20 مرکز به صورت تضمینی خریداری شد.
معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی گلستان خرید 30 هزار تن گندم و 25 هزار تن جو را از دیگر فعالیت ها برشمرد و گفت: خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان توسط تعاون روستایی ادامه دارد.
امسال در گلستان 371 هزار و 363 هکتار از اراضی به کشت گندم پائیزه اختصاص دارد که کارشناسان برآورد کرده اند حدود یک میلیون و 400 هزار تن محصول برداشت شود.
همچنین بیش از 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت جو رفته که برآورد کارشناسان تولید 175هزار تن محصول است.
استان گلستان دارای 650 هزار هکتار زمین زراعی است که 500 هزار هکتار آن به کشت گندم، کلزا و جو اختصاص دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار