رئیس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: یکهزار و 350 دستگاه کمباین این استان مجهز به هِد مخصوص برداشت دانه روغنی کلزا بوده و فعالیت آنها از هفته قبل درمزارع زیرکشت این محصول در گلستان آغاز شده است.

1350 کمباین کلزای گلستان را برداشت می کنند

به گزارش گلستان24؛عید محمد فاروقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: سال قبل 36 دستگاه هِد مخصوص برداشت کلزا جهت نصب روی کمباین ها به متقاضیان در استان ازطریق پرداخت کمک بلاعوض به ازای هر دستگاه 40 میلیون ریال واگذار شد.
به گفته وی؛ قیمت هر دستگاه هِد مخصوص برداشت کلزا از 60 تا 155میلیون ریال متغیر است.
فاروقی افزود: در گلستان از دو هزار و 700 دستگاه کمباین موجود، 50 درصد مجهز به هِد مخصوص بوده و مشکلی در برداشت محصول کلزا در استان وجود ندارد.
طبق اعلام حمیدرضا علی محمدی مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان به ایرنا، خرید تضمینی دانه روغنی کلزا از طریق 50 مرکز دایر شده با مباشرت تعاون روستایی در استان در حال انجام بوده و در یک هفته اخیر 11 هزار و 640 تن محصول تحویل این مراکز شده است.
مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان پیش از گفته بود که پیش بینی شده در سال زراعی جاری ازسطح 60 هزار هکتار زیر کشت کلزا در این استان حدود 150 هزار تن محصول برداشت و تحویل مراکز خرید شود.
قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا با 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت، 28 هزار و 664 ریال تعیین شده است که نسبت به سال زراعی قبل بین 5 تا 6 درصد افزایش دارد.
پیک خرید کلزا در استان گلستان یک ماهه است.
به گزارش ایرنا کلزا یکی از بهترین محصولات زراعی در تناوب کشت غلات و دانه های روغنی در اراضی آبی و دیم است، که موجب افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش جمعیت آفات و بیماری ها و علف های هرز مزارع و بالا رفتن 30 درصدی راندمان تولید می شود. 
سال زراعی 96 – 95 سطح قابل برداشت کلزا در گلستان 25 هزار و 712 هکتار بود که با خرید 50 هزار و 148 تن محصول توسط 20 مرکز به صورت تضمینی، این استان رتبه نخست کشوری را کسب کرد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با دارا بودن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید غلات و دانه های روغنی از جمله کلزا به شمار می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار